Registrace

Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média

Již pár let připravuji pro Taneční aktuality podcasty. Momentálně dokončuji sérii Mladá krev, v níž se snažím ukázat, jaké problémy řeší tanečníci a tanečnice na začátku kariéry. Do této diskuse jsem chtěla přizvat i tanečníka Národního divadla. A světe div se, první scéna se rozhodla redakci bojkotovat. Nechápe totiž základní fungování médií. 

Clara Zanga. Foto: Michal Hančovský.
Clara Zanga. Foto: Michal Hančovský.
Inzerce

Píáristku Baletu ND Kateřinu Hanáčkovou jsem oslovila s žádostí o propojení s mladým prvním sólistou Patrikem Holečkem. Chtěla jsem si s ním popovídat o radostech i strastech fungování ve velké divadelní instituci. Hanáčková byla po prvotním telefonátu velmi vstřícná. Jak by taky ne, co víc si může píárista přát, než účast ve velmi nekonfliktním podcastu, který je spíš milým povídáním než čímkoliv jiným. Když jsem se však se svou prosbou připomněla, situace se otočila o 180 stupňů. Taneční aktuality prý nepodporují Balet ND ani jeho tanečníky, a tak pozvání pro prvního sólistu nepřijímá. 

Balet ND tedy očividně žije na jiné píáristicko-mediální planetě. Jak podle této instituce vypadá mediální podpora tanečníků? Máme snad celé instituci hlasitě tleskat i za to, co se příliš nepovedlo? Takto vhodná podpora tanečníků určitě nevypadá. Taneční aktuality podporují naprosto všechny tanečníky tím, že nabízejí platformu pro diskusi, vyzdvihují, co se povedlo, a poukazují na to, co je třeba zlepšit. A hlavně dávají tanci prostor v době, kdy si to mainstreamová média s ořezanými nebo rovnou zrušenými kulturními rubrikami téměř nemohou dovolit.

Bojkot médií, která nejdou veřejným institucím či politikům na ruku, do liberální demokracie nepatří. Příkladem budiž to, že takové chování známe od Tomia Okamury, Miloše Zemana a nově Roberta Fica a celé jeho strany Smer. Právem se tak na Slovensku objevují obavy, že se malými krůčky blíží k částečně autoritářskému režimu. Bez silných a svobodných médií zkrátka není plnohodnotná demokracie. To nám již děsivě ukázal také Viktor Orbán, který ovládá 80 procent maďarských médií. 

Národní divadlo je zřizováno Ministerstvem kultury, je tedy veřejnou institucí a mělo by tak směrem k médiím také vystupovat. Balet ND má své partnery, sponzory a mecenáše. Nekritické roztleskávání ať tedy žádá od bankovních a karetních společností, automobilek či výrobců kosmetiky. Role Tanečních aktualit je coby nezávislého oborového média jiná. 

Témata článku

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Lukáš Slavický
Bojkot
Vážení,
V úvodu bych rád pozval paní/slečnu Zangu, aby udělala rozhovor s některým z tanečníků nebo tanečnic baletu Jihočeského divadla. Dveře má u nás otevřené!
Balet Jihočeského divadla měl na podzim premiéru tanečního divadla Deník přání. Autorské představení - námět, choreografie a hudba Adam Sojka. Nevyšla bohužel jediná kritika! Bojkot? Opravdu nechápu jak je to možné. Tento měsíc (2.5.)měla premiéru inscenace Julie a Romea. Titul, který by dle mého názoru měl vzbudit velikou pozornost - nejen proto, že jsou pod ním podepsáni Vinklát, Rychetský, Gombár, Acher, Jiříkovská... Vyšla pouze jediná zapšklá kritika od paní Kazárové... Je to smutné! Pojďme se proto méně "bojkotovat" na všech stranách. Chtělo by se mí říci, že kdo je bez viny, nechť hodí kamenem...
Hezký den všem!
Jana Bohutínská reakce na Lukáš Slavický
Re: Bojkot
Hezký den,
lidé, kteří píší o tanci se většinou, to je moje zkušenost, poctivě snaží chápat, jak u nás baletní soubory i nezávislá taneční scéna fungují, jaké jsou na ní podmínky pro tvorbu atd., zkrátka chápat celý taneční ekosystém.
Trochu bych čekala, že i lidé v baletech nebo nezávislých tanečních souborech budou mít recipročně přehled o tom, v jakých podmínkách u nás pracují lidé, kteří se snaží tanec reflektovat a jak těžké nebo lehké pro ně je poctivě objíždět premiéry po celém Česku a tvořit o nich své texty. Že i je zkrátka také bude zajímat celý taneční ekosystém.
Marně se snažím pochopit, o jaké "vině" tu píšete.
Mějte se hezky, JB
Josef Bartoš reakce na Lukáš Slavický
Re: Bojkot
Dobrý den, pane Slavický,
rád bych se vyjádřil k Deníku přání - bohužel jsme od vás nedostali žádnou tiskovou zprávu k premiéře. Snažil jsem se dohledat e-maily od vašeho týmu, ptal jsem se i kolegyň, bohužel nikdo žádnou tiskovou zprávu nedostal. Osobně jsem se o premiéře dozvěděl až poté, co proběhla (což samozřejmě není omluva, sám vnímám, že by k něčemu takovému nemělo dojít, ale tady došlo, bohužel, k chybě z naší strany). V moment, kdy jsem se to dozvěděl, oslovil jsem jedinou autorku, kterou v regionu máme hned na reprízu (tuším, že to byl listopad), nicméně se nemohla dostavit. O totéž jsme se snažili v lednu, únoru a dubnu, bohužel ani jednou to nevyšlo. Inscenaci stále máme v hledáčku.
Tato situace však příznačně poukazuje na to, že pro regionální dění máme jen málo autorů. Jakmile nejede porota Thálie (což jsou většinou pouze premiéry), někoho dalšího do regionů dostat je složité, často i proto, že by to znamenalo přenocování. Osobně se snažím o rozvoj regionálních autoských kapacit, ale zrovna na jihu Čech se nám to dlouhodobě nedaří. Pokud byste snad měl tip (vím, že to není vaše práce, ale píšu to, kdyby náhodou), budu vám za něj vděčný. Kdokoliv je ochoten psát o tanečním umění, je u nás vítán, budeme rádi spolupracovat.
S pozdravem,
Josef Bartoš
Lukáš Slavický reakce na Josef Bartoš
Re: Bojkot
Dobrý den, pane Bartoši,
děkuji za Vaší odpověď. Samozřejmě chápu, že situace není jednoduchá a vím, že ne vždy se zadaří. Snad to tedy vyjde v nadcházejícím čase. Co bych mohl nabídnout je, že v případě potřeby, mohu zařídit ubytování v kapacitách našeho divadla. To by neměl být žádný problém.
S pozdravem
Lukáš Slavický
VACULÍK Libor
Strach je velkým pánem....
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi STRACH! (čest výjimkám). Myslím, že máme u nás dost odborných institucí a sdružení, šéfů, resp. ředitelů  škol a baletů, kteří by také mohli reagovat, ale neudělají nic! Jen mezi sebou potichu debatují: co by bylo,  kdyby bylo. Opět STRACH. A že funkce dělá dost často z člověka blba, který se změní o 180 stupňů, je Filip STRACHOVIČ, šéf Baletu ND jasným příkladem.... bohužel není sám....
Spící Krasavice
Relativizace
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost dobře možné, že i proto si tanečníci drží odstup. Nicméně pokorné ticho a přílišná (sebe) kontrola je u nás baletu vlastní. Bohužel.
BaletniTotalita reakce na Spící Krasavice
Re: Relativizace
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu, protiprávní jednání a mnoho dalšího hnoje - to je vedení Baletu ND. Omluvíte to tím, že bojovat proti tomu nebudete, protože vám je "bohužel" vlastní pokorné ticho? Hanba! Díky vám se tyhle mačistické režimy mohou dál rozpínat.
Spící krasavice reakce na BaletniTotalita
Re: Relativizace
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.
Josef Bartoš
přes kopírák
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních tanečníků. Požádal jsem zástupce Baletu ND, zda by mi pomohli rozeslat mezi tanečníky výzvu k účasti na výzkumu, nebo mi umožňili navštívit některou zkoušku a výzkum představit. První přívětivou odpověď náhle vystřídala zamítavá (mimochodem jsem takhle oslovil všechny české baletní soubory a jenom v Praze jsem narazil), prý jestli je to "ten Bartoš", tak to tedy určitě ne... Jde o Bartoše a Taneční aktuality, konekonců ale i o všechny, kdo si dovolí být k našemu prvnímu tělesu kritičtí. Přitom můj výzkum nebyl vůbec kritický, naopak se dlouhodobě věnuji duševnímu zdraví profesionálních tanečníků a podobné výzkumy mohou přispět k lepším pracovním podmínkám... a to je, podle mého názoru, to, o co by mělo jít kterémukoliv šéfovi především.
VACULÍK Libor
Co.....?
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali Malisová, Bártlová a třeba Vinklát, kterří odešli. To opravdu chce šéf Baletu ND, aby mu tady všichni tleskali za ty sra+ky, které sem k nám vozí.... hanba mu - a už ať je den, kdy půjde z ND do prdele!!! Petr Zuska měl také své mouchy, ale zdaleka ne takové jako má F.B. To to ten Burian nevidí, nebo nechce vidět....
Michal
Šikana v baletu ND
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se bojí o svou práci, a i když bylo vedení divadla na to upozorněno, nic s tím neudělalo. Je potřeba zapojit do toho bulvár!!!!
BaletniTotalita
Cenzura
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:
Milí tanečníci, kolegové,



na základě přání Filipa Barankiewicze bychom vás chtěli znovu upozornit, že veškeré PR aktivity a komunikace s médii včetně rozhovorů, video a foto propagací musí jít nejdříve přes PR oddělení a poté ke schválení uměleckému řediteli.

Tanečník baletu Národního divadla reakce na BaletniTotalita
Re: Cenzura
Dobrý den,
moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný den
Tanecnik reakce na Tanečník baletu Národního divadla
Re: Cenzura
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste lež
BaletniTotalita reakce na Tanečník baletu Národního divadla
Re: Cenzura
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu budeme hrát na to, že se to nestalo? Možná jste ho "přehlédl" nebo rovnou zametl pod koberec, tak na jakou adresu ho chcete poslat?
Roman vašek reakce na BaletniTotalita
Re: Cenzura
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!