Také ruské tanečnice v nové produkci mají zelené tutu a v jistých momentech můžeme zachytit i zřetelný odkaz k některým ryze francouzským baletům, jako například k Sylphidě či Pas de quatre. Stačí, aby tanečnice podržela ruce jako křidélka na svých zádech či zůstala stát v typické pozici, odvolávající se k romantickým baletům, s rukou jemně zaoblenou v blízkosti své tváře, a tak vzbudila dojem nepolapitelné, éterické bytosti. Sborové pasáže se střídají s duety a trii, do kterých probleskují zelenavé odlesky drahých kamenů. Rozpustilé Rubíny Radost, hravost a atmosféru musical revue na newyorské Broadwayi evokují sytě červené Rubíny, do kterých Balanchine ještě výrazněji obtiskl svůj rukopis – do podlahy se zapichují nejenom špičkové střevíce tanečnic, ale taktéž paty, po nichž si všichni občas s chutí vyšlapují. Je tu více koketerie, rozmařilosti a uvolnění. Oproti Smaragdům jsou Rubíny dravější, k čemuž také vybízí hudební předloha Igora Stravinského (Capriccio pro piano a orchestr). Tanečnice nosí červené krátké sukénky, více se tu vykyvuje pánev, pracuje s paralelními pozicemi nohou, paže jsou zalomeny v zápěstích. Tanečníci Velkého divadla přesně dotahují pohybové kontury, mají propracované detaily, jejich výkony jsou plné výbojné energie a dobrého rozmaru. Jedna ze sólistek Jekatěrina Šipulinová v živém vstupu, uvedla, že si užívá Stravinského hudbu, kterou Balanchine zviditelňuje v tanci bez dramatického děje, kdy nemusí myslet na dramatické zápletky a prostě jenom tančí. Aristokratické Diamanty V poslední části představení se změnila i scéna – jestliže v předchozích dvou kusech přešla barva velkých vitráží ze zelené do červené, v Diamantech se na horizontu rozsvěcují hvězdy jako odlesky diamantového třpytu. Balanchine v nich oslavuje aristokratickou nádheru a majestátnost carského baletu.Tanečnice v balerinách posetých bílými kamínky jsou prostě nádherné. Přesně vystihují pohybové hýření „Mistra B“ odkazující k mistrovství Petipy. Diamanty jsou plné neobyčejných partnerských propojení a připomenutí vznosného plutí křídel z Labutího jezera. Proto také Balanchine použil první a třetí větu Symfonie č. 3 Petra Iljiče Čajkovského, v níž zaslechneme hudební variace na témata známého baletu.V Diamantech vystoupila sólistka Olga Smirnovová, která je považována za nadcházející hvězdu souboru. Tato jedenadvacetiletá, subtilní tanečnice ukázala technickou bravuru a jedinečný aplomb. Spolu partnerem Semjonem Čudinem představili precizní výkon.
Drahokamy uvádí Velké divadlo v nových návrzích kostýmů i dekorací, které dolaďují témbry a atmosféru tanečních výjevů. V podání ruských tanečníků Balanchinův klenot zazářil v oslnivém lesku, a mohli ho obdivovat dokonce i diváci v marocké Casablance!
Psáno z představení 19. ledna 2014, kino Lucerna.
Drahokamy/Jewels
Choreografie: George Balanchine
Kostýmy: Jelena Zajceva podle Barbary Karinské (autorka původního návrhu v roce 1967)
Scéna: Boris Kaminskij Smaragdy
Hudba: Gabriel Fauré Rubíny
Hudba: Igor Stravinskij Diamanty
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Kostýmy: Jelena Zajceva podle Barbary Karinské (autorka původního návrhu v roce 1967)
Scéna: Boris Kaminskij Smaragdy
Hudba: Gabriel Fauré Rubíny
Hudba: Igor Stravinskij Diamanty
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?