Ve třičtvrtěhodinové inscenaci aktérky postupně představují osobnosti, jež vnímají jako určité vzory a jsou pro ně tudíž inspirací i příkladem. Každá ze čtyř miniatur je uvedena krátkým prologem, v němž se nastiňuje, proč je konkrétní žena fascinující, co dokázala a čím je výjimečná. Performerky tuto inspiraci následně pohybově ztvárňují tancem, akrobacií a gymnastikou. Představují nám dvě světoznámé umělkyně Fridu Kahlo a Madonnu, které mohou inspirovat kohokoliv na základě obecné povědomosti o jejich životech, a dvě obyčejné, avšak výjimečné ženy, babičku a trenérku, které na osobní, soukromé rovině sehrály důležitou a inspirativní roli v životech aktérek.
Každá z účinkujících ztvárňuje právě jednu z těchto postav, zatímco tři ostatní vždy spoluutvářejí její příběh a jsou neodmyslitelnou součástí jeho celku. Postavu Fridy, která se navzdory nástrahám osudu dokázala prosadit v mužském světě, představuje Kristýna Stránská. Jednotlivé scény příběhu křehké, avšak silné ženy, se v pomalém tempu plynule proměňují. Poetický tanec se střídá s promyšlenými náročnými balančními figurami, které Fridu pomyslně vyzdvihují do jejích tvůrčích a společenských výšin a patří mezi zapamatovatelné momenty představení. Fridu střídá babička, o které se v úvodním slovu její vnučky dozvídáme, jakou strastiplnou životní cestou plnou zkoušek prošla kvůli politickým, společenským i rodinným událostem a vztahům, ale také o její síle překážky zvládnout, pokaždé se zvednout a jít dál. To sugestivně ztvárňují i interpretky na pódiu.
Babička v podání Šárky Tětěrukové vytrvale a optimisticky kráčí stále vpřed, zatímco ostatní tanečnice jí všelijak brání. Ona však, i když všemožně zastavena, odnesena nebo sražena k zemi, se vždy hrdě zvedá a nezdolně pokračuje dál ve své cestě. Tempo se zrychluje a se zatajeným dechem sledujete působivé akrobatické kreace účinkujících dam.
V další části dochází k odlehčení, kdy na jeviště vtrhne Madonna v podání Ivony Szantové. Odlehčení je to však jen pro diváka, neboť taneční a akrobatické kousky jsou náročné a ve vysokém tempu. Szantová se role zhostila velmi sugestivně, energicky předvádí stylizovanou koncertní show zpěvačky včetně tanečních a akrobatických figur, na které jsme od Madonny a jejího tanečního doprovodu zejména z 80. let zvyklí. To vše vtěsnané do dvou jejích hitů. Stejně jako na koncertě tanečnice komunikuje s publikem a snaží se jej roztleskat, což se jí i díky záznamu živého vystoupení daří.
Představení zakončuje příběh trenérky, o které se dozvídáme, že i přes svou nelehkou situaci matky samoživitelky malého dítěte, navíc v socialistickém Československu, své životní okolnosti zvládla a dál pozitivně ovlivňovala mladou generaci gymnastek, kterým se neúnavně a obětavě věnovala. Skvělá Martina Illichová v této roli předvede sestavu disciplín moderní gymnastiky, cviky s obručí, míčem, stuhou i kužely, přičemž se nejedná o nějakou nápodobu, ale naprosto suverénní a bezchybné zvládnutí poutavé choreografie. Při tréninku cvičenek, které představují ostatní tři účinkující, pak slyšíme snad autentický záznam hlasu vzpomínané trenérky z tréninku dívek.
Během představení jsou aktérky na sebe navzájem neustále navázané. Jednotlivé příběhy tvoří ve vzájemném souladu. S lehkostí zvládají choreografii, která kombinuje jak složité, neotřelé, do detailu propracované akrobatické a taneční prvky, tak i ty jednodušší, soustředěné více na efekt. Atmosféra je elegantně dokreslována osvětlením i hudbou. Aktérky zůstávají po celou dobu v jednom jednoduchém kostýmu. Do svých rolí se dostávají i díky drobným úpravám, třeba u Madonny je to její pověstný korzet se špičatými košíčky. Nejvíce mne zaujala babička a trenérka, snad právě proto, že se jedná o příběhy obyčejných žen kolem nás. I když ve vystoupení Fridy byly asi nejsložitější akrobatické prvky a Madonna byla prostě zábavná.
Tyto zdánlivě nesouvisející etudy mají společný jmenovatel, totiž sílu a odvahu ztvárněných žen, jejich schopnost odolávat nástrahám života, překonávat překážky i schopnost prosadit se v konkrétních společenských podmínkách a situacích. Koncept inscenace odkazuje na vzory ženských podstatných jmen, jednotlivé miniatury jsou vzory, příklady silných žen, které pak mají inspirovat při hledání vlastní životní cesty a pomoci se orientovat v dnešním světě.
Představení Žena, růže, píseň, kost příjemně kombinuje zamyšlení i zábavu, navíc vizuálně přitažlivou formou, kdy se nenudíte. Přáli byste si vidět další a další příběhy. Na repertoáru Losers Cirque Company tak přibyl titul, kterým si soubor získá další diváky.
Psáno z premiéry 1. prosince 2022, Divadlo BRAVO!
Žena, růže, píseň, kost
Losers Cirque Company
Námět a režie: Jaroslav Wertig
Choreografie: Jindřich Panský
Hudební střih: David Borovička
Kostýmy: Lucie Červíková
Grafika: Michal Heriban
Light design: Michael Bláha
Zvuk: Karel Mařík
Produkce: United Arts
Účinkující: Martina Illichová, Kristýna Stránská, Ivona Szantová, Šárka Tětěruková
Hlasy: Irena Kristeková, Kateřina Bohatová, Zuzana Stavná, Petra Kosková
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 8x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero