Registrace

Rozsvítit na neviditelný nonverbál

Katedra nonverbálního divadla pražské HAMU se může zvenku jevit jako mladší, lehce zakřiknutý sourozenec taneční katedry či hereckých oborů z divadelní fakulty. Pro mnohé jako by ji stále ještě zahalovala mlha a někteří jsou při zmínce o ní dokonce překvapení, že vůbec existuje! S koncem akademického roku však vyzařuje více energie, až sama sebe vlastně nasvěcuje. Nastává totiž čas absolventských projektů – bakalářských sól, magisterských představení a ročníkových výstupů. Obvykle tak stoupá jistý druh pozitivní nervozity z přetlaku, kdy se hladinka adrenalinu přehupuje přes okraj pomyslného krýglu, čepovaného na jeden dlouhý zátah ze sudu uměleckého vzdělávání. Na schopnostech, dřině a disciplíně vykvašené dovednosti pak totiž předurčují absolventa k dráze mima, performera, artisty, dokonce až univerzálního interpreta a multižánrového tvůrce. Získávané pohybově-herecké techniky, obecně divadelní řemeslo, se zde stávají hlavní živnou půdou pro prohlubování disponibility studenta čili tolik kýženou stylovou tvárnost a tvůrčí potenciál, stejně jako jsou pro zlatavý národní mok základem kvalitní chmel, slad, kvasnice a voda. 

Hana Strejčková. Foto: Štěpánka Křížová.
Hana Strejčková. Foto: Štěpánka Křížová.

Kterým směrem se tedy profiluje komorní – pocitově svou atmosférou až rodinná – Katedra nonverbálního divadla? Kráčí k pantomimě? Vede k fyzickému divadlu? Otevírá se klaunérii a komedii s maskami? Stáčí se k novému – současnému cirkusu? Vyhlíží příležitost pro site-specific performance? Míří na multižánrová pole univerzálně srozumitelné fyzické komunikace a světu vstříc? „Nonverbál–neverbál“, i navzdory záporné předponě ve svém názvu, ve světle reflektorů i pod širým nebem ukazuje, že může a umí na mnoho způsobů vyprávět hutné příběhy, a to zejména gesty, postoji těla, pohledem… čili mluvit, aniž by otevřel ústa, dělat neviditelné viditelným. 

Inzerce

Po celou dobu studia se ale snažíme (my, učitelé – průvodci, k nimž se posledních šest let hlásím) studentům metodicky nalévat, „co se do nich vejde“. Děláme tak i s vědomím, že se vždycky nemusí projevit pedagogické umění „výčepního“. Ovšem, s odhodláním a úsilím se i „kapák“ pod pípou může probrat a navýšit své kvality na úroveň poctivě vyzrálého ležáka a stát se mistrem tělesného vyjadřování, hercem expresivního gesta, mimem básníkem i beatnikem nebo cirkusákem s hlavou v oblacích. Ostatně, dobře odvážená rezistence, a především pak vyvažovaná nerovnováha, bývá kdykoli a kdekoli funkčním východiskem dramatičnosti, jistého druhu napětí, které štěpí přítomnost do vrstev volajících po rozkrývání, čímž udržuje pedagogovu a studentovu, potažmo aktérovu i divákovu pozornost. 

Jak říkával Ctibor Turba, zakladatel Katedry nonverbálního a komediálního divadla, jenž v roce 1992 rozšířil tehdejší původní studijní obor Choreografie pantomimy Ladislava Fialky: „Slovem se dá lhát, pohybem ne.“Takový vyzrálý „nonverbál“, jenž má dobrou míru a správný říz, by totiž měl mít i hustou krémovitou pěnu bez bublin, která by s kroužkováním opadávala tak pomalu, jako se v očích přihlížejících usazují tělem vykreslené obrazy do prostoru. Podtrženo a sečteno: „nonverbál–neverbál“ je fyzicky výřečným a autentickým umělcem, jenž svým nezřídka osobitým projevem probouzí autorství i v těch, kteří se na něj dívají a z jeho akce odezírají, vnímají a čtou mezi pomyslnými řádky. V prázdnu a tichu tak vzniká společné cosi, i když to na první pohled nemusí být vůbec zjevné – stačí si jen počkat, až se mlha rozplyne. 

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.