Premiéra České baletní symfonie
reportáže
Tomáš Rychetský představil novou choreografii s názvem Nevyřčené ticho. Jeho práce se již několik let drží v rovině velmi vážných niterných sdělení, která zřejmě vyvěrají z autorových vlastních pocitů. Nevyřčené ticho je svým námětem až mrazivé. O zdrcujícím vlivu samoty a nemohoucnosti, ze které duše, která nemá ke komu promluvit, nachází jedinou cestu – pryč ze života. Jeviště je rozděleno na dvě části, kde může divák sledovat boj osamocené postavy s vlastním zoufalstvím, a na druhé straně naději tam, kde spolu existují bytosti dvě (všechny tyto tři postavy tančí ženy). Scéna (Milan Cais) i důvtipná světla (Daniel Tesař) dávají vzniknout podívané velmi výtvarné, kterou podtrhuje hudba Leoše Janáčka. Problém je však ten, že divák je nucen neustále odbíhat od jednoho výjevu ke druhému a těžko se mu sledují obě poloviny jeviště zároveň. Je patrné, že primární byla snaha zaplnit velké jeviště ND, a choreografie tím v důsledku trpí. Tečka za choreografií, v podobě řízeného bílého balónku stoupajícího kamsi do neznáma a symbolizujícího lidskou duši, je až příliš popisná.
Odlehčení přináší 6/2 člověka Zuzany Šimákové. Choreografie prý sice má vést k zamyšlení nad tím, kolik života člověk zbytečně prospí a pročeká, ale divák si po předchozím kusu veškeré filosofování odpouští a přijímá ji jako humorné číslo, čistě oddechovou záležitost. Nejedná se o žádný průlom, o objevování nových cest, jen o pohybovou nadsázku a gagy, které už jsme nejspíš někde viděli, ale které jsou občas potřeba, abychom ze samého experimentování neztratili hlavu. Hledat v této choreografii hluboké myšlenky je zbytečné, a bude-li se o to někdo snažit, stane se spíš nespravedlivým soudcem. Daleko účelnější je na chvíli „vypnout“ a zasmát se šesti chlapcům, kteří skotačí na trampolínách a předvádějí mezi sebou malé divadélko. Šimáková dala interpretům velkou volnost v domýšlení detailů a každý svou postavu hraje podle svého stylu a naturelu. Do prvního obsazení zařadila i šéfa baletu Petra Zusku, do postavy změkčilého princátka se ideálně hodil Michal Jurisa a publikum si podle reakcí soudě získal Katsapov v roli gaye.
Večer uzavírá proslulá Sinfonietta Jiřího Kyliána, dílo, které od interpretů požaduje perfektní techniku. Nutno podotknout, že s touto choreografií si obě obsazení poradila velice uspokojivě. Zejména první večer si diváci mohli prohlédnout učebnicové příklady grand pas de chat a dalších prvků, spojených onou Kyliánovou nepostižitelnou výtvarností. Z tanečnic právem vynikly první sólistky souboru, Nikola Márová, Zuzana Susová i Tereza Podařilová, mezi jejich protějšky Michal Štípa, Alexandre Katsapov, Viktor Konvalinka i ostatní.
Česká baletní symfonie je směsí choreografických stylů od ohlasů neoklasiky v Sinfoniettě po expresivní výpověď Nevyřčeného ticha. Pojítkem je sice česká hudba, ale jednotlivé kusy nejsou spojené žádným tématem nebo dramaturgickým obloukem. Na jedné straně pestrost, na druhé trochu nesoulad. Vystačí jako společný jmenovatel hudba? Proč je nám nabízena právě tato kombinace, je otázka, která zůstává po představení viset ve vzduchu stejně jako ten bílý balón z druhé choreografie.
Psáno z obou premiér 20. a 21.9.2007. Detaily představení
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 33 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 35 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 36 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 37 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 51 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 53 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?