
V rámci série Přenosy do kin se poprvé dostaly do programu
Drahokamy George Balanchina. Tento vynikající choreograf, jehož jméno je dnes synonymem pro neoklasický balet, mistrně obohatil akademickou taneční techniku o nové tvary a pozměnil její striktně pojatou estetiku. O jeho dílo se stará Balanchine Trust, který dbá na dodržování Balanchinova stylu, zachování a předávání odkazu, jemuž se věnují zasvěcení pedagogové a taneční umělci. Jejich zásluhou se také v roce 2002
Drahokamy staly součástí baletního repertoáru Velkého divadla v Moskvě, jak uvedl šéf souboru
Sergej Filin o přestávce přenášeného představení. Po dlouhodobé rekonvalescenci po brutálním napadení, kdy mu byl kyselinou popálen obličej, se opět ujal své funkce uměleckého vedoucího souboru, na očích měl kouřové brýle a vypadá, že je opět v kondici. Díky němu se do Velkého divadla dostal titul, o nějž stojí řada souborů, ale ne každý je schopen dostát požadavkům, které interpretace Balanchinových baletů vyžaduje. Ruští tanečníci splňují očekávané vysoké nároky, a jak ukázalo představení 19. ledna 2014 přenášené v kině Lucerna, tančí
Drahokamy v jemně vybroušeném stylu bez sebemenšího kazu.
George Balanchine (1904–1983) vytvořil
Drahokamy v roce 1967 pro New

York City Ballet, kde působil od roku 1948 jako dvorní choreograf. Balanchinovi učarovaly vystavené skvosty Van Cleefa a Arpelse, které viděl ve výlohách na 5
th Avenue, a rozhodl se vzdát hold šperkařskému umu ve svých
Drahokamech. Původně chtěl nastudovat balet o čtyřech částech, ale závěrečné
Safíry, zamýšlené na hudbu Alfreda Schnittkeho, nakonec nebyly realizovány. I tak Balanchine vytvořil jedinečný kus, kde se ukazuje taneční umění v nezaměnitelných balanchinovských liniích, kdy jednotlivé části obsahují nenahraditelné ingredience.
Elegantní Smaragdy
Skladby
Gabriela Faurého (
Pelléas a Mélisande,
Shylock) doprovázejí první část inscenace. Ve
Smaragdech se odrážejí nejen odlesky skleněných vitráží zaplňujících výrazně horizont, ale současně vnímáme francouzskou noblesu, eleganci a pikanterii. Balanchine chtěl ve
Smaragdech také připomenout Paříž – město parfémů, vína, umění a zvláštního šarmu. Není náhodou, že při světové premiéře tančila hlavní part francouzská balerína
Viollette Verdyová.
Také ruské tanečnice v nové produkci mají zelené
tutu a v jistých momentech můžeme zachytit i zřetelný odkaz k některým ryze francouzským baletům, jako například k
Sylphidě či
Pas de quatre. Stačí, aby tanečnice podržela ruce jako křidélka na svých zádech či zůstala stát v typické pozici, odvolávající se k romantickým baletům, s rukou jemně zaoblenou v blízkosti své tváře, a tak vzbudila dojem nepolapitelné, éterické bytosti. Sborové pasáže se střídají s duety a trii, do kterých probleskují zelenavé odlesky drahých kamenů.
Rozpustilé Rubíny
Radost, hravost a atmosféru
musical revue na newyorské Broadwayi evokují sytě červené
Rubíny, do kterých Balanchine ještě výrazněji obtiskl svůj rukopis – do podlahy se zapichují nejenom špičkové střevíce tanečnic, ale taktéž paty, po nichž si všichni občas s chutí vyšlapují. Je tu více koketerie, rozmařilosti a uvolnění. Oproti
Smaragdům jsou
Rubíny dravější, k čemuž také vybízí hudební předloha
Igora Stravinského (
Capriccio pro piano a orchestr). Tanečnice nosí červené krátké sukénky, více se tu vykyvuje pánev, pracuje s paralelními pozicemi nohou, paže jsou zalomeny v zápěstích. Tanečníci Velkého divadla přesně dotahují pohybové kontury, mají propracované detaily, jejich výkony jsou plné výbojné energie a dobrého rozmaru. Jedna ze sólistek
Jekatěrina Šipulinová v živém vstupu, uvedla, že si užívá Stravinského hudbu, kterou Balanchine zviditelňuje v tanci bez dramatického děje, kdy nemusí myslet na dramatické zápletky a prostě jenom tančí.
Aristokratické Diamanty
V poslední části představení se změnila i scéna – jestliže v předchozích

dvou kusech přešla barva velkých vitráží ze zelené do červené, v
Diamantech se na horizontu rozsvěcují hvězdy jako odlesky diamantového třpytu. Balanchine v nich oslavuje aristokratickou nádheru a majestátnost carského baletu.Tanečnice v balerinách posetých bílými kamínky jsou prostě nádherné. Přesně vystihují pohybové hýření „Mistra B“ odkazující k mistrovství Petipy.
Diamanty jsou plné neobyčejných partnerských propojení a připomenutí vznosného plutí křídel z
Labutího jezera. Proto také Balanchine použil první a třetí větu
Symfonie č. 3 Petra Iljiče Čajkovského, v níž zaslechneme hudební variace na témata známého baletu.V
Diamantech vystoupila sólistka
Olga Smirnovová, která je považována za nadcházející hvězdu souboru. Tato jedenadvacetiletá, subtilní tanečnice ukázala technickou bravuru a jedinečný aplomb. Spolu partnerem
Semjonem Čudinem představili precizní výkon.
Drahokamy uvádí Velké divadlo v nových návrzích kostýmů i dekorací, které dolaďují témbry a atmosféru tanečních výjevů. V podání ruských tanečníků Balanchinův klenot zazářil
v oslnivém lesku, a mohli ho obdivovat dokonce i diváci v marocké Casablance!
Psáno z představení 19. ledna 2014, kino Lucerna.
Drahokamy/Jewels
Choreografie: George Balanchine
Kostýmy: Jelena Zajceva podle Barbary Karinské (autorka původního návrhu v roce 1967)
Scéna: Boris Kaminskij
Smaragdy
Hudba: Gabriel Fauré
Rubíny
Hudba: Igor Stravinskij
Diamanty
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij