Mezinárodní týdny tance – taneční mládí na Nové scéně ND
reportáže
Večer působil celkově nevyváženým dojmem, protože se v něm mísily dva rozdílné světy, svět profesionálního tance a svět scénického tance. Na oba bychom měli aplikovat odlišná měřítka, proto není možné jej objektivně obsáhnout jako celek. Studenti konzervatoří ukázali svůj potenciál, ale pro jejich kolegy s menšími ambicemi bylo srovnání na jednom jevišti a v jeden večer zbytečně přísné. Mnoho ukázek by se určitě uplatnilo lépe na přehlídkách či festivalech zájmové činnosti a konzervatoře by zase mohly na mezinárodní půdě najít zdatnější soupeře. Je pochopitelné, že produkce MTT chtěla zajistit co nejpestřejší program a že musí vycházet především z nejbližších kontaktů, ale v tomto případě by méně bylo více. Uvidíme, čím nás MTT překvapí v dalším ročníku, ale doufejme, že upřednostní kvalitu před kvantitou.
Aby se však divák necítil ochuzen, podělíme se s ním o dojmy a poznámky z této směsky v přesně tom pořadí, v jakém byla namíchána a obecenstvu naservírována. Před použitím protřepat. Dezert se nepodává.
Essenza (ch. Francesco Azzari), Bobalet – Košice: vystoupení velmi mladých tanečníků, osmi děvčat a jednoho sólového páru. Choreografie založena na čistém a nekomplikovaném pohybovém slovníku čerpajícím z akademické techniky i moderních stylů.
Bing Bang (ch. Maria Tothová), DanzAria – Montevarchi (Itálie): kreace založená na pohybové nadsázce, herectví, klauniádě. Temperament italských děvčat byl nezadržitelný, ačkoli v našich podmínkách bychom tuto nadsázku, zejména stran kostýmů, mohli považovat za nevkus a kýč. Jiný kraj, jiný mrav, obsahově choreografie odpovídala založení interpretek a nekladla si umělecké nároky. Jako zájmové umělecká činnost ano, ale je zjevné, že DanzAria není konzervatoří!
Your Move (ch. Henrik Kaalung), Taneční konzervatoř Brno: kultivovaný duet pro dva tanečníky, který prověřoval jejich zkušenost se současným tancem.
Pro tebe (ch. Majka Piskořová Veselá), PopBalet – Praha: duet pro chlapce a dívku, kteří předvedli poměrně vyzrálý projev. PopBalet stojí na pomezí profesionální scény.
In Me (chor. Ingrid Radan), Konzervatorij za glasbo in balet – Lublaň (Slovinsko): sólo velmi disponované tanečnice, které čerpá především z klasického slovníku. Jednoduchá choreografie a po stránce techniky působivý výkon.
Amelie (chor. Sara Puchowska), Dance Perfect – Praha: přípravka tanečního studia Dance Perfect předvedla choreografii, která by se hodila na přehlídku scénického tance, ale na takto koncipovaný večer rozhodně nepatří! Nápad ztvárnit skupinu dívek jako loutky na klíček, které se mohou roztančit, dokud se pohon nezastaví, je vtipný, další oživující moment je přítomnost chlapce, který také projevuje značné pohybové nadání.
Šťastná cesta (chor. František Topič), Taneční konzervatoř Brno: další z řady abstraktních choreografií zaměřených na prokázání tanečních dovedností, etuda či sólo pro jednoho tanečníka, který předvedl již zcela profesionální výkon.
Light over Shadow (chor. David Strnad), DanzAria: další choreografie nezdolné skupiny z Itálie. Jakkoli bizarní dění se na jevišti odehrává, interpretky si je užívají. Jejich zjev v tomto případě trochu připomíná účastnice pochodu zombií, ale nelze jim upřít jistou pohybovou dovednost. Je zřejmé, že studio se zaměřuje na moderní taneční techniky, ale bylo by třeba vidět více choreografií, aby bylo možné skutečně zhodnotit i jeho umělecký potenciál, byť v mezích zájmové činnosti.
Twins (chor. Alena Drapalíková), Taneční konzervatoř hl. m. Prahy: duet s lyrickým nádechem, hlavním dojmem stále je, že studenti TKP pohybově převyšují drtivou většinu ostatních hostů večera.
782 second (chor. Samuel Delvaux), Taneční centrum Praha: choreografie pro skupinu dívek byla natolik nepochopitelná, že divák i zapomněl spočítat si, kolik jich vlastně bylo. Na první pohled nebylo nic špatně: současná hudba a ruchy, dynamický pohyb, dobré výkony. Ale vytratil se obsah či sdělení. Některé části choreografie měly logickou návaznost, ale celek o ničem nevypovídá, dokazuje jen, že TCP vychovává kvalitní tanečníky pro současný repertoár.
Program po vítané přestávce přinesl devět dalších choreografií…
C´est la vie (chor. Katarina Sninská), Súkromé tanečné konzervatórium Košice: choreografie přibližující soužití tří různých párů a s nimi tři druhy vztahů a lásky: oboustranný romantický prožitek, pár s dominantním mužem a také vztah, kde se iniciativy musí chopit dívka. Choreografie určená starším studentům odpovídá jejich věku i schopnostem.
Alba (chor. Maria Tothová), DanzAria: do třetice Itálie, tentokrát bylo jeviště zaplaveno dívkami většího věkového rozpětí. V choreografii, která se blížila spíš show, se měnily snad na zvířata a ptáky, kterýžto dojem zdůrazňovaly také pestré kostýmy. Opět choreografie, která se bohužel minula s dramaturgií, ačkoli z hlediska scénického tance byla přiměřená.
Rieka (chor. Boba Brella), Bobalet Košice: tentýž případ, mladičké dívky oblečené do topů s flitry předvedly kreaci ve stylu jazzového tance, která by se hodila na přehlídku zájmového uměleckého tance, případně komerční akci.
Nocturno (chor. Hana Litterová), Taneční konzervatoř Brno: duet pro muže a ženu, který tančili chlapec a dívka – tak by se dala charakterizovat niterná choreografie na jedno z Chopinových slavných nokturen. Neoklasický duet na špičkách o trošku technicky i obsahově převyšoval možnosti mladých nadaných studentů, kteří by pro takovouto choreografii měli ještě vnitřně dozrát.
Dobro došli! (chor. Jana Ryšlavá), Janáčkova konzervatoř Ostrava: choreografie hrající si s pohybovou nadsázkou, vážný kus převrácený ve finále na frašku. Tanečnice se místo odkládání oděvů v průběhu choreografie oblékaly, předváděly notnou dávku hereckého talentu a měly i řádnou příležitost ukázat pohyblivost a ohebnost a vzájemnou partnerskou práci. Vtipný závěr se postaral o ohlas v publiku, které odlehčení vřele uvítalo.
Trio (chor. Tanja Pavlic), Konservatorij za glasbo in balet – Lublaň (Slovinsko): choreografie postavená na švédské lidové písni, jedná z mála, které není co vytknout. Hříčka přiměřená věku interpretů (dvě děvčata se pokoušejí upoutat pozornost chlapce), jak po stránce obsahové, tak pohybové. Sice také nezapadala do pojmu „gala“, ale byla ukázkou zkušené pedagogické práce s dětmi.
Navždy? (chor. Vlasta Schneiderová), TCP: jeden z těch duetů, které potěší na pohled, ale po několika dnech si je už nevybavíte.
Indigo Rose (chor. Jiří Kylián), TKP: oblíbená choreografie (resp. fragment) plná pohybové nadsázky, kterou má Bohemia Balet, soubor pražské konzervatoře, na repertoáru už několik let.
Berlin (chor. Duncan Rownes), Ballettschule Theater Basel (švýcarsko): duet odehrávající se v prostoru vymezeném kuželem světla, ve kterém je dvojice chycena jako v pasti. Choreografie pracující kultivovaně s pohybem čerpajícím z moderních i klasické techniky nepostrádala napětí, ale po záplavě předchozích čísel už nedokázala zaujmout tak, jak by mohla.
A to už je opravdu, ale opravdu vše.
Z Nové scény ND
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí