Registrace

Vzpomínka na Ninu Jirsíkovou

Nina Jirsíková v revui Don Juan a Comp., Osvobozené divadlo 1931. Zdroj: N. Jirsíková, Vzpomínky tanečnice.
Nina Jirsíková v revui Don Juan a Comp., Osvobozené divadlo 1931. Zdroj: N. Jirsíková, Vzpomínky tanečnice.
Inzerce

Tanečnice, choreografka i výtvarnice Nina Jirsíková (vlastním jménem Anna Jirsíková, provdaná Gurská) se narodila 6. února 1910 v Praze do rodiny středoškolského profesora. V dětství se začala věnovat umění, nejdříve herectví, ve kterém ji vzdělávala Běla Horská, poté tanci pod vedením Jelizavety Nikolské, primabaleríny Národního divadla v Praze, se kterou také tančila na prknech Městského divadla na Královských Vinohradech. V roce 1926 získala angažmá jako revuální tanečnice v karlínském Varieté, tančila v Rokoku (1927), od roku 1928 v Lucerně jako členka taneční skupiny Šest děvčátek Lucerny 

Joe Jenčíka. S ním přešla jako sólistka tzv. Jenčíkových girls do 

Osvobozeného divadla (1930‑1935). Na Jenčíka, se kterým tančila například slavný Tanec s mrtvou, ve svých pamětech vzpomínala: „Jenčíkovi vděčím za většinu své taneční výchovy, i když to bylo už zároveň s praxí. O to to bylo lepší. Jenčík byl povaha nejednoduchá. Často jsem o něm přemýšlela i později, když už nežil. Byl to chlapec z periferie, měl nesmírnou touhu, ani ne tak vyniknout jako umět. Vstřebával vše, kde se mohl něco naučit. Stále se vzdělával, a to nejen po stránce taneční. (…) Nenáviděl měšťáky a zbohatlíky, kterých jsme tolik užili právě v kabaretu Lucerna jako publikum v době konjunktury v polovině dvacátých let. Tance, které jsme v Lucerně dělali, měly skutečně uměleckou úroveň, i když to byly většinou grotesky. Kdyby byl Jenčík tento soubor udržel, mohl s námi jezdit po světě a nepochybuji, že by z nás byla výborná skupina...“[1]
Od roku 1935 působila Jirsíková v Divadle E. F. Buriana jako sólistka, choreografka i návrhářka kostýmů, nastudovala zde řadu děl, například Utrpení mladého Werthera či Lidovou suitu, uvedla balet Don Juan a další. Jirsíková napsala: „Ve hře Kat zdůraznil právě romantický ráz Máchovy povídky, na jejímž základě pak sám zpracoval tuto hru. (…) Krásný sametový alt zpěvačky Anny Pečírkové prořízl tmu jako ten paprsek a chvěl se ve své zázračné barvitosti, jako když třpyt rosy klouže po mechu. Ozvěna tohoto zpěvu dodnes vyvolává ve mně tuto představu lidské něhy a hebkosti mechu. To bylo kouzlo inscenací E. F. Buriana, že verše básníkovy v jeho režii, když je divák jednou prožil, ve vzpomínkách mu vyvstávají se stejnou intenzitou a navozují stejnou náladu jako při inscenaci…“[2]
V roce 1941 byla zatčena a převezena do koncentračního tábora Ravensbrück, kde strávila čtyři roky. Zde se však také věnovala umění, tajně tančila pro své spoluvězeňkyně, uváděla taneční a pantomimické pořady. Po skončení války a návratu do Prahy se stala šéfkou baletu Velké opery 5. května (1945–1948). Inscenovala tam například Dona Juana (1946) či Nikotinu (1948). Po sloučení Velké opery 5. května s Národním divadlem v Praze působila jako zástupkyně uměleckého šéfa baletu Saši Machova. Kromě spolupráce s operním ansámblem Národního divadla nastudovala Špalíčka (1949) a Coppélii (1950). V roce 1955 se opět vrátila do Divadla E. F. Buriana a strávila zde čtyři roky jako choreografka. Jirsíková také pohostinsky nastudovala Rudý mák (Brno, 1954), Vojnu (Československý státní soubor písní a tanců, 1963) či scénickou adaptaci Máchova Máje zasazeného do vězeňského prostředí (Divadlo E. F. Buriana, 1975). V roce 1969 se stala zasloužilou umělkyní. Jirsíková se řadila mezi přední postavy české meziválečné avantgardy. Zemřela v Praze, 23. listopadu 1978.

Zdroje:
JIRSÍKOVÁ, Nina, HRONKOVÁ, Libuše, ed. Vzpomínky tanečnice. Praha: Národní muzeum, 2013. ISBN 978-80-7036-392-8.
HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0.


[1] JIRSÍKOVÁ, Nina, HRONKOVÁ, Libuše, ed. Vzpomínky tanečnice. Praha: Národní muzeum, 2013. ISBN 978-80-7036-392-8, str. 111.
[2] Op. Cit., s. 171.
Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.