MOVE fest Ostrava: Zahájení Lovecké sezony

Zazněly slavnostní fanfáry, zatroubily lesní rohy a unikátní ostravský festival tance, cirkusu a fyzického divadla MOVE fest odvážně skočil do víru svého druhého ročníku, jehož hlavním tématem a leitmotivem se stal lov. Ten se promítá do všech aspektů festivalového dění – lov je jakýmsi spojujícím prvkem všech představení, symbolem festivalu se staly zvířecí trofeje (ochránci zvířat se nemusí děsit – jsou papírové, ale filigránsky vyrobené), návštěvníci si mohou nechat do loveckého lístku zaznamenat své kořisti, a získat tak nejrůznější výhody a slevy. MOVE fest má svou základnu v Kulturním centru Cooltour Ostrava, ale dosáhne i na další místa moravskoslezské metropole. 

Hunting season. Foto: Petr Kiška.

Hunting season. Foto: Petr Kiška.

První den MOVE festu odstartoval dopoledním workshopem výborného slovenského tanečníka a choreografa Dana Račka. Ten se ve svém pohybovém slovníku zaměřuje mimo jiné na obrácené polohy těla, tzv. upside-down prvky, fyzikální podstatu pohybu a možnosti využití přirozených drah a sil v tanci. Taneční studio v Cooltouru téměř praskalo ve švech a atmosféra workshopu byla pozitivní, živá, inspirativní a plná energie, jako ostatně vždy na Račkových lekcích.

Workshop Dana Račka. Foto: Petr Kiška.

Program pokračoval v odpoledních hodinách přednáškou Kláry Hajdinové, tanečnice, herečky a akrobatky, o životě a budování umělecké kariéry v Austrálii a Novém Zélandu. Zahraniční pobyt spojený s hledáním inspirace a nových možností uměleckého seberozvoje se neobešel bez potíží, přinesl ale neopakovatelné zážitky. Své vyprávění ilustrovala Hajdinová prezentací s fotografiemi míst, která navštívila.

Večer následovalo představení Hunting season choreografa Milana Tomášika. Hunting season – název, který může skrývat cokoli: lov, tajemství, zvíře, násilí, touhu. Skutečně mezinárodní představení přivezl do Ostravy slovenský choreograf Milan Tomášik, který si vybíral umělce pro tento projekt velmi pečlivě, musel pak ale slovinské a italské tanečníky z různých škol a souborů zkoordinovat a připravit na společnou práci.

V jednoduchém prostoru definovaném pouze světly rozehráli tři tanečnice a tři tanečníci pohybové variace vznikající kolem podstaty tělesného napětí. Oblečeni v jednoduchých černobílých kostýmech se performeři střídali na jevišti ve vtipných, dojemných i vážných scénách. Práce s napětím a uvolněním vytvořila z těl tanečníků jakási stvoření podobná zvířatům, mohli jsme najít analogie s animálním světem, ačkoli to nebyl prvotní záměr choreografa, jak jsme se později dozvěděli na besedě s diváky.

Trochu neurčitý začátek představení byl vyvážen sledem dobře propracovaných scén, ve kterých se projevil choreografův smysl pro humor a detail, a také improvizační schopnosti interpretů. Přesné načasování prvků a jejich spojení s hudbou vytvořily působivý efekt – téměř „zvířecí“ pohyb a doprovod inspirovaný barokní melodikou i elektronickou hudbou se totiž podařilo skloubit tak, že k sobě dokonale ladily, i když se zdály tak odlišné. Kroky zatančené unisono byly prokládány improvizovanými pasážemi, kde měli tanečníci více volnosti, stále však museli dodržovat přesný timing – můžeme zmínit například tu část choreografie, kde tanečníci synchronizovali svůj dech (který jim sloužil místo hudebního doprovodu) a v přesných odstupech, s různou dynamikou a trváním postupně vydechovali, nadechovali, syčeli. Jejich těla následovala dech a výsledek byl ohromující. V jiné ze scén jsme zase mohli vidět improvizovaný duet muže a ženy provázený komentářem (také improvizovaným!), který připomínal slovní variace sportovních spíkrů. U publika měla úspěch i zpívaná pasáž, kde se píseň prolínala se zvuky pohlavků, kopanců a facek. Celkově optimisticky, komicky a šibalsky pojatá inscenace se na konci změnila v cosi temného.  

Tančící žena zůstala jako jediný hýbající se tvor na jevišti – zbytek těl ležel bezvládně na zemi. Jak se mohli diváci dozvědět na besedě s tanečníky, která následovala hned po představení, tato žena představovala naději – ve chvílích, kdy dojde humor a nadsázka, zbývá už jen ta. Ale nejen o tom se interpreti rozpovídali na setkání s diváky – zodpovídali otázky týkající se jejich profesního života, spolupráce s Milanem Tomášikem, jejich tanečního vzdělání i osobní situace. Objasnili některá místa v právě skončené choreografii a přiblížili proces, jakým se vytvářel společný pohybový jazyk potřebný pro vznik nového kusu.

Představením Hunting season ale první den festivalu neskončil – návštěvníci se mohli přesunout do klubu Dock, kde proběhlo slavnostní zahájení festivalu a první festivalová party.   

Psáno z prvního dne MOVE Festu Ostrava, který probíhá od 21. do 24. května v kulturním centru Cooltour Ostrava.

Hunting season
Koncept a choreografie: Milan Tomášik
Umělecká spolupráce a performance: Jan Rozman, Alessandro Sollima, Milan Tomášik, Tina Valentan, Špela Vodeb, Aja Zupanec
Hudba: Vladimír Godár
Světelný design: Luka Curk
Kostýmy: Jasna Vastl
Slovenská premiéra: 11. září 2014 Stanica Žilina-Záriečie, Slovensko
Slovinská premiéra: 24. října 2014 Španski borci cultural centre, Slovinsko      

Témata článku

Daniel RačekKlára HajdinováMilan Tomášik

Kulturní centrum Cooltour

Tanec

MOVE fest

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

duben 2021

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: