Tanečně – filmovým večerem plným vzpomínek je odstartován 25. ročník festivalu Tanec Praha

Tanečně – filmovým večerem plným vzpomínek je odstartován  25. ročník festivalu Tanec Praha

Včera 3. 6. 2013 se v Divadle Ponec vzpomínkovým večerem nazvaným Reminiscence otevřel jubilejní 25. ročník festivalu Tanec Praha. Celý večer byl záměrně kolážovitě sestaven z „živých“ i filmových tanečních představení, mezi nimiž skromně vystupoval moderátor večera Martin Zbrožek oděn do modrého slušivého obleku – barva letošního ročníku festivalu. Jeho vtipnost a pohotovost dodávaly večeru šmrnc. Diváci tak střídavě přenášeli pozornost z plátna na jeviště. Na plátně se promítlo několik krátkých filmů, které prezentovaly to nejlepší z uplynulých dvaceti pěti Tanců Praha. Na plátně tančil a promlouval např. Merce Cunnigham, Martha Graham nebo Joseph Nadj jakožto velikáni současného moderního tance 90. let. Ano, tyto osobnosti Tanec Praha ve svých počátcích hostil. Z novodobějších tvůrců byli vybráni pro filmovou reportáž výrazné osobnosti, jako je Palle Granhøj (DK), Jorma Uotinen (FI), Ohad Naharin (IL) a další. Jednotlivé filmy sloužily jako úvodníčky ke krátkým představením, které byly buď šité pro tento konkrétní Tanec Praha, nebo byly vyňaty z choreografií v právě zmiňovaných reportážích. Živě tak během večera vystoupil Jorma Uotinen (FI) s představením La Diva, které mírně evokovalo parodii na tanečnici představující vlčí mák. Nahé mužné tělo oblečené do velké červené sukně s černou spodničkou pohybující se kolem červených židlí. Začalo se zvesela a zhurta! Dalšími účinkujícími byly dámy ze 420PEOPLE v choreografii B/OLERO, kterou pro tento soubor v roce 2008 vytvořil Ohad Naharin (IL). Dvakrát se v krátkých skicách předvedl soubor Granhøj Dans (DK). Poprvé zatančil sám velký vůdce Palle Granhøj s etudou zaměřenou na horní část těla nazvanou Dance to me to the end on/off love. Svým sporým oděním dal vyniknout svému šlachovitému tělu, především pažím. Doprovozen byl na kytaru. Kytarista pak doprovodil i Aline Sanchez Rodriguez, která předvedla malinkou ochutnávku z představení Aline Not Alone. Diváci, kteří se na toto představení chystají, se mají na co těšit. Dvakrát se také představila tanečnice ze souboru Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan (TW/ROC): jednou s ochutnávkou z představení Cursive a podruhé z jemného a meditačního Moon Water. Vzpomínkový večer byl nabit zásadními osobnostmi, které se zasloužily o každoročně zajímavou a lákavou dramaturgii Tance Praha a hlavně o jeho kontinuitu až dodnes. Nechybělo zde ani autentické vyprávění Jana Hartmanna, který je společně s Jiřím Kyliánem, Pavlem Šmokem a Vladimírem Vašutem jedním z prvních iniciátorů těsně porevolučního festivalu - tehdy nazvaného pouze Tanec. Na tomto večeru zavzpomínala také Michaela Pavlínová - organizátorka prvních ročníků festivalu. Největší stálicí a obdivuhodnou osobou, která je zároveň ředitelkou festivalu, je bezesporu Yvona Kreuzmannová, která na tomto vzpomínkovém večeru samozřejmě nechyběla a v závěru předala cenu vítězné inscenaci roku dubnové taneční přehlídky profesionálního umění: Česká taneční platforma 2013. Vyhlášení výsledků připadá již tradičně na první zahajovací večer Tance Praha. V souvislosti s tímto je tedy třeba oznámit, že máme novou tanečnici roku Markétu Vacovskou, která spolu s Lenkou Dusilovou excelovala v představení One Step Before the Fall. Markéta byla především oceněna za její výrazově velmi silový a podmanivý tanec. Také známe inscenaci nejlépe hodnocenou mezinárodní porotou České taneční platformy. Inscenací roku se stala choreografie nazvaná Jezdci Lenky Vágnerové a Comp., těsně za ní se s rozdílem jednoho bodu však umístila výše zmíněná choregrafie One Step Before the Fall. Vedle tanečních cen je udělena i cena světelného designu. Ta letos patří Martinu Špetlíkovi za práci na One Step Before the Fall. Cena diváka již byla známa dříve, ale včera ji za VerTeDance převzala Tereza Ondrová. V očích diváka tak zvítězila choreografie Simulante bande. Zahajovací večer sice skončil, ale odstartoval slibně se rozbíhající 25. ročník festivalu Tanec Praha, bez kterého by léto v Praze nebylo létem v Praze (bez ohledu na počasí). Foto: Vojtěch Brtnický