Jako tým vyhrajeme
Taneční aktuality navštívily soubor během zkoušení jejich první premiéry, baletu Romeo a Julie v choreografii Mária Radačovského, a přináší exkluzivně první dojmy z činnosti tohoto tělesa.

Také díky této velké podpoře veřejnosti, která byla důkazem, že jeho několikaletá snaha o zviditelnění a popularizaci baletu nebyla zcela zbytečná, se Radačovský rozhodl, že zůstane i nadále na Slovensku, přestože hned po svém odvolání dostal několik nabídek ze zahraničí (vést festival v Kanadě či stát se vedoucím souboru v Bukurešti). Toto období svého života popisuje Radačovský takto: „Odvolání z postu šéfa baletu bolelo, člověk má uražené ego a osobně to velmi prožívá. Měl jsem chuť sbalit se a nadobro odejít. Ale reakce lidí mě velice příjemně překvapily, dokonce i v Čechách se rozpoutala diskuse. Dále mě to motivovalo, nejen kvůli tanečníkům, to samozřejmě také, ale i kvůli lidem. Řekl jsem si: kdy se stalo, že sedm tisíc lidí podepíše petici, že šéf baletu byl odvolán neprávem? To se ještě nestalo. Snad to bylo znamení, že jsme tu za těch pár let udělali něco, čeho si lidé všimli a zaujalo je to. Tak jsem si řekl, že se toho musím chytit. Dal jsem nos dolů, hrdost stranou a šel jsem do toho.“
A tak společně s Miroslavou Kovářovou, nynější výkonnou ředitelkou, sehnali potřebné prostředky (Balet Bratislava je z velké části podporován privátním sektorem) a založili nové nezávislé těleso. Polovina tanečníků ze stávajících šestnácti členů jsou bývalí sólisté Slovenského národního divadla, kteří odešli spolu s Radačovským. Zbytek souboru byl vybrán při konkurzu, na který se sjeli tanečníci z celého světa. Je tu několik Kanaďanů z jeho bývalého působiště z Montrealu, Angličanka, Maďar, Rumun, Ital, Lucemburčanka se srbskými kořeny a dokonce Filipínka. Umělecký ředitel o svém souboru říká: „Pro mě je důležitá intimita toho souboru. Jsou pro mne všichni tak trochu sólisti, ale přitom všichni musí tančit všechno. Jeden večer jsi Julie, druhý tančíš ve sboru. Nepotřebuji šestnáct tanečníků, kteří si o sobě myslí že jsou hvězdy. To mohli zůstat v tom divadle. Musíme být tým – jako tým vyhrajeme, jako tým prohrajeme. A myslím, že to moji tanečníci chápou. Jsou velice mladí a dělají i mě mladým.“
Radačovský vede všechny zkoušky svého souboru zatím úplně sám, od ranního tréninku přes sólové party až po poslední zkoušku sboru a externistů (kterých je potřeba pro případné alternace). Snaží se jim předat maximum z toho, co ho naučili v zahraničí. Především zkušenosti z NDT pod vedením Jiřího Kyliána jsou pro něj zásadní: „Vždy jsem toužil mít takový soubor, i když jsem působil v SND, který by byl na evropské až světové úrovni, ne průměrný či podprůměrný. To jsem zažil v NDT, tam se totiž maká. Když se vám nechce, je tam dalších sto, kteří chtějí a mohou přijít na vaše místo. Nejvíc nebezpečné je, když si tanečník myslí, že má teplé místečko. To jsem svým tanečníkům řekl již na začátku: Já nebudu řešit, jestli se někomu chce nebo nechce, já jsem je nenutil, aby přišli, nedostali povolávací rozkaz jako na vojnu. Jestli to má být nucené, je to ztráta času jak mého, tak tanečníků.“
Při nastudovávání choreografie mu nejde jen o dokonale zvládnutou techniku,

Po dvouměsíčním zkoušení, které se odehrávalo přes prázdniny na Vysoké škole múzických umění a nyní v prostorách bývalých kasáren, se začíná pomalu rýsovat balet Romeo a Julie. Podmínky soubor nemá jednoduché, v sotva zrekonstruovaném tanečním sále ještě nejsou zrcadla a zázemí také není žádný luxus, před „nastěhováním“ do těchto prostor si dokonce museli tanečníci sami všechen nepořádek po rekonstrukci uklidit. Přesto panuje na sále převážně dobrá nálada, tanečníci i choreograf se spolu klidně baví a žertují. I v tomto přístupu k vedení a vytváření atmosféry v souboru se Radačovský inspiroval u svého učitele Jiřího Kyliána: „Pro mě je důležité, aby byla na sále sranda a fun a tvrdá práce, a dokud to je, tak se dokážou úžasné věci. Když je stres, nervozita, křičení a ponižování, tak je to jako když chodíte do fabriky. Myslím si, že tak se divadlo dělat nedá.“

Premiéra tohoto baletu se bude konat 11. listopadu 2011 na bratislavské Nové scéně. A co dál? „Chtěli bychom cestovat po celém Slovensku a ukázat se také v České republice, Maďarsku, Polsku... Máme mnoho plánů, jen na tuto sezónu máme naplánovány ještě tři další premiéry. Chceme uvést choreografie Jiřího Kyliána (Falling Angels a Šest tanců), Libora Vaculíka, Petra Zusky, Šárky Ondriškové, Stanislavy Vlčekové, Lukáše Timuláka, Paula Lightfoota a Attily Esterházyho. A je v jednání i něco od Ohada Naharina a možná v budoucnu i od Matse Eka.“
I po vyjmenovávání těchto slavných jmen ale zůstává Radačovský skeptický a připomíná, že zatím ještě ani nebyla první premiéra a neví se, co bude dál. „Doufám, že budeme pokračovat. Stav kultury na Slovensku je velice špatný, je to hanba a já se to nestydím říct. Neproběhla zde nikdy žádná velká reforma kultury, snad byly pokusy o něco dílčího, to ovšem zdaleka nestačí. Grantový systém a vůbec celý systém kultury na Slovensku by potřeboval přeorat, ale zde neprobíhají ani žádné diskuse, co by se mělo s kulturou udělat, na co ji vlastně máme. Stát dává na kulturu jen jedno procento rozpočtu a někdy ani to ne, třeba jen 0,8 procent (jen pro srovnání, v Holandsku to bylo až čtyři procenta). Tak ať si pak neříkáme kulturní národ!“
Je si ovšem přesto vědom podpory publika, které se na Balet Bratislava těší. „Nevím, jak dopadne Balet Bratislava, ale jsem takový blázen, že se o to alespoň pokusím. Protože o to jde, alespoň se pokusit ukázat, že toto může být správný směr. Cítím podporu lidí a doufám, že splníme jejich očekávání a možná, že je i překročíme. Myslím, že jdeme správným směrem. Možná ještě nejsme na špičkové úrovni, ale když budeme tvrdě pracovat, můžeme se vypracovat na něco zajímavého. Ten potenciál tam je.“
Posláním umění totiž není podle Radačovského jet slepě po své ose, ale přizpůsobovat se měnícím se podmínkám tohoto světa. Proto chce mít flexibilní soubor, který je schopný nabídnout jak celovečerní titul, tak dvaceti či čtyřiceti minutový program.
„Nedávno jsem četl krásnou knihu, která se jmenovala ‚Novodobí lídři novodobých kmenů‘. Doufám, že Balet Bratislava by se mohl stát takovým novodobým kmenem a lidé budou nosit hrdě trička s naším logem a budou se snažit být součástí našeho kmene:-)“.
První ochutnávku tvorby Mária Radačovského s Baletem Bratislava dostane naše české publikum naservírovanou ve Stavovském divadle v rámci představení Zero Gravity 26. října, na jednom z večerů Tanečního centra Praha. Foto ze zkoušek: Ctibor Bachratý