Diskuse dneška? Anonymní
Pročítám loňské druhé číslo Taneční zóny, které je z velké části věnované iniciativě Ne!musíš to vydržet. Upozornění na nátlakové praktiky ze strany některých pedagogů a špatnou atmosféru na DAMU a následně i jiných uměleckých školách jsou znepokojivá. Co mě však trápí, a zdaleka to není jen tento případ, je nejen velká míra anonymity, z níž celá kauza vyrůstá, ale i skrývání některých debatérů, kteří ji komentují. Ve zmíněné Taneční zóně čtu na stranách 34 a 35 rozhovor. Je s Ne!musíš to vydržet, respektive s představiteli a představitelkami iniciativy, jak vyznívá z perexu. Kdo se ale k problematice skutečně vyjadřuje, není jasné. Ta amorfní autorská odpovědnost zbytečně podrývá sdělení, která jsou závažná.
Chápu, že jde o citlivé téma a že ukázat na viníky chce nejen mít trumfy v ruce, ale i odvahu. Že otevřené označení všech aktérů může přinést více škody než užitku. Na stranu druhou, jak silně zní hlasy, které jsou anonymní? Když tuto otázku položil šéfredaktor Divadelních novin Josef Herman, dostalo se mu na sociálních sítích spršky nenávistných komentářů. Vylekalo mě to. Ne nesouhlas s Hermanovým názorem, ale způsob „argumentace“ – dehonestující, zlý.
Obdobným příkladem je dlouhodobě probublávající téma nepřiměřeného nátlaku některých pedagogů na studenty tanečních konzervatoří. Zaznívají vážná obvinění z ponižování, nabádání k nezdravému stravování, neúměrného psychického nátlaku. Když se média pustila do této problematiky, zase zněly jen hlasy anonymní a neurčité. Až Miřenka Čechová se nebála medializovat kontroverzní téma plnou vahou své osobnosti a spustila otevřenou debatu na stránkách Taneční zóny nebo Speciálního vydání Tanečních aktualit.
Přesto mám pocit, že anonymita ve veřejné diskusi se stává normou. Možná je to vedlejší produkt debat na sociálních sítích nebo pod články na internetu. Možnost nepodepsat svůj příspěvek dodává odvahu a brousí zraňující pero. Ale vylhává z odpovědnosti. Asi myslím postaru, protože si cením názoru, za nímž vidím autora.
Další sloupky si můžete přečíst ZDE.