
Červen je tradičně časem absolventských koncertů, ročníkových vystoupení a galavečerů, kterými umělecké školy a konzervatoře prezentují výsledky své práce a studenti zakoušejí pocity umělců na jevišti. Někdy na větších, někdy na skromnějších prknech, jež znamenají svět. Do výčtu pražských tanečních konzervatoří patří i soukromá Pražská Taneční konzervatoř a Střední odborná škola, která byla dříve známa pod názvy Taneční konzervatoř I. V. Psoty a 1. soukromá taneční konzervatoř, a nyní funguje ve spojení se Střední odbornou školou, která nabízí praktické obory z oblasti hoteliérství a služeb. Studenti tanečního oboru se letos představili se svým absolventským koncertem v prostorách Divadla Bez zábradlí.
Jednalo se o komponovaný večer, který tradičně uvedl průřez všemi ročníky a několik hostů. Absolventů je totiž letos jen šest, takže by stěží unesli tíhu celovečerního programu. Co bylo tedy na poměrně malém činoherním jevišti k vidění?
V programu vystoupili studenti s klasickými variacemi, lidovým tancem i choreografiemi vycházejícími z moderních technik. Je téměř pravidlem, že nejvíce energie a osobního prožitku vkládají studenti na svých vystoupeních do folklorních a charakterních tanců. Také tentokrát se největšího ohlasu dostalo číslům, jako je španělský tanec z
Labutího jezera, sbor odalisek z
Bajadéry nebo taneční hra z Valašska, ve které pro nedostatek chlapců tančila i jedna studentka. Za zvláštní zmínku stojí ruský lidový tanec na píseň
Černomorečka, který tančila studentka zřejmě ruské či ukrajinské národnosti
Olena Sychyk, a proto jí tolik sedl.

Dobře si vedli také v moderním tanci, navíc se na některých choreografiích sami autorsky podíleli. Velmi příjemný a vyspělý duet s názvem
Dopis si připravili
Natálie Matysková a
Jan Mouca, který pro své spolužačky vytvořil ještě lyricky laděný kvartet
I Go To Sleep. Výuku moderního tance vede
Eliška Grabcová, která studentům připravila několik skupinových choreografií, nepříliš náročných a vycházejících z kánonu moderního tance, ve kterých se mladí tanečníci cítili očividně jistě. Ve většině z nich tančili i studenti pátého ročníku, takže je pochopitelné, že náročnost byla uzpůsobena jejich možnostem. Časem bude jistě možné využít dynamičtější inspiraci současným tancem.
Nejošemetnější je oblast klasického tance, která vyžaduje velkou technickou zdatnost. U některých sólových variací by bylo možné polemizovat o tom, zda jsou studentky pro vybrané úlohy už dostatečně připravené. Ačkoli uvedené variace se nejobtížnějším prvkům vyhýbaly, povedl se například valčík
z
Labutího jezera (vlastně
pas de trois velkých labutí, ale tančené ve čtyřech). Trochu nepochopitelnou součástí programu bylo několik čísel, která předvedli žáci Baletní školy Olgy Kyndlové. Ani program nenaznačuje, jaké je mezi institucemi spojení (i když si můžeme domyslet, že někteří žáčci se chystají ke studiu tance právě na této škole). Olga Kyndlová jako pedagožka sice pracuje s dětmi přiměřeně jejich věku a tanec je pro ně hrou, přesto vystoupení malých dětí v kontextu absolventského večera konzervatoře nedává velký smysl. Byť jde o konzervatoř soukromou, vychovává budoucí profesionály a zájmová umělecká činnost má své vlastní platformy.

Na závěr večera se studenti a absolventi měli možnost popasovat se soudržnějším jevištním celkem. Pedagogický tým pro ně vytvořil suitu z baletu
Marná opatrnost, dvacetiminutovou baletní miniaturu shrnující jádro příběhu a několik stěžejních variací. Nejdůležitějších sólových úloh se chopili studenti posledního ročníku a v roli Colina vystoupil jako host člen Laterny magiky
Libor Kettner. Partnerskou práci s absolventkou
Kristýnou Křivánkovou zvládli dobře a svita publikum potěšila a pobavila. Pedagogové vsadili především na herecký projev svých svěřenců, na výraznou mimiku a situační humor, až se chvílemi zdálo, že se na jevišti více hraje než tančí. Nejvděčnější úlohu měl
Jan Mouca v travesti roli Mama Simone. Ve suitě účinkovali v rozličných rolích studenti všech ročníků, proto je ošemetné hodnotit jejich úroveň, technické nedostatky snad srovná čas. Limitujícím faktorem je samozřejmě i jeviště divadla, které není určené tanci a svou hloubkou nepojme ani malý sbor. Ale navzdory tomu, že výstup sestavovalo v praktických hodinách pět pedagogů a hlavní pár měl na přípravu jen necelý týden, výsledek byl poměrně kompaktní.
Absolventi Pražské Taneční konzervatoře a Střední odborné školy 2014:
Ladislav Beneš
Kristýna Křivánková
Nikola Macková
Jan Mouca
Veronika Ondruchová
Kristýna Šrámková
Program:
Sarabanda Hudba: barokní
Choreografie a nastudování: P. Dixon / H. Slačálková
La Matelotte / Alcyone
Hudba: Marin Marais
Choreografie a nastudování: R.-A. Feuillet / H. Slačálková
Zrcátková variace / Faust a Markétka Hudba: Charles-François Gounod
Choreografie a nastudování: P. Šmerdová
Fée Aux Miettes (variace víly) / Spící krasavice
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: M. Petipa / Z. Štarková, P. Muric
Canari Qui Chante (variace víly) / Spící krasavice Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: M. Petipa / Z. Štarková, P. Muric
Dopis / J. Prévert
Hudba: Nicolas Jaar
Choreografie a nastudování: N. Matysková, J. Mouca
Lalaloopsy / Coraline Hudba: Bruno Coulais
Choreografie a nastudování: K. Kousalová, A. Špičková
Karkulka a Vlk / Šípková Růženka
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: O. Kyndlová
People
Hudba:
Birdy
Choreografie a nastudování: E. Grabcová
Walse / Labutí jezero Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: L. Ivanov / P. Šmerdová
Variace z Pas de trois / Korzár Hudba: Adolphe-Charles Adam
Choreografie a nastudování: M. Petipa / Z. Štarková
I Go To Sleep Hudba: Sia
Choreografie a nastudování: J. Mouca
Španělský tanec / Labutí jezero Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: L. Ivanov / H. Frolíková
Černomoročka / ruský lidový tanec Choreografie a nastudování: V. Ivanov
Water Hudba: Maksim Mrvica
Choreografie a nastudování: E. Grabcová
Variace z Pas d’action / Don Quijote Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie a nastudování: O. Kyndlová
Kloboukový / chlapecká taneční hra z moravsko-slovenského pomezí
Hudba:
J. Dumek
Choreografie a nastudování: J. Hrabal / R. Khauerová
Odalisky / Bajadéra Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie a nastudování: M. Petipa / Z. Štarková
Norský tanec Hudba: Edvard Hagerup Grieg
Choreografie a nastudování: O. Kyndlová
The Earth
Hudba: Michael Jackson
Choreografie a nastudování: E. Grabcová
Nikiya / Bajadéra Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie a nastudování: O. Kyndlová
Kolesa z Horehroní / slovenský lidový tanec
Choreografie a nastudování: R. Khauerová
Marná opatrnost (suita z baletu) Hudba: Louise Ferdinand Herold, Peter Ludwig Hertel
Nastudování podle klasických variací a vlastní choreografie: Helena Frolíková, Pavla Šmerdová, Zuzana Štarková, Vjačeslav Ivanov, Petr Muric