Zlatá neděle. Období končícího adventu, poslední neděle před Štědrým dnem, jednak tradičně spojená s kulminující nákupní horečkou, ale také s návštěvou kostelů a adventními koncerty. Poněkud zvláštní den pro uspořádání baletního galapředstavení, pomyslel jsem si několikrát při pohledu na neklidně se valící proud nákupních tašek všech možných tvarů a velikostí na Národní třídě po cestě k Nové scéně Národního divadla, kde si soubor zvaný Mladý balet Prahapřipravil pro diváky komponovaný večer s příhodným názvem Vánoční arabeska.
Tento soubor, složený ze studentů a absolventů Taneční konzervatoře Ivo Váni-Psoty v Praze ostatně není na české taneční scéně žádným nováčkem, diváci se s ním mohou na prknech našich divadel setkávat již od roku 2007, kdy se úspěšně představil v Městském divadle v Mostě. Odtud pak jeho cesta vedla mimo jiné přes Karlovy Vary a pražské Divadlo na Vinohradech až na Novou scénu ND, kam zavítal s pestrým programem, sahajícím od úryvků klasických baletů až po lidové tance a současné autorské choreografie.
Samotný úvod večera tomu ovšem příliš neodpovídal a nejeden divák pátral za svitu displeje svého mobilního telefonu v programu, zda se omylem neocitl na poněkud svérázném klavírním recitálu – to když za piano umístěné uprostřed jeviště usedl jeden z korepetitorů konzervatoře Petr Mešo, aby přednesl své klavírní transkripce děl J. S. Bacha a L. Bernsteina. Po nezbytné pauze, vynucené stěhováním nástroje do zákulisí již na jeviště nastoupili mladí adepti tanečního umění, aby se pustili do křížku s úskalími klasických variací a pas de deux, které dominovaly programu první poloviny večera. Ten osciloval především kolem dvou stálic z pokladnice klasického baletu, Dona Quijota (tanec Přítelkyň a Kitri, variace Amorka a variace Kitri z posledního dějství) a s vánočním obdobím neodmyslitelně spjatého Louskáčka (Čínský tanec a velké pas de deux z druhého jednání), doplněných o variace z dalších, více (Labutí jezero) či méně (Sylvia) známých klasických titulů. V této záplavě arabesek, battements a jetés pak byly příjemný zpestřením jak lašský lidový tanec zbujan, tak především neoklasická choreografie J. Horáka Solvejžina píseň na stejnojmennou skladbu E. Griega, vyprávějící v působivém podání Karolíny Mikové o samotě, naději, lásce a odpuštění.
Další, podstatně rozsáhlejší, avšak také nepříliš nápaditou autorskou choreografií s názvem Inspirace se pak v závěru první části večera prezentovala M. Eliášová. Ta svou choreografii postavila na základě úryvků z Vivaldiho Čtvera ročních dob, což se ukázalo jako nepříliš šťastná volba. Hudba zejména v dynamických houslových pasážích nemilosrdně odkryla limity autorčiny invence, upadající do pohybového stereotypu tanečníků, rychle probíhajících v různých směrech přes jeviště, popřípadě snahou přiblížit účinkující tempu hudby, což u skladby jako je „letní“ Presto může už z logiky věci jen stěží fungovat.
Druhá část programu začala v podobném duchu jako ta první – poté, co si publikum opět vyslechlo další várku Mešových transkripcí, tentokrát filmové hudby J. Williamse, přišel na řadu opět tanec, tentokráte již hojněji zastoupený současnou autorskou tvorbou. Jako první se představili Eliška Černohlávková a Pavel Kremsa v choreografii Hany Turečkové s názvem Před rozloučením, názornými gesty vyprávějící příběh mladého páru, jehož sny o společné budoucnosti jsou zpřetrhány přicházející válkou a narukováním mládence do armády.
Milovníci klasického tance ovšem nepřišli zkrátka ani ve druhé půli programu, tím spíše, že byl pro ně nachystán opravdový bonbónek, pas de deux z ČajkovskéhoSpící krasavice v podání hlavních hvězd večera, Barbory Kohoutkové a Michala Štípy. Prvního sólistu baletu ND není zajisté třeba baletumilovnému publiku blíže představovat, díky jeho častému hostování na scénách mimo naši metropoli má většina pravidelných návštěvníků divadel pravděpodobně některou z jeho rolí doposud v čerstvé paměti. Při pohledu na Auroru v podání Barbory Kohoutkové však nešlo než zalitovat předčasně vynuceného konce kariéry této primabaleríny a toho, že příležitostí vidět tento výjimečný talent na českých jevištích bylo v minulosti jen poskrovnu. Její suverénní klasická technika, lehkost a samozřejmost tanečního projevu, profesionalita v souhře s partnerem a především elegance a kultivovanost, zrcadlící se v každém pohybu probraly z útlumu i tu doposud vlažnější část publika, což vyústilo v jednoznačně největší aplaus večera. Tomu se přiblížil snad jen ohlas po závěrečném čísle programu, na špičkách a pološpičkách rozpohybovanému živému betlému, jímž se tvůrci zcela jednoznačně trefili do adventní nálady drtivé většiny diváků a nutno dodat, že při pohledu na ty nejmenší účinkující v roli oveček, za legračního vrtění hlavou cinkajících zvonky do rytmu známých koled se v hledišti asi nenašel nikdo, kdo by se dokázal neusmát.
Vánoční arabeska se tak stala příjemným a vítaným zpestřením v jinak poněkud hektickém předvánočním čase a současně příležitostí seznámit se přímo na jevišti jak s činností, tak i se studenty a absolventy TKIVP v Praze, z nichž mnozí úspěšně vykročili na dráhu profesionálních tanečníků v baletních souborech českých divadel.
Vánoční arabeska - večer Mladého baletu Praha
reportáže
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?