WHY THINGS GO WRONG – Nesnesitelná bezohlednost bytí

Choreografka Sylva Šafková představila v březnu pod hlavičkou skupiny 420PEOPLE svoji novou kreaci inspirovanou tentokrát knižní předlohou. Pro specifický prostor Studia Maiselovka tak vznikl duet pro dvě výrazné osobnosti naší současné taneční scény – Michala Heribana a Viktora Konvalinku.

WHY THINGS GO WRONG (Michal Heriban, Viktor Konvalinka). Foto: Vojtěch Brtnický.

Americký profesor filozofie Aaron James se v publikaci Assholes: A Theory soustředí na chování jedinců, které anglický jazyk označuje jako „assholes”. Čeština k tomuto slovu úplně nedokáže nabídnout adekvátní český protějšek, který by přesně vystihl to, co cítíme, když o někom řekneme, že se zachoval jako „asshole“. Všichni ale máme představu o lidech, kterým záleží pouze na jejich vlastních intencích a kteří se ke svému cíli vždy doberou za naprosté ignorace potřeb a přehlížení námitek ostatních.

Studio Maiselovka, působiště 420PEOPLE, má určitý genius loci či „vibe“, chcete-li. Za performancí diváci sestupují po schůdkách do komorního prostoru, který dýchá specifickou atmosférou. Abychom se mohli usadit na jedné straně sálu, přecházíme přes část jeviště, v jehož zadní části již před začátkem představení upoutá pozornost mělká obdélníková prohlubeň, naplněná po okraj zlatavými flitry. Prostor taktéž rámuje nakloněné zrcadlo, visící nad jevištěm. Uvaděčky poté odstraní schůdky a zaklapnou se dveře. Jsme uzavřeni ve světě dvou mužských postav, které se náhle v dálce zjevují. Volbou oblečení trochu připomínají typické mužské „assholes“, na které je možné narazit v business světě – mají kalhoty i sako, vypadají lehce formálně. Jejich pohyb iniciuje voiceover, nahrávka hlubokého hlasu, který s těžkým americkým přízvukem čte pasáže z knihy Aarona Jamese. V podstatě odtažitě a informativně začíná vysvětlovat různé aspekty nesnesitelného chování bezohledných lidí a dvě postavy na jeviště noří bosé nohy do zlatavého jezírka, aby pažemi, hlavou a torzem rozehrály přesnou sekvenci rytmických pohybů, které jsou precizně akcentovány, podobně jako zvuk slov valících se prostorem.

Viktor Konvalinka i Michal Heriban jsou zkušenými a silnými tanečními osobnostmi, čehož choreografie využívá do maxima. Mužský duet mívá vždy potenciál nabídnout fascinující momenty a oba pánové výzvu přijímají. Střet energií těl dvou tanečníků při partnerském tanci i jejich sólové akce drží napětí a tah představení, které je segmentováno „komentovanými“ pasážemi a epizodami doprovázenými hudební koláží. Tím vzniká kontrast mezi vnímáním samotného tance a tance, jež je doprovázen narativem, který nutně zkonkrétňuje počínání tanečníků. Pohybové vyjádření tanečníků při voiceoveru zde však nemá za úkol být v přesné symbióze s pronášenými větami, jako tomu je třeba u Crystal Pite a její The Statement. Můžeme nechat slova jen plynout a soustředit se na energii tanečníků, čemuž pomáhá intimita prostoru, který s diváky sdílí.

Je možné v nich vidět „assholes“? Dá se říci, že celkově nepůsobí tak odpudivě, jako srážka s opravdovým hajzlem. Co s ním ale mají společného, je jistota, se kterou jsou přesvědčení o své (taneční) pravdě. Duet očekávatelně kulminuje ponořením celých těl do třpytkových závějí, které se lepí a obalují protagonisty jako jakési zlaté chlapce, kteří si myslí, že všechno můžou a jde vždy jen o ně.

WHY THINGS GO WRONG (Viktor Konvalinka, Michal Heriban). Foto: Vojtěch Brtnický.

V tomto duetu však o ně opravdu jde a oba podávají pod vedením Šafkové skvělý výkon. Sonda do světa „assholes“ nabízí zamyšlení nad typem osobností, se kterými se jistě setkal každý z nás. Není ani nutné jít na dřeň a otázka z názvu představení je spíše řečnická, to ovšem diváky nepřipraví o silný zážitek a zároveň i ambivalentní pocit po skončení, zda přece jen některým „assholes“ nedat ještě druhou šanci.

Psáno z reprízy 25. 3. 2023, Studio Maiselovka.

WHY THINGS GO WRONG
Choreografie: Sylva Šafková