Brněnská Raymonda: návrat Bílé dámy a rozpolcená šlechtična
reportáže
První dějství je choreograficky vyvážené, i když nepočetný soubor nedovoluje mnoho invence, obzvlášť ve snu je práce s dívčím sborem jaksi nevýrazná. Také Raymondiny přítelkyně mají méně prostoru.
V druhém jednání obdrží Raymonda dopis od vracejícího se rytíře, ale přichází Abdérachman, který ji zcela okouzlí, jejich společnému odchodu zabrání příchod de Brienna. Raymonda se snaží zabránit souboji, a když Abdérachman padne (dík zásahu Bílé dámy), nese Raymonda těžce jeho smrt a odmítá rytíře. Znovu zasahuje Bílá dáma, aby snoubence smířila. Celé jednání se potýká s nedostatečným počtem tanečníků. Dvojice Saracénů přichází o finálový výstup: na gradující hudbu (bakchanále), tančí Abdérachman, ale bez typických divokých pohybů a gest (ostatně už při prvním výstupu Saracénů ztrácí jeho tanec důraz, je spíš exhibicionistou než charismatickým mužem). Při španělském tanci (čtyři muži a jedna žena) je Abdérachman dokonce partner Španělky (!), až se zdá, že jde o flirt.
Nejslavnější část baletu z posledního jednání větším zásahům unikla. Pouze opět nedostatek tanečníků zapříčinil předčasný příchod Maďarů. Pas classique hongrois zůstává nedotčen včetně začátku, jen je občas vidět lehkou nejednotnost v adagiu. Přesto jsou zážitkem nejen variace Jeana de Brienne a Raymondy, kterou doprovází vynikající klavírní přednes.
Synchronizace v některých výstupech pokulhává, Raymonda je prubířským kamenem pro každý soubor. Andrea Smejkalová v roli Raymondy je technicky jistá, typově však příliš dívčí. Michal Pimek jako Jean de Brienne se dobře uplatňuje, přesto největší úspěch sklidil Jan Fousek coby Bérangér. Abdérachman Luďka Mrkose trochu postrádá oheň a lehkost, jako nezemská Bílá dáma se dobře uplatňuje Eriko Wakizono. Velký úspěch měl saracénský pár (Markéta Habalová, Gustavo Beserra – škoda, že jejich výstup nemůže být kompletní, divák by jistě přijal divočejší orient a bakchanale třeba na úkor maďarského tance). Nelka Lazović a Monika Pimková jako přítelkyně Raymondy ovládají své party precizně, i když v některých okamžicích ve společných výstupech jedna druhou předchází.
Výprava Josefa Jelínka je jako vždy nákladná. Dalo by se polemizovat o stylu kostýmů: pro první tři obrazy volí jako inspiraci gotiku a ženské postavy oděl do splývavých říz. Nepříliš velké rozlišení barev zpočátku ztěžuje identifikaci postav, dokonce i Raymondy. Tradičním oděvem pro Raymondu i její družky je balerína a některým konzervativním divákům bude chybět. Však se také tanečnice jinak zaskví, když si sbor oblékne rozšířené sukénky ve snové části nebo typické tutu v závěru.
Silným zážitkem je hudební produkce orchestru Janáčkova divadla, který interpretuje Glazunova opravdu zdařile. Oko diváka pak s uspokojením spočine na klasických variacích a inovace v libretu přijme jako osvěžení. Soubor jistě časem přivede představení k dokonalosti. Psáno z představení 26. února 2008. Fotografie: Luděk Svítil
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?