The Loft – Hodinová sonda do lidského života

Jedním z hlavních lákadel letošního festivalu MOVE fest Ostrava, který proběhl na začátku května v moravskoslezské metropoli, se stalo představení The Loft mezinárodně uznávaného norského uskupení Jo Strømgren Kompani. Tato tanečně divadelní etuda o hluboko pohřbených pocitech, na něž bychom nejraději zapomněli, ale které vyplouvají na povrch silnější než předtím, připravila ostravskému publiku výjimečný zážitek v podobě toho nejlepšího ze současného pohybového divadla.

The Loft. Foto: Erik Berg.

The Loft. Foto: Erik Berg.

The Loft, v překladu podkroví nebo půda, indikuje místo, kam obvykle odkládáme nepotřebné věci, aby nám nepřekážely v běžném denním shonu, a často na ně úplně zapomeneme. Přesto tam stále zůstávají v krabicích, pod vrstvou prachu, a čekají, až je znovu objevíme. Je to stísněný prostor, kde není možné uniknout koncentrovaným vzpomínkám. Právě takovou kulisu – nevelkou půdu plnou různého „nepotřebného“ harampádí – nám známý choreograf Jo Strømgren přichystal pro další ze svých divadelních počinů. Zatím ještě netušíme, proč máme soustředit pozornost právě na toto místo, tak obyčejné a zdánlivě nezajímavé. Teprve s příchodem první ze čtyř protagonistek, která s pistolí v ruce s naprostým odhodláním zkouší místa, kam se na těle nejlépe střelit, zjišťujeme, že jsme se neocitli ve skladu odložených předmětů, ale v úložišti nechtěných či potlačovaných emocí. A jen chvíli předtím, než je jim dán volný průchod.

Plánovaná sebevražda na začátku skončí (naštěstí!) nezdárně a k první mladé ženě se postupně připojují další tři postavy, typově každá jiná. Od té chvíle začíná velmi rychlý, místy až překotný sled výjevů, který nás bere na emoční horskou dráhu – od chvílí láskyplné něžnosti a hořkosladkých melancholických vzpomínek přes odlehčeně vtipné scény až po okamžiky chladné krutosti, kdy se nám vybaví ono známé rčení: Člověk člověku vlkem. Čtyři ženy na sebe berou různé charaktery – kamarádek, milenek, matek, zlomených žen, dětí, nevinných dívek – a jako by odkrývaly všechny vrstvy lidské povahy a celou škálu lidských vztahů, které tak snadno sklouznou od lásky k nenávisti.

The Loft. Foto: Erik Berg.

Herecké výkony všech performerek byly obdivuhodné a působily autenticky, až mne (a myslím, že jsem rozhodně nebyla sama) přepadl neodbytný pocit, že pod vyrovnaným zevnějškem nás všech vřou ty samé extrémní emoce a chce se nám křičet i plakat spolu s nimi. V hledišti by se těžko našel někdo, koho by se alespoň jedna scéna osobně nedotkla, ačkoli možná tolik na dřeň v životě nejdeme. Nic nebylo řečeno doslova, přesto se zdálo být jasné, o jaké situace se jedná. Ale i v tomto koktejlu obnažených citů jsme cítili zvláštní, uklidňující energii. Severská rezervovanost a ledový klid skrývající vášeň a živočišnost v kombinaci s atmosférou starých filmů (vybavil se mi Ingmar Bergman nebo nouvelle vague) i odkazy do současnosti spolu perfektně souzněly a odstínily mnohdy velmi vyhrocené scénáře.

Kromě stránky pohybové, kde ještě více než taneční výkon zaujala schopnost interpretek pohybově ztvárnit charakter a proměňovat ho bez známek přetvářky nebo přehrávání, zaujala bezesporu práce se světlem a rekvizitou. Jo Strømgren využívá během inscenace nejrůznějších zdrojů světla, kterými často manipulují samy performerky, se stolní lampou, starým rádiem, závěsnou lampou, svíčkami, ale i běžnými divadelními světly ve studených i teplých odstínech. Jeho „světlohra“ se inspiruje výtvarným principem šerosvitu, zvýrazňuje detail, umožňuje hru stínů, tvoří prostor v prostoru. Jen pomocí nasvícení a přizpůsobením pohybu dokáže choreograf vytvořit další průchod do místnosti, bohatý prostor za půdou i pocit nekonečné bezprostorovosti. K tomu se přidává ovládnutí rekvizit – krom zmíněných světel jsou to třeba krabice, sklenky, staré rádio, loutka nemluvňátka (která více než cokoli jiného evokuje téměř traumatické prožitky, i když zároveň připomíná šťastné a citlivé období života) nebo jen samotný kostým. Většinu času vidíme tanečnice v tělových košilkách a nohavičkových kalhotkách, postupně a dle měnící se nálady na sebe vrství kostýmy nebo je naopak svlékají.

The Loft. Foto: Erik Berg.

The Loft je představení, které, troufám si říct, nenechá nikoho chladným. Je překvapivě srozumitelné, aniž by odkrylo vše, nechává prostor vlastní interpretaci a udržuje diváky po celou dobu v napětí a jakémsi tajemném oparu. Je nabité ženskou energií a staví na špičkových výkonech vlastně velmi komorního obsazení. Nutí nás pokládat si otázky o smyslu života, stejně jako ukazuje jeho všednost. Ukazuje komplikovanost vztahů, tak jak je žijeme pod společenskými maskami i v zajetí pudů. Je to hodinová sonda do lidského života zabalená v neodolatelném vizuálním podání.

Psáno z představení konaného 13. května 2022 v Domě kultury Poklad (Ostrava Poruba) v rámci festivalu MOVE Fest Ostrava 2022.

The Loft
Choreografie: Jo Strømgren