
Ve čtvrtek 12. prosince 2013 uvedla Společnost tance při Taneční konzervatoři Praha o. s. ve spolupráci s Novou scénou Národního divadla
Přehlídku evropských tanečních škol. Divákům se představili mladí umělci z Prahy (Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a soubor Bohemia Balet), Berlína (Staatliche Ballettschule), Bratislavy (Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej), Bytomi (Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Ludomira Różyckiego) a Vídně (Jugendkompanie der Ballettakademie-Wiener Staatsoper). Program nabídl klasické variace z baletů konce 19. století (
Spící krasavice apod.), komorní baletní miniatury (
Umírající labuť – zde uvedenou pod názvem
Labuť), obnovené choreografie (
Koncert a moll - Adagio Libora Vaculíka) nebo díla současných tvůrců (např.
Václava Kuneše nebo
Jed O'Grady Weissové).
Večer otevřel fragment baletu
Suite en blanc, který Bohemia Balet uvádí od roku 2008. Svými výkony upoutaly především
Tamara Kšírová a
Lýdie Švojgerová, které jsou v souboru v angažmá. Své variace zvládly s technickou jistotou, která se odrazila i na jejich výrazu. Naopak velmi nejisté bylo
Adagio v podání studentů
Laury Balogové a
Patrika Holečka, studentů 8. ročníku Taneční konzervatoře Praha. Chyběla jim partnerská souhra a určitá rozpačitost se projevila na celém jejich výkonu.
Následovalo několik sólových klasických variací, které předvedli studenti z Bytomi a Bratislavy. Na některých bylo patrné, že stále sbírají zkušenosti, jiní se naopak prezentovali se znatelnější jevištní suverenitou. Zaujali především berlínští studenti v
Pas de trois z baletu
Korzár. Oživení přinesly pánské variace a závěrečná
Coda (Medora
Nemu Kondové,
Mihail Belilov jako Otrok a
Shotaro Shimazaki v roli Konráda). Sólo
Umírající labuť ztvárnila studentka z Berlína (
Viktoria Vassosová)
a její interpretaci se nedalo v zásadě nic vytknout. Vše bylo „hezké“, ale tato choreografie vyžaduje výrazově mnohem vyspělejší interpretaci.
Po přestávce se představili pražští studenti ze 4. ročníku v choreografii
Yvety Hubičkové. Stylizovaný tanec španělské provenience prezentovali studenti z Bratislavy. Dva krátké sólové výstupy (
Nesnesitelná lehkost bytí a
Energie violin) nic nového nepřinesly a ani po tanečně-výrazové stránce příliš nezaujaly. Bohemia Balet úspěšně nastudoval choreografii
Libora Vaculíka Koncert a-moll – Adagio s Ivou Rezkovou a Vojtěchem Rakem. Následovaly dva hravé a divácky vděčné kusy, konkrétně z Bytomi (
Smile Anny Šmiganowské) a z Prahy (
Que sera sera Václava Kuneše).
Nejvíce zaujala poslední dvě čísla.
Slova z jantaru Jarka Cemerka v podání Bohemia Baletu obsahovala energický tanec využívající přízemních pohybů, skluzů a pádů. Rychlé střídání skupinek tanečníků i neustále se měnící počet interpretů na scéně s sebou přinesl příjemné zpestření pro oko divákovo.
Závěrečná choreografie (
Novum Synergy Jed O'Grady Weissové) představovala vrchol celého večera. A to po stránce choreografické i interpretační. Členové
Jugendkompanie der Ballettakademie-Wiener Staatsoper předvedli výkony vysoce převyšující vše, co jsme měli možnost během celého večera zhlédnout. Cítili jsme z nich pohybovou jistotu prezentovanou skrze vertikální uchopení pohybu. Vše neustále směřovalo vzhůru. Dvě dívky a dva chlapci oděni do tělových trikotů evokovali tajemné postavy z minulosti, které nám přišly cosi sdělit. Jejich dokonale ovládaná těla vytvářela lidská sousoší, tanečníci mluvili, gestikulovali. Celku dodávalo na síle tlumené světlo, které vytvářelo starověkou atmosféru náboženského aktu.

Přehlídka evropských tanečních škol byla vhodnou příležitostí k tomu, aby studenti, i jejich pedagogové mohli porovnat svou práci s výkony zahraničních kolegů. A nutno podotknout, že si naši mladí tanečníci v konkurenci umělců z okolních zemí vedli dobře. Je potřeba, aby studenti měli přehled o tom, co se děje mimo naši kotlinu, a byli s tím i v budoucnu sami konfrontováni. Podobné přehlídky se u nás nekonají příliš často, proto je s podivem, že tanečnímu dění na scéně přihlíželo poloprázdné hlediště. Nabízí se otázka, zda to má na svědomí špatná propagace nebo divácký nezájem.
Psáno z představení 12. prosince 2013, Nová scéna Národního divadla.
Přehlídka evropských tanečních škol
Suite en blanc - fragment
Hudba: Eduard Lalo
Choreografie: Serge Lifar©
Nastudování: Kateřina Slavická
Odborná spolupráce z pověření Association Lifar: Cyrille Atanassoff
Pedagogická spolupráce: Jaroslav Slavický
Variace Diany z baletu Esmeralda
Hudba: Cesare Pugni
Choreografie: Agrippina Vaganovová
Nastudování: Natalie Fedorova
Variace z baletu Coppélia
Hudba: Leo Delibes
Choreografie: Arthur Saint-Leon
Nastudování: Vladimír Noskov
Variace z baletu Paquita
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Lucyna Poplawská
Drahokamy z baletu Spící krasavice
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Bachram Yuldashev
Variace z baletu Coppélia
Hudba: Leo Delibes
Choreografie: Arthur Saint-Leon
Nastudování: Vladimír Noskov
Variace z baletu Odpočinek kavalerie
Hudba: Ivan Armsheimer
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Natalie Fedorova
Labuť
Hudba: Camille Saint-Saëns
Choreografie: Michail Fokin
Nastudování: Kristina Fedyanina
Korzár – Trio Medory, Konráda a Otroka
Hudba: Adolf Adam
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Heike Keller, Olaf Höfer, Christoph Böhm
Leva’s Polka
Hudba: Loituma
Choreografie: Yveta Hubičková
Don Quijote - Bolero
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie a nastudování: Bachram Yuldashev
Nesnesitelná lehkost bytí
Hudba: Yan Tiersen
Choreografie: Andrea Hrbková
Koncert a-moll - Adagio
Hudba: Eduard Grieg
Choreografie a nastudování: Libor Vaculík
Premiéra Bohemia Baletu: 12. 12. 2013
Energie violin
Hudba: The Piano Boys
Choreografie a nastudování: Anna Kaczmarczyk
Smile
Hudba: Noa
Choreografie a nastudování: Anna Šmiganowska
Que sera sera
Hudba: Doris Day
Choreografie: Václav Kuneš
Slova z jantaru
Hudba: Olaful Arnalds
Choreografie a nastudování: Jarek Cemerek
Premiéra Bohemia Baletu: 12. 12. 2013
Novum Synergy
Hudba: Ezio Bosso, Nick Wales, Bree Van Reyk
Choreografie a nastudování: Jed O'Grady Weiss