Závěr festivalu Malá inventura a jeho úspěchy v regionech

Závěr festivalu Malá inventura a jeho úspěchy v regionech

Závěr festivalu Malá inventura a jeho úspěchy v regionech

Dvanáctý ročník festivalu nového divadla Malá inventura, již tradiční pražské akce, se tento rok odehrál (a ještě odehraje) nejen na scénách metropole, ale i v regionech. Výběr z programu byl uveden v Českých Budějovicích, Jihlavě a Ostravě, další část festivalu proběhne v září v Jičíně. Jelikož festival slouží jako mezinárodní platforma pro divadlo nového typu – ať už je to fyzické divadlo, experimentální činohra, multimediální projekt, či moderní hudební divadlo –, zvou organizátoři i zajímavé hosty ze zahraničí. Šestidenní festivalový maraton, který se uskutečnil mezi 20. a 26. únorem souběžně na několika scénách (v Praze divadlo Ponec, Studio Alta, Alfred ve dvoře, Divadlo Archa, Roxy/NoD, MeetFactory, Studio Hrdinů), byl letos ukončen skutečnou „bombou“ v podobě izraelské hudebnědivadelní skupiny Incubator s jejich hiphopovou operou The City. Toto představení ale ještě před pražským uvedením sklidilo nadšený ohlas publika v Českých Budějovicích, Jihlavě a Ostravě. Ostravská premiéra The City – za tímto poněkud tajemným názvem představení by divák mohl hledat mnohé. Dokonce i popis této inscenace obsahuje zdánlivě matoucí informace – jak lze skloubit dohromady hip hop a film noir a jak to, že se skupina izraelských herců rozhodne rapovat v angličtině a převyprávět detektivní zápletku pomocí písní? Z tohoto důvodu bylo uvedení muzikálu The City v Ostravě 20. února 2014 v Multižánrovém centru Cooltour i přes velmi kladné recenze očekáváno se smíšenými pocity, zároveň však vyvolávalo příjemné napětí. Nicméně ti, kdo se rozhodli zpříjemnit si večer právě tímto představením, rozhodně nelitovali. Mohli spatřit úžasné spojení živé hiphopové hudby, rapu, beatboxu, napínavého příběhu, vtipných dialogů (spočítat všechny narážky se ukázalo jako nemožné), přirozeného herectví a pohybu. Od prvních okamžiků bylo publikum vtaženo do děje a pohlceno podmanivým rytmem písní. Spojení mezi herci a diváky zafungovalo okamžitě a nepřerušilo se po celý zbytek večera. Pokud si však někdo představuje, že takový dojem dokáže vytvořit jen početný soubor, je na omylu – všehovšudy pět umělců, čtyři muži a jedna žena, zvládlo oživit jeviště. V průběhu představení měl každý z interpretů hned několik rolí – z minuty na minutu se z hudebníků stávali zpěváci (kteří vystřihli sólo i doprovodné vokály) připravení se vzápětí převléknout za úplně jinou postavu. Pouze s minimem rekvizit, ale za to se schopností skvěle imitovat a vyjadřovat se pohybem, navodili herci z Incubator Theatre atmosféru starých černobílých hollywoodských filmů, v nichž mužní, avšak cyničtí detektivové odolávají (nebo naopak podléhají) svodům záhadných a nebezpečně krásných žen a musí čelit nelítostným zločincům i zkorumpovaným mužům zákona. Jakkoli tento žánr působí dramaticky, celé představení se neslo v odlehčeném duchu, neboť herci se neustále pohybovali na hranici mezi dramatem a parodií – a fungovalo to dokonale. To, jak si dokázali udělat legraci sami ze sebe, paradoxně zdůraznilo jejich umělecké výkony a celkovou nenucenost představení. A konečně bychom měli zmínit jazykovou stránku muzikálu The City, která byla neméně důležitá. Anglická verze tohoto díla měla totiž v Ostravě svoji premiéru: po téměř dvouletém úspěšném uvádění projektu v Izraeli se tvůrci konečně odhodlali ke kroku, který se jim zdál téměř nemožný – přeložit celou svou „operu“ z hebrejštiny do angličtiny. Vzhledem k tomu, že text byl veršovaný a plný narážek na hebrejské reálie a známé písně, byl překlad díla o to složitější. Vydařil se ovšem znamenitě a interpreti, kteří zde měli svou zahraniční premiéru, podali skvělý výkon. Drsní policisté mluvili se sebejistým americkým přízvukem (tak sebejistým, že se publikum občas neudrželo a vybuchlo smíchy) a rozhovory se často měnily v pravé rapové battly. Ústřední postava detektiva Joea připomínala svým nedbalým, ale charismatickým výrazem Humphreyho Bogarta a hlavní femme fatale Sarah Bennetová byla téměř kopií Rity Hayworthové. Navíc si autoři textů pohráli se slangovým jazykem, narážkami na známé písničky, celebrity apod. a mistrně pracovali s kombinacemi rytmů a rýmů.
Jak potvrdil závěrečný potlesk vstoje, The City sklidilo v Ostravě velký úspěch – pro některé to bylo příjemné překvapení, pro jiné ujištění, že představení je opravdu tak kvalitní, jak se o něm říká (a píše). A pro všechny dohromady to byla jasná ukázka izraelského uměleckého potenciálu. Festivalový funus O necelý týden později se mohli i pražští diváci přesvědčit na vlastní oči a uši, že nadšené zvěsti o tomto zvláštním díle byly pravdivé. Představení izraelských raperů bylo i v La Fabrice zcela vyprodáno, stejně jako všechny ostatní inscenace festivalu, který si za dvanáct let existence získal velkou přízeň diváků. Strhující show The City nadchla i zde především výtečnou hudbou, vtipnými a promyšlenými texty, ale také charismatem a verzatilitou účinkujících, kteří všichni skvěle zpívali, rapovali a střídali si místa za hudebními nástroji. Dlouhotrvající aplaus publika odměnili nakonec ještě několika přídavky v originálním znění, tedy v hebrejštině. Skupina z Jeruzaléma, nadšená reakcí českého publika na svou tvorbu, se neplánovaně rozhodla zahrát koncert na závěrečném festivalovém večírku v Hnízdě ve Veletržním paláci.
Jejich koncertu předcházela vtipná performance Funebráci, pouliční show z dílny Wariot Ideal a Vojty Švejdy. Skupina šesti mužů ve smokinzích, s cylindry a nabílenými obličeji uspořádala za zvuku typického smutečního pochodu před Veletržním palácem symbolický a značně tragikomický funus dvanáctého ročníku festivalu. Po „obřadu“ byla rakev (ano, skutečná rakev) přenesena do festivalového Hnízda, kde byla otevřena a objevil se ring s loutkami dvou veverek, které se spolu měly utkat. Po turnaji byla rakev naposledy přeměněna, tentokrát v koktejlový bar, a performance se plynule změnila v party. Funebráci-hudebníci si zajamovali s izraelskými rapery, za doprovodu hebrejského hip hopu a české dechovky tak byl zakončen letošní festival Malá inventura. Jeho divákům nezbývá než se těšit, jaká překvapení přinese příští ročník. Psáno z představení 20. února 2014 v Multižánrovém centru Cooltour, Ostrava, a 26. února 2014 v divadle La Fabrika, Praha. The City
Koncept: Amit Ulman, Omer Havron, Omer Mor
Režie: Amit Ulman
Hudba: Omer Mor
Kostýmy: Dorit Lilien
Light design: Amit Ulman
Světla: Martin Cantor
Zvuk: Dadi Nada
Umělecká koncepce: kolektiv Incubator Theater
Fotograf: Yodan Abadi, Roi Calvo
Překlad: Amit Ulman, Omer Havron, Omer Mor
Dramaturg: Amit Ulman, Iftach Leibovic
Produkce: Eran Fitousi
Premiéra: 4. 7. 2012 Masie Theater Center, Jeruzalém

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: