SND v Praze aneb Slováci objevují Ameriku
reportáže
Zmena Mária Radačovského je choreografie bezmála výchovná. Taneční páry defilují v kruhu, světlé kostýmy, zalepená ústa. Civilně oděný chlapík, na kterém je na první pohled vidět, že bude nositelem té „změny“ nechápe, proč obcházejí pořád dokola, a zatímco mlčící tanečníci předvádějí malé variace pohříchu ukotvené v neoklasice, zbavuje je náplastí. Když se místo díků osvobozených dočká halasných výčitek, osamocen zůstane na jevišti. Jediná tanečnice zůstává, odkrývá rudé šaty, a jejím úkolem pro následující minuty je zatančit s ním duet, opět v neoklasickém duchu.
Keď umrieť znamená žiť, duet Igora Holováče o vášnivé lásce mezi mužem a ženou, se odehrává se v bytě, možná v podkrovní světničce, na jejíž střechu buší déšť. Nezbytné doplňky jako stůl, židle, věšák, lampa a stojan s dívčiným portrétem dokreslí realitu prostředí i pro méně chápavého diváka. Upoutá snad začátek, kdy v jednotlivých záblescích světla vidíme na jevišti muže a ženu, samotné nebo spolu v objetí, nicméně v pózách zavánějících klišé, jako ostatně celá choreografie. Jsme myslím už trochu dál, než aby láska na jevišti znamenala vrhání se do náručí a objímání. Tenhle kus se zapomněl někde v šedesátých letech, nedivila bych se, kdybych ho viděla třeba v televizní revui Vysílá studio A.
Duet Stretnutie s labuťou zatančil choreograf Mário Radačovský se svou životní partnerkou, montrealskou rodačkou Anik Bissonette, o které se píše jako o baletní ikoně Quebecku. Duet na Čajkovského hudbu k prvnímu pas de deux Odetty a Prince z Labutího jezera byl současnou obdobou tohoto pohádkového setkání. Je na první pohled jasné, že je holdem obdivu choreografa k jeho vyvolené, nejpůsobivější na celé kreaci byl právě citový prožitek, který byl přítomný téměř hmatatelně.
Program uzavřelo populární Bolero, odehrávající se v Radačovského verzi na šachovnici. Když se v levém rohu forbíny objevil stůl se šachovými figurkami, nejeden divák si jistě vzpomněl na Ibbur - tahle hra ale nebyla vůbec tajemná. Zatímco u stolku hráli dva tanečníci šachy, na jevišti kolegové posunovali velké figurky a tančili…no, spíš se pohybovali různými poskoky a přískoky po jevišti, dirigováni drobnou Bílou královnou. Černá královna jako netančící postava radila při hře, Bílá opustila svou věž a vydala se tančit (lépe řečeno předvést svůj rozsah) mezi poddané. Konec hry nějak vyšuměl, finále zřejmě spočívalo v nasvícení scény červeným světlem a rozprchnutím figurek, takže žádný vítěz a všichni poražení?
Doufejme, že SND neustrne. Tohle je rozjezd, první sezóna podle nové vize, viděli jsme, jak proměna začíná. Ale balet SND ze sebe ještě musí setřást hodně balastu, zatím připomíná náměsíčníka probuzeného ze snu spíž než živoucího tvora. Mário Radačovský chtěl tímto sporným program ukázat, že balet SND rozhýbal, jenže soubor měl pražskému publiku více co nabídnout dřív, když se hostování neslo ve znamení celovečerních výpravných baletů.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?