Hýčkejme diváky kdekoli a kdykoli

Hana Strejčková. Zdroj: Archiv autorky.

Hana Strejčková. Zdroj: Archiv autorky.

„Nevím, co to bude, ale je to v normálně nepřístupném sklepě, rezervaci máš, lístky byly hned pryč,“ přišla mi zpráva coby pozvánka k návštěvě performance. „Co bude“ je z hlediska obsahu a provedení vlastně nepředvídatelné, zato předvídatelnost se obvykle očekává od poučeného publika. Tedy že se poháněno zvědavostí vybaví nejen odhodláním, ale hlavně oděvem a obuví vhodnou do chladnějšího prostředí a obrní se proti prachu, špíně a hmyzu. Nevím předem, jak dlouhé představení bude, zda budu sedět či stát, nebo dokonce pochodovat z místa na místo, dokonce ani netuším, zda se počítá s interakcí nebo jiným prostředkem omezujícím pomyslnou svobodu rozhodování. A tak se vydávám do útrob chátrajícího objektu napospas umění. Ocitám se v sevření vlhkých zdí, kde ve stoje sleduji ponurou site-specificperformanci z pološera vystupujících umělců. Jejich touha vykřičet všechny rány světa pro ně musela být natolik rozpalující, že je snad rozehřívala zevnitř polonahého těla. Mně byla zima, bolely mě nohy a záda, ale vše převyšoval zážitek z nevšedního, který překonal i ostych a probudil potřebu sdílet pocity s ostatními promrzlými návštěvníky. 

Vedle klasických divadelních scén s konvenčním divákem jsou po celém světě rozesety alternativní scénické miniatury, jako jsou například na chvíli proměněné byty, půdy, sklepy, zbytky fabrik, kterým vdechují energii nejen osobití tvůrci, ale zejména jejich odhodlaní diváci. Není výjimečné, že se tato specifická komunita (v kamenné klasice usazená v pohodlí sedaček) mezi sebou zná, nebo se průběžně seznamuje, že se někdo z diváků přátelí s tvůrci a navzájem si oplácejí návštěvu, že ti další jsou pak pozorovateli divadelních dobrodruhů a zbylí přicházejí právě ze zvědavosti a touhy zažít něco „nepředvídatelného“. 

Bez těchto „fanoušků“ netradičního divadla by nevznikaly experimentální výpovědi všeho uměleckého druhu. Odhodlaný divák je proto jedním z pevných pilířů alternativních forem, do kterých se stále ještě počítá i tanec, nový cirkus a fyzické divadlo, a stojí za to jej hýčkat. 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE. 

Témata článku

alternativní scénapublikum

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: