Mezinárodní baletní soutěž 2012 – Galakoncert

Mezinárodní baletní soutěž 2012 – Galakoncert

Mezinárodní baletní soutěž 2012 – Galakoncert

Čtvrtý ročník Mezinárodní baletní soutěže Praha 2012 se definitivně uzavřel Galakoncertem všech oceněných na Nové scéně Národního divadla. Ve dnech 29. 11.–2. 12. 2012 pětičlenná komise rozhodovala o těch nejlepších. O těch, kteří dokázali zaujmout nejen svým technicky zvládnutým provedením určité variace, ale upoutali pozornost i osobním kouzlem a vášní pro tanec. V jejím čele zasedl šéf baletu v Mnichově Ivan Liška, dále bývalá étoile a profesor pařížské Opery Cyril Atanassoff, choreograf a pedagog Vasilij Medveděv, umělecký šéf Baletu Bratislava a choreograf Mário Radačovský a primabalerína Národního divadla v Praze Tereza Podařilová. Za organizací celé soutěže stál ředitel Zdeněk Prokeš. Porota se rozhodla neudělit cenu Grand Prix pro absolutního vítěze. I první příčka v kategorii profesionálních tanečníků - mužů zůstala neobsazena. Počet přihlášených se pohyboval kolem devadesáti studentů a profesionálů z oblasti tanečního umění. Avšak jen hrstka vyvolených dosáhla na pomyslnou metu, získala ocenění a vystoupila na závěrečném Galakoncertu. Po úvodním seznámení s výsledky soutěže a předání cen tanečníkům přišla na řadu druhá část večera a s ní sóla a dueta vyznamenaných. Diváci během večera zhlédli devatenáct čísel jak baletního, tak současného repertoáru. Na scéně se objevily dámské a pánské variace z baletů Marná opatrnost, Paquita, Talisman, Don Quijote, Coppélia, Spící krasavice anebo také Bajadéra v interpretaci technicky i výrazově přesvědčivé Eleny Kabanové, která se v kategorii profesionálních tanečnic umístila na druhém místě. Svěží vítr do hlediště zavál s příchodem Paliny Rusetskaji a Tomasze Fabianskiho z Velkého divadla ve Varšavě, kteří se úspěšně prezentovali dynamickým pas de deux z baletu Plameny Paříže. Kryštof Šimek z pražského Národního divadla upoutal svým sebejistým a s lehkostí zvládnutým provedením variace Alberta z romantického baletu Giselle, ve které potvrdil své nesporné taneční kvality. Prémii za současnou choreografii si odnesl Václav Kuneš, konkrétně za hravé duo Jay Livingston v provedení studentů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Anny Knollové a Jakuba Raška. V sóle ze třetího jednání baletu Korzár zaujal jistými skoky Shori Yamamoto z brněnského Národního divadla, který si za tuto energickou pasáž vysloužil druhé místo v kategorii B – Muži. Krásnými liniemi těla a neuvěřitelnými tanečními dispozicemi oslnila Radka Příhodová z Národního divadla v Praze, která ve své kategorii získala první cenu. V choreografii Zuzany Šimákové s názvem I´m Waiting vystoupila s Adamem Zvonařem, kterému duet přinesl Prémii za partnerskou spolupráci. Vyjmenovávat veškeré klady a zápory každého ze soutěžících by bylo nepochybně vyčerpávající. V současné době se jednotliví tanečníci zaměřují na mnohočetné pirouettes, pózy dolních končetin v co nejvyšších polohách, na zdánlivé porušování fyziognomických zákonitostí lidského těla. Hranice mezi suchou akrobacií a tanečním uměním se zdá být velmi tenká. Je sice krásné sledovat pohyby takto vybaveného a okouzlujícího tanečníka, ale pokud k tomu nepřidá ještě „něco navíc“, stane se pouhým dokonalým nástrojem. V podobných interpretačních soutěžích hraje hlavní roli právě řemeslné zvládnutí těch či oněch variací, které zná každý „baletoman“ zpaměti. Důležité ale je okořenit tuto notoricky známou věc nějakým přídavkem. Překvapit, vzbudit zájem, v očích poroty a diváků se stát nezapomenutelným. Už jen samotný nástup, to jak tanečník drží a ovládá své tělo, jak si vychutnává každou pohybovou nuanci a navazuje kontakt s publikem. Jak přesvědčí přihlížející, že: „Já jsem ta Kitri, ten Korzár.“ Úloha poroty zde není lehká a vybrání vítězů se zajisté neobejde bez vášnivých diskuzí. Názory se různí. Hodnotitelé prošli odlišnými školami, technikami, mají za sebou kariéru v divadlech po celém světě. Určit ty nejlepší s sebou nese velkou míru zodpovědnosti. Vybraným se takto často otevírají dveře do profesionální divadelní sféry. Vždyť každý z účinkujících chce stát na prknech, co znamenají svět. Čtyři dny plné naděje, potu a rozhodování mají jak soutěžící, tak porotci úspěšně za sebou. Příští ročník Mezinárodní baletní soutěže se bude konat opět za tři roky. Do té doby nám ve školách vyrostou další skvělí tanečníci, do divadel přibydou noví nadějní členové. Hranice tanečního umění se zase posune dál. Proto se už nyní můžeme těšit, jaké nové impulsy proniknou do tohoto krásného umění a překvapí nás v roce 2015. Psáno z představení 2. prosince 2012, Nová scéna Národního divadla. Fotografie: Roman Sejkot VÝSLEDKY Grand Prix pro absolutního vítěze IV. mezinárodní baletní soutěže Praha 2012
neudělena

KATEGORIE B – DÍVKY:
I. cena
Tolstunova Maria – Baletní škola Státní opery Vídně (Rakousko) 
II. cena
Ishikawa Madoka – Baletní škola Státní opery Vídně (Rakousko) 
III. cena
Tomioka Remi – Baletní škola Státní opery Vídně (Rakousko) 

KATEGORIE B – CHLAPCI:
I. cena
Gorodiskii Nikolaj – Baletní škola Státní opery Vídně (Rakousko) 
II. cena
Rašek Jakub – Taneční konzervatoř hl. města Prahy
III. cena
Lamparter Václav – Taneční konzervatoř Brno 

KATEGORIE A – ŽENY:
I. cena Příhodová Radka – Národní divadlo Praha
II. cena
Kabanova Elena – Státní akademické divadlo opery a baletu Jekatěrinburg (Rusko) 
III. cena
Rusetskaya Palina – Velké divadlo ve Varšavě (Polsko)

KATEGORIE A – MUŽI:
I. cena
neudělena
II. cena
Yamamoto Shori – Národní divadlo Brno
III. cena
Šimek Kryštof – Národní divadlo Praha 
Fabianski Tomasz – Velké divadlo ve Varšavě (Polsko)

Čestné uznání s prémií:
Mielewczyk Patryk Krzysztof – Moravské divadlo Olomouc

Prémie Republikového výboru Odborové asociace divadelníků za nejosobitější výkon:
Tolstunova Maria – Baletní škola Státní opery Vídně (Rakousko) 

Prémie za současnou choreografii:
Kuneš Václav
Fabianski Tomasz

Prémie za partnerskou spolupráci:
Zvonař Adam

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: