Slovenský štýl – Portrét choreografa Jána Ševčíka

Festival tanečních filmů představil 21. října 2016 ve Studiu Alta večer filmových Intermezz zaměřených na žánr dance for camera. Tentokrát se komentované promítání konalo v rámci festivalu slovenského současného tance Hybaj ho! a neslo se ve jménu Jána Ševčíka. 

Adelaars (2013).

Adelaars (2013).

V průběhu večera měli diváci možnost zhlédnout tři velmi odlišné filmy v choreografii zmíněného slovenského tanečníka a choreografa, který byl promítání osobně přítomen. Jak uvedla Jana Návratová, jedná se o tvůrce, který se žánru tance pro kameru věnuje na Slovensku nejkomplexněji a zabývá se jím nejenom z praktického, ale i z teoretického pohledu.

První film Povedal som TY! je charakteristický svým z větší části černobílým scénografickým zpracováním. Hlavní slovo v tomto snímku mají muži, kteří vstupují do světelných čtverců a zase z nich mizí. Střídají se záběry natočené shora a z čelního pohledu, což vytváří dojem po zemi se převracející hrací kostky. Tento snímek z roku 2013 není postaven na konkrétním příběhu, ale na situacích, které posouvají jednotlivé scény kupředu. Tváře uniformních a stejně vypadajících mužů se začínají odhalovat v momentě, kdy jeden z nich ukáže i svůj charakter panovačným rozkazem: „TY!“ Tím dává povel ostatním mužům kolem sebe, kteří se poslušně podřizují. V závěrečné scéně se ocitají na travnatém palouku obklopeném lesem, kde se konečně dávají do uvolněného tance.

Povedal som TY! (2013).

Všechny snímky, které byly během večera představeny, vycházely z choreografií primárně vytvořených pro divadlo. Takový byl i snímek Adelaars natočený v roce 2013 na popud režisérky Andrey Sudorové. Choreograf chtěl tímto filmem vzdát hold ženě-matce, která je tou, jež dává život a ochraňuje. Výrazný je svým estetickým pojetím a lokací, do které je zasazen. Krásná těla tří mladých žen, jejichž kostým podporuje křehkost a éteričnost, vykreslují v prostoru čisté linky, jako by mávaly ptačími křídly. Hlavní postavou je bíle oděná tanečnice, která pozoruje, napodobuje a následně se stává černým ptákem uzavřeným do centra vypuštěného vnitřního bazénu. Symbolika filmu dává několik možností, jak jej uchopit. Tento snímek je zajímavý svým přístupem ke zpracování, krásou a nakonec i jednoduchostí pohybového slovníku zaměřeným na práci paží.

Personal pronouns (2016).

Nejnovější Ševčíkův taneční film Personal Pronouns propojil dvě spolu původně nesouvisející choreografie jednotícím prvkem „vodní ženy“, kterou představuje tatáž tanečnice, která je hlavní ženskou postavou celého filmu a nemá konkrétní charakter, spíše svým jednáním umocňuje pocity, které z filmu na diváka působí. Projevuje se zde ve velké míře Ševčíkovo ovlivnění slovenskou folklorní kulturou, která je nejen zjevná v použité taneční materii, ale i v celkovém vizuálním zpracování. Dívka „trpící“ a dívka „toužící“ vytvářejí dvě situace, ve kterých se ženy ocitají. Hlavním tématem jsou vztahy mezi mužem a ženou, které jsou protikladem jako černá k bílé. „Není zde úlohou vyprávět konkrétní příběh, naopak nechávám diváka, ať v něm svobodně hledá,“ dodává Ján Ševčík. Nejnovější film Personal Pronouns od tvůrců Jána Ševčíka a Andrey Sudorové se vydal svébytnou cestou a již teď je jasné, že jeho cesta nebude krátká, což dosvědčuje nominace na San Francisco Dance Film Festival.  

Psáno z festivalu Hybaj ho! 21. října 2016, Studio Alta.

Festival Hybaj ho!
8. ročník festivalu slovenského současného tance
20.–24. října 2016
 

Povedal som TY!
Režie: Ľubica Sopková 
Choreografie: Ján Ševčík
Kamera: Ondrej Synak
Premiéra: 2013  

Adelaars
Režie a kamera: Andrea Sudorová
Choreografie: Ján Ševčík
Premiéra: 2013
 

Personal Pronouns
Režie a kamera: Andrea Sudorová
Choreografie: Ján Ševčík
Premiéra: 2015

Témata článku

Ján Ševčík

Studio ALTA

MultižánrovéTanec

Festival HYBAJ HO!

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: