První den MOVE festu odstartoval dopoledním workshopem výborného slovenského tanečníka a choreografa Dana Račka. Ten se ve svém pohybovém slovníku zaměřuje mimo jiné na obrácené polohy těla, tzv. upside-down prvky, fyzikální podstatu pohybu a možnosti využití přirozených drah a sil v tanci. Taneční studio v Cooltouru téměř praskalo ve švech a atmosféra workshopu byla pozitivní, živá, inspirativní a plná energie, jako ostatně vždy na Račkových lekcích.
Program pokračoval v odpoledních hodinách přednáškou Kláry Hajdinové, tanečnice, herečky a akrobatky, o životě a budování umělecké kariéry v Austrálii a Novém Zélandu. Zahraniční pobyt spojený s hledáním inspirace a nových možností uměleckého seberozvoje se neobešel bez potíží, přinesl ale neopakovatelné zážitky. Své vyprávění ilustrovala Hajdinová prezentací s fotografiemi míst, která navštívila.
Večer následovalo představení Hunting season choreografa Milana Tomášika. Hunting season – název, který může skrývat cokoli: lov, tajemství, zvíře, násilí, touhu. Skutečně mezinárodní představení přivezl do Ostravy slovenský choreograf Milan Tomášik, který si vybíral umělce pro tento projekt velmi pečlivě, musel pak ale slovinské a italské tanečníky z různých škol a souborů zkoordinovat a připravit na společnou práci.
V jednoduchém prostoru definovaném pouze světly rozehráli tři tanečnice a tři tanečníci pohybové variace vznikající kolem podstaty tělesného napětí. Oblečeni v jednoduchých černobílých kostýmech se performeři střídali na jevišti ve vtipných, dojemných i vážných scénách. Práce s napětím a uvolněním vytvořila z těl tanečníků jakási stvoření podobná zvířatům, mohli jsme najít analogie s animálním světem, ačkoli to nebyl prvotní záměr choreografa, jak jsme se později dozvěděli na besedě s diváky.
Trochu neurčitý začátek představení byl vyvážen sledem dobře propracovaných scén, ve kterých se projevil choreografův smysl pro humor a detail, a také improvizační schopnosti interpretů. Přesné načasování prvků a jejich spojení s hudbou vytvořily působivý efekt – téměř „zvířecí“ pohyb a doprovod inspirovaný barokní melodikou i elektronickou hudbou se totiž podařilo skloubit tak, že k sobě dokonale ladily, i když se zdály tak odlišné. Kroky zatančené unisono byly prokládány improvizovanými pasážemi, kde měli tanečníci více volnosti, stále však museli dodržovat přesný timing – můžeme zmínit například tu část choreografie, kde tanečníci synchronizovali svůj dech (který jim sloužil místo hudebního doprovodu) a v přesných odstupech, s různou dynamikou a trváním postupně vydechovali, nadechovali, syčeli. Jejich těla následovala dech a výsledek byl ohromující. V jiné ze scén jsme zase mohli vidět improvizovaný duet muže a ženy provázený komentářem (také improvizovaným!), který připomínal slovní variace sportovních spíkrů. U publika měla úspěch i zpívaná pasáž, kde se píseň prolínala se zvuky pohlavků, kopanců a facek. Celkově optimisticky, komicky a šibalsky pojatá inscenace se na konci změnila v cosi temného.
Tančící žena zůstala jako jediný hýbající se tvor na jevišti – zbytek těl ležel bezvládně na zemi. Jak se mohli diváci dozvědět na besedě s tanečníky, která následovala hned po představení, tato žena představovala naději – ve chvílích, kdy dojde humor a nadsázka, zbývá už jen ta. Ale nejen o tom se interpreti rozpovídali na setkání s diváky – zodpovídali otázky týkající se jejich profesního života, spolupráce s Milanem Tomášikem, jejich tanečního vzdělání i osobní situace. Objasnili některá místa v právě skončené choreografii a přiblížili proces, jakým se vytvářel společný pohybový jazyk potřebný pro vznik nového kusu.
Představením Hunting season ale první den festivalu neskončil – návštěvníci se mohli přesunout do klubu Dock, kde proběhlo slavnostní zahájení festivalu a první festivalová party.
Psáno z prvního dne MOVE Festu Ostrava, který probíhá od 21. do 24. května v kulturním centru Cooltour Ostrava.
Hunting season
Koncept a choreografie: Milan Tomášik
Umělecká spolupráce a performance: Jan Rozman, Alessandro Sollima, Milan Tomášik, Tina Valentan, Špela Vodeb, Aja Zupanec
Hudba: Vladimír Godár
Světelný design: Luka Curk
Kostýmy: Jasna Vastl
Slovenská premiéra: 11. září 2014 Stanica Žilina-Záriečie, Slovensko
Slovinská premiéra: 24. října 2014 Španski borci cultural centre, Slovinsko
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů