Divadlo Ponec, jak ho neznáme
reportáže
Návštěvníky v divadle uvítala jeho ředitelka Yvona Kreuzmannová, která jim stručně představila prostor a následně je v něm také důkladně provedla. Mohli si prohlédnout i ty části divadla, které obvykle zůstávají běžnému divákovi nepřístupné, podívat se do šaten, skladů i na dvorek za budovou. Nakonec si rovněž vyzkoušeli, jaké je to stát na jevišti Ponce, a pod vedením Báry Látalové a Zdenky Brugnot Svítekové se zde zúčastnili jednoduchého mezigeneračního pohybového workshopu za doprovodu živé hudby. Přes počáteční ostych se do „hry“ zapojili všichni návštěvníci, jejichž složení bylo různorodé – od dětí až po důchodce.
Po skončení workshopu si skupinu opět převzala ředitelka divadla, aby jim prezentovala historii prostoru i nelehké počátky jeho provozu. Divadlo Ponec se totiž nachází v prostorách bývalé válcovny a drátovny strojírenského magnáta Rudolfa Stabenowa z roku 1888. Na začátku 20. století zde pak František Ponec, mladoboleslavský podnikatel a nadšenec pro kinematograf, otevřel svůj Royal Bioskop. V průběhu let přešlo kino do správy obce, bylo přejmenováno na Bio Ponec a filmy se v něm promítaly až do šedesátých let minulého století. Dalších téměř čtyřicet let budova chátrala, dokud ji v roce 1998 nedostalo do pronájmu občanské sdružení Tanec Praha. Prezentaci doprovázely četné fotografie především z období rekonstrukce a z prvních kulturních akcí pod vedením Tance Praha. Ponec ve filmové kameře Součástí dne otevřených dveří bylo také promítání krátkých filmů a dokumentů. Nejprve mohli diváci zhlédnout pětiminutový film Nespoutaní andělé, který zároveň představil další aktivitu, již Ponec provozuje. Tím je výuka tance pro děti jednak v divadle (Dětské studio) a také v žižkovských základních školách (projekt Tanec školám). Děti prvního i druhého stupně, často ze sociálně slabších rodin, se mohou ve škole zdarma zúčastnit tanečních hodin a na konci roku mít v divadle představení pro rodiče. Tanečnice a pedagožka Bára Látalová se zabývá touto činností již několik let a právě na základě její výuky a zkušeností vznikl tento zajímavý a téměř dojemný film o tom, jak děti tanec prožívají.
V divadelním sále pak publikum mohlo sledovat i dokument České televize Reminiscence z roku 2013, který shrnuje dvacet pět let existence festivalu Tanec Praha. Díky skvěle zachovanému archivu festivalu bylo možné v dokumentu zmapovat hostování významných zahraničních tanečních souborů, a tím pádem i pronikání současného tance do našeho kulturního prostoru vůbec. Rozhovory s celosvětově uznávanými osobnostmi ze světa tance přiblížily, co všechno může tento umělecký žánr obsahovat a vyjádřit.
Program akce Ke kořenům Ponce skutečně poskytl veřejnosti ucelený obrázek o zajímavé historii, aktivitách a existenci divadla Ponec a sdružení Tanec Praha, jež si během let (často za nelehkých podmínek) vybudovaly pevnou pozici na kulturní mapě Prahy. Psáno z představení 3. září 2014 na Nákladovém nádraží Žižkov a dne otevřených dveří v divadle Ponec 17. září 2014.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?