O vydávání časopisu v době krize

Poslední červnové dny by za běžných okolností signalizovaly konec sezony a dlouho očekávaný odpočinek. Letos ale bylo vše jinak. Museli jsme se vypořádat s výzvami, o kterých jsme ještě v únoru ani nevěděli, že existují. Kdyby mi někdo tou dobou řekl, že se zavřou brány divadel, vážně bych se domníval, že Taneční aktuality zaniknou. Představa, že bychom vydávali oborový magazín, mezi jehož hlavní úkoly patří zrcadlení aktuální umělecké produkce, by byla v té době zcela nereálná.

Josef Bartoš. Foto: Barbora Škrobáková.

Josef Bartoš. Foto: Barbora Škrobáková.

Když vláda vydala nařízení zákazu shromažďování, stála před naší redakcí zásadní otázka: o čem psát? Jak vydávat taneční periodikum, když jsou premiéry zrušené? Živě jsme přemítali nad možnostmi redakčního obsahu a směry, kudy se vydat. Jednoduše jsme odmítli představu, že to, co naše redakce budovala posledních čtrnáct let, by mělo přijít vniveč. Hledali jsme pozici uměleckého periodika v nastalé situaci, což nutně vedlo k redefinování smyslu vlastní existence. Taková situace vás totiž chtě nechtě dostane mimo komfortní zónu, kde je třeba znovu hledat a nalézat, znovu se nadechnout a začít od píky. To vše může mít velmi pozitivní dopad, ač v oparu negativních průvodních příznaků.

Taneční umění si však cestu ke svým koncovým zájemcům našlo – nastal boom on-line přenosů. Najednou byly dostupné záznamy, o kterých se nám před virovou pandemií ani nesnilo. Obor se nacházel v jakémsi „stand-by“ módu, který nastal hned po tvrdém restartu. V tomtéž stavu se ocitla i naše redakce a osobně jsem byl za tuto výzvu vděčný. Znamenalo to totiž možnost posunout se dále, pokračovat v ediční činnosti a zároveň nabídnout autorům slušně honorovanou práci.

Je skvělé, že se v posledních týdnech provoz některých divadel alespoň v omezeném rozsahu již obnovil. Není to jen proto, „aby se hrálo“, ale umění právě teď dokazuje svou důležitou roli – má moc pozvednout člověka z letargie karantény, obohatit ho o nové myšlenkové impulzy a pomoci začlenit se zpět do každodenního života. A právě i kulturní média jsou nedílnou součástí této záchranné sítě, která pomáhá společnosti vrátit se do „normálu“.

 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

Témata článku

koronapandemietaneční časopis

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: