Registrace

Filigrán na festivalu Natřikrát tentokrát vyvrhoval králíčka

Inzerce

Tak jako k Praze přirostl festival Tanec Praha, tak k Brnu přirostl festival Natřikrát. Letos již po dvanácté se mohli všichni tancemilovní zúčastnit akce, která nabízí tři profesionální taneční večery a teoretický večer ve formě přednášky.

Filigrán je nezávislá taneční skupina, která na brněnské scéně působí více než 15 let. Jejich tvorba se velice proměňuje. Každé představení má jinou atmosféru a pracuje s jinými prostředky. Představení Poněvadž když se řekne jedenáct, je to, jako by se řeklo dvanáct, a dvanáct bude brzy třináct je inspirováno povídkou argentinského spisovatele Julia Cortázara, který využívá ve svých knihách postupy založené na experimentu s překračováním hranic zažitých pravidel. Podobně Veronika Kolečkářová i Eva Navrátilová přistoupily k nově uvedené choreografii.

Jejich dvojici doplňuje hudebník Tomáš Vtípil, autor všech tónů a zvuků linoucích se po jevišti, a ve třech tak vypovídají až děsivý příběh o vyvrhnutých králíčcích a podivné prázdnotě starého domu. Z tanečnic vyzařuje energie, která se dostává pod kůži snad všem divákům, kteří v tomto představení mají to privilegium sedět na jevišti a pozorovat dění z jiné perspektivy než obvykle. Pocit je to velice vtíravý. Myšlenky se dostávají až na pokraj šílenství. Kdy je to ještě zvládnutelné a kdy už jsou z nás šílenci? Tyto otázky umocňuje čtený text: …když cítím, že vyvrhnu králíčka, vsunu si do úst dva prsty jako otevřený kolíček a čekám, až mě v krku polechtá teplounký kožíšek… (Cortázar), také pohyb, který je velmi dobře čitelný, není v něm nic navíc, nic zbytečného a je čistě proveden, a v neposlední řadě také výraz tanečnic. Mnohdy má divák pocit, že chce raději utéct, než být obětí toho pohledu a následně pohybu, který je tak symbolický i v těch nejvíc vyhrocených a „nechutných“ pasážích, které ilustruje právě čtený text. Rozbourána je i konvence využití prostoru. Tvůrci se rozhodli představit zákulisí jeviště, kde využívají sloupy a zákoutí. Stará šedá skříň v pozadí evokovala sice domácí atmosféru, avšak byl to chlad bytu, ve kterém žijí duševně nemocné osoby se svými králíčky.

Veronika Kolečkářová, Eva Navrátilová a Tomáš Vtípil tak vytvářejí živé surrealistické výpovědi, které místy implikují až fyzický odpor a bolest. Hlavně závěrečné zvuky a nekonečné odcházení tanečnic tyto pocity velmi dobře demonstrovaly.

Filigrán, jak ukázal při této příležitosti, se asi nezalekne jen tak něčeho. Odvaha zkoušet a propojovat nové a nové věci se mu jistě vyplácí. Škoda, že mu pražská taneční obec věnuje tak málo své pozornosti. Jistě by velmi vynikl inovativním a nekonvenčním způsobem práce.

 

 

Psáno z představení 23. října 2010, Bezbariérové divadlo Barka, Brno.

Foto: Marek Procházka

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.