Vize Baletu ND? Činiti dobro

 

Filip Barankiewicz vede Balet Národního divadla tři a půl roku. V necelé polovině svého mandátu představil vizi dalšího směřování souboru. Co se z ní dozvíme? Například to, že cílem je „vylepšovat výsledky baletního souboru“, „prezentovat renomované tituly“ nebo „přinášet divákům výsostné uspokojení“. Šéf se „zodpovědně snaží dohlížet na to, aby tanečníci plně využívali svůj potenciál a budovali úspěšnou budoucnost Baletu Národního divadla“ a chce přispět k tomu, aby se Balet ND „stal jedním z nejlepších evropských tanečních souborů“. Svou programovou vizi zakládá na „baletech, které zná, na spolupráci s choreografy z celého světa, s nimiž měl možnost pracovat osobně, i na stávajícím repertoáru“. Nejambicióznějším plánem, nebo spíše podivuhodnou myšlenkovou konstrukcí v samém závěru dokumentu je, že tanečníci mohou pracovat s choreografy osobně, a soubor tak dokáže oslovit širší diváckou základnu (?!).

Roman Vašek.

Roman Vašek.

Autor Roman Vašek

Tedy stručně řečeno: jsme dobří a budeme ještě lepší a naší vizí je činiti dobro.

Jaký to rozdíl oproti koncepcím dalších uměleckých šéfů Národního divadla – například té velice ambiciózní Radima Vizváryho, podrobně představující radikální proměnu filozofie Laterny magiky. Nebo oproti příkře formulovanému a pro mnohé jistě nepohodlnému analytickému textu Daniela Špinara prezentujícímu silný názor na směřování Činohry i celého Národního divadla.

Barankiewiczova vize bez vize docela příznačně odráží současné směřování Baletu Národního divadla. Pohodlné vykračování po prošlapané cestě, kterou lemují desítky let staré muzeální kousky – tu kvalitnější, tu méně vydařené, často se stuttgartským rodokmenem. Mezi nimi se občas objeví – bez zřetelného dramaturgického pojítka – i něco současnějšího. Kam se poděl dramaturg, který by byl v takto významném souboru šéfovi nejen partnerem, ale i odborným oponentem? Jak je možné, že v Baletu Národního divadla tato pozice vůbec není?

V porovnání s předchozím vedením souboru se zvolená cesta dost liší. Petr Zuska se rád vydával náročným neprobádaným terénem, i když občas došel na scestí. Ale mělo to směr, vizi, rozpoznatelnou tvář. Dnešní vpravdě mezinárodní Balet ND má řadu dokonalých, technicky velmi dobře připravených tanečníků. Za Zusky takto silný možná nebyl, zato sestával z řady výrazných, dobře zapamatovatelných osobností. Taneční kvalitou se současný baletní soubor Národního divadla přiblížil k evropské špičce, obsahem své mise se ale ztrácí v nevýrazné šedi. Z ní mi pak nejvíce vystupují právě ony nažehlené a generacemi prověřené inscenace klasiky, z nichž jako by se vytratil veškerý život.

 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

Témata článku

Balet Národního divadla

Tanec

Re: recenze?

vložil VD

IP: 109.81.213.177
Reaguje na: Re: recenze?
Hezký den, trvalo nám to trochu déle, ale už ji na našich stránkách můžete nalézt. Přejeme příjemné čtení!
Díky....

Re: recenze?

vložil Redakce TA

IP: 90.170.151.24
Reaguje na: recenze?
Pěkně napsáno, ale není k tématu Balet ND aktuálně přinejmenším stejně podstatná recenze nové Spící krasavice, která však na Tanečních aktualitách i 2 týdny po premiéře stále schází? Proč? Kdy ji konečně zveřejníte?
Hezký den, trvalo nám to trochu déle, ale už ji na našich stránkách můžete nalézt. Přejeme příjemné čtení!

recenze?

vložil VD

IP: 109.81.213.91
Reaguje na:
Pěkně napsáno, ale není k tématu Balet ND aktuálně přinejmenším stejně podstatná recenze nové Spící krasavice, která však na Tanečních aktualitách i 2 týdny po premiéře stále schází? Proč? Kdy ji konečně zveřejníte?
+4 0 ! Odpovědět

Dobro pro koho?

vložil LH

IP: 46.135.15.239
Reaguje na:
Dobro pro divaka? Ze by snad po tomhle touzil?
Dobro pro tanecniky? Tohle je bavi?
Dobro pro rozvoj ceske kultury?
Nebo dobro pro kamarady sefa, oprasit starsi kousky ci ziskat prostor pro experiment?

Dobre skutky v Baletu s titulem i adresou NARODNI si predstavuji trochu jinak. :/
+12 0 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 4

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: