Registrace

Lze brát Českou taneční platformu ještě vážně?

Je to tak trochu folklór, a tak trochu skandál. Řeč je o programu přehlídky toho tak zvaně nejlepšího, co český tanec nabízí – tedy o České taneční platformě (ČTP). Už řadu let je jeho zveřejnění, alespoň u mě, spojeno se smíšenými pocity. Nejde ani tak o to, koho porota vybrala – nechci se nikoho dotknout, někteří tam určitě patří –, ale spíše o to, koho nevybrala. Kdysi jsem zažívala prudkou bezmoc a nevěřícnost, dnes jsou to valéry cynismu. Yvoně Kreuzmannové jsem po obdržení předběžného výběru ČTP poslala email: „Jak to děláte, že nevyberete to, co já považuju za skvosty?“ Přátelsky opáčila, jakéže skvosty mi v programu chybí?  Teď jí veřejně odpovídám: No, třeba Ostrov Jany Burkiewiczové! Jak může odborná porota něco takového přehlédnout? Vím, že to nepřehlédla...

Jana Návratová.
Jana Návratová.
Inzerce

O ignorování některých tvůrců a děl české taneční scény už se psalo, viz sloupek Čára přes rozpočet Josefa Bartoše a debata pod ním. A musí se asi psát znovu. Jestliže na platformu přijíždějí, jak Yvona Kreuzmannová často hlasitě opakuje, desítky významných prezentérů, dramaturgů, festivalových ředitelů, pak se na přehlídce tomu věnované nedozvědí, že u nás máme talenty, jako Lenka Vagnerová, Jana Burkiewiczová, DEKKADANCERS… Tím se skandálně deformuje obraz českého tance. Soubor Burki&com například nikdy nedostane takovou podporu jako tvůrci z okruhu Tance Praha. Nic by nám do toho nemuselo být – rozhoduje o tom dramaturgická rada, jsou to volby Tance Praha a jejich zodpovědnost. Jenže ty peníze, za které se to děje, jsou veřejné, tedy i naše. Objemy financí, které Tanec Praha každý rok „vygrantuje“, jsou veliké, a je tedy správné se k výsledkům těchto investic odborně vyjádřit. Z České taneční platformy se bohužel stala lokální přehlídka osobních vazeb a kontaktů. V politice se tomu říká klientelismus. Je to příkré označení neslučitelné s kulturním prostředím, které stojí a padá na osobních vztazích? Možná. Proto je nutná širší diskuse a hlavně odvaha na ní promluvit.

 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

 

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Kata Zagorski
Lze brát ČTP vážne? + Ži a nech žít! =
Umelec nesmie nikdy brať žiadny výber úplne vážne.
Dagmar
Skutečně?
Dobrý den, velmi nerada se zapojuji do diskuzí, ale tohle mi nedá. Tanec Praha dává již mnoho let šanci spoustě umělcům zářit, zkoušet, performovat i v zahraničí atd.. Současné umění tance je hodně subjektivní, proto je vybrána odborná porota, která selektuje dána představení. Nevím, proč by to tedy měli být shazováno pouze na jednu osobu a její vztahy. Z článku čiší velký mindrak pani, která pro mě absolutně nedosahuje hodnot, které by ji dovolovali hodnotit ostatní.
Jiri Bartovanec reakce na Dagmar
Re: Skutečně?
Pani Dagmar, možná by jste se nám mohla sama představit, abychom věděli s kým máme tu čest. Naprosto s článkem souhlasím. Tenhle článek oslovil a potešil, tleskám autorce
Sdílím stejný názor již několik let. Přesně tyhle a podobné otázky přímo na vedení divadla, které jsem již během svého hostování v divadle, přihlašování svých děl na CTP a festivalu se mezi námi rozpoutala diskuze ze které bylo dobré co nejdříve vycouvat. Ne ze strachu přijít o vyhřáté místečko, ale spíše, že nemáte rétorickému umu pi.Kreuzmanové nikterak jak oponovat. 30 + let v branži už nabízí dosti velké brnění proti těm křiklounům, jako jsem já a jak by pí.Kreuzmanová řekla - začínající choreograf - a pronesla by věštecké řeči o mé budoucí kariéře. Však úsměvné, to známe z minulosti, že si rádi (Češi) hrajeme na chytřejší, a úspěch přeci v české kotlině nikdy neodpouštíme.

Píšete o Tanci Praha jako by jste měla vlastní zkušenost. Podle vás umělci září, a jaké to štěstí mají, že mohou zkoušet a performovat. Člověk by měl být vděčný, že? A náhodou neměl by to dělat i zadarmo? To není od reality daleko….. honoráře jsou tristní a nebo právě záleží kdo jste a jaké vztahy s vedením máte. Věřte, že mluvím z mnohaleté zkušenosti spolupráce s nimi. Ať si klidně platformu dělají a podle vás selektují - již to slovo mluví za vše. A nakonec ta vaše poslední věta. Mindrák? Ten mám určitě podle vás i já a prominte, ale autorka je v oboru známou a kompetentní osobou, s velkým rozhledem, otevřeností… právě že článek přišel od ní, by nás mělo o to více zajímat co se již léta kolem Tance Praha a Ponce děje. Do teď se hleďelo pryč, o problému se ví i mezi umělci, tak proč neotevřít debatu?