Vyjádření ke stažení článku Krize v Baletu Národního divadla

Milé čtenářky, milí čtenáři,

na našich webových stránkách jsme vydali ve čtvrtek 5. prosince 2019 text s názvem Krize v Baletu Národního divadla. Lucie Hayashi se v něm zabývala situací v souboru naší první scény, vycházela z dlouhodobého průzkumu i výpovědí samotných tanečníků. Po autorizaci citací a zveřejnění reportáže nás informátoři však požádali o úpravu některých pasáží. Nakonec se i přes tuto úpravu a následnou anonymizaci textu od jeho znění dotyční umělci veřejně distancovali. Proto jsme přistoupili ke stažení celého textu z našich webových stránek, zejména i z důvodu zabránění jeho špatné interpretace.

Josef Bartoš. Foto: Barbora Škrobáková.

Josef Bartoš. Foto: Barbora Škrobáková.

Mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk zaslal do naší redakce oficiální vyjádření v následujícím znění: „Soubor Baletu od začátku sezony absolvoval mimořádně náročný a časově koncentrovaný program – zájezdy do Jižní Koreje a Číny, obnovenou premiéru Kyliánových baletů, premiéru Leonce a Lena a Gala koncert z děl mezinárodních choreografů. Máme radost z toho, že vše proběhlo úspěšně – jak doma, tak v zahraničí, ačkoliv to kladlo mimořádné a někdy nezvyklé nároky na pracovní zatížení umělců.
S klíčovými tanečníky i vedením souboru probíhá dialog, jak zlepšit plánování (i v době uzavřené Státní opery) a komunikaci, abychom takto náročný program zvládali v plné tvůrčí radosti.
Nepovažujeme zároveň za korektní, aby byly ve Vašem článku citovány výroky uměleckého ředitele Baletu ‚z druhé ruky‘, nebo abyste si nevyžádali názor vedení Baletu nebo Národního divadla. To je nepřijatelné.
K vyřešení jakéhokoliv interního problému nepřispěje tlak medií nebo osob, které se na tvůrčím procesu nepodílejí.
Ondřeje Vinkláta si vysoce ceníme jako jednoho z nejnadanějších tanečníků v historii Národního divadla. Dveře ke spolupráci s ním jsou z naší strany otevřené dokořán.“

Rádi bychom tak uvedli na pravou míru, že vedení Národního divadla na naši redakci nevyvinulo žádný nátlak na stažení článku, jak se později rozšířilo na sociálních sítích. Jestli však vyvinulo nátlak na samotné tanečníky, kteří se rozhodli odvolat odsouhlasené znění textu, nám není známo.

Taneční aktuality představují odborné nezávislé médium a vnímáme jako povinnost se k dané situaci vyjádřit a facilitovat případnou diskuzi i řešení problému. Národní divadlo je státní institucí financovanou z peněz daňových poplatníků. I proto by se na řešení nepříjemné atmosféry, která v poslední době prosakuje zdmi zkušebních sálů, měla účastnit také odborná veřejnost. Zejména v moment, kdy se objevuje vážné podezření na porušování práv umělců. V tomto ohledu tedy s vyjádřením Národního divadla nesouhlasíme.

Stažení článku však neznamená, že jsme od této kauzy dali ruce pryč, právě naopak. Rozhodli jsme se na článku pracovat dále, získat vyjádření druhé strany a poskytnout komplexní i konfrontační náhled na danou situaci. S tímto záměrem jsme oficiálně oslovili šéfa souboru Filipa Barankiewicze k vyjádření v rozhovoru. Naším záměrem je přinést celistvou reportáž ještě před vánočními svátky, záleží ovšem také na vůli druhé strany.

Velmi si vážíme vaší přízně a věříme, že se situace vyřeší v co nejkratším termínu.

 

Za redakci Tanečních aktualit

 

Josef Bartoš

šéfredaktor

Témata článku

Balet Národního divadla

Tanec

Balet ND

vložil Martin

IP: 194.228.20.226
Reaguje na:
Doufám ,že současnému šéfovi baletu nebude prodloužená smlouva......
+11 0 ! Odpovědět

LIDSKÝ POSTOJ

vložil Lucie Hayashi

IP: 78.45.160.224
Reaguje na:
Milá Jano,
děkujeme za komentář i vaše povzbudivá slova. Novinářskému postoji i etice rozumíme, je tu ale ještě ten lidský.
Můj článek totiž nevznikl z potřeby mediální kauzy nebo senzace. Byl z mé strany nabídkou mediálního prostoru pro soubor, jako příležitost zveřejnit svůj hlas, rozezvučit jej mimo zdi ND. Vznikl ve velmi citlivé době a díky dohodě s tanečníky na jejich spolupráci na výsledné podobě textu. Křehké informace zevnitř sálů mi byly předány díky vzájemné důvěře a nebylo v mém zájmu této jakkoli zneužít. Pochopila jsem celkem dobře aktuální situaci a proto velmi rozumím tomu, že po zvážení důsledku zveřejnění se respondenti rozhodli vzít svá slova z veřejného média zpět. Jelikož se jednalo o společnou práci, bylo pro mě morálně správné jejich požadavku vyhovět, ačkoliv jsem si za výsledkem jako novinář stála.
Nemyslete si, že mě to nemrzí, ani že bych chtěla zamlčovat informace, na něž má veřejnost právo. Právě z tohoto důvodu, jak již pan šéfredaktor naznačil, pracujeme na jiném způsobu uchopení formy.
Děkuji za pochopení všech čtenářů i diváků.
A pevně věřím, že tanečníci vnímají podporu veřejnosti, jaká se jim dostává, a díky tomu svůj boj za kvalitní podmínky pro profesionální práci nevzdají.
+20 -7 ! Odpovědět

novinářský postoj

vložil Jana Bohutínská

IP: 109.183.128.55
Reaguje na:
Milý Josefe, nemějte mi za zlé, že celou "kauzu" bedlivě sleduji a tudíž jsem si s velkým zájmem přečetla i Vaše vyjádření. Co mě na celé věci zajímá nejvíc, je novinářské hledisko. To považuji za klíčové. A ptám se, kdo pro TA pracuje. Jste novináři? Jste dokonce investigativci? Jste píáristé? Jste milovníci tance? Jste kritici? Jste... Každá možnost má svá psaná a nepsaná pravidla. Některé možnosti jsou slučitelné, jiné nikoliv. Moje otázka zní konkrétně, zda jste novináři. Protože pak znáte novinářskou etiku, tiskový zákon a další okolnosti. Víte, že autorizace není povinná, někdy je dokonce trochu nebezpečná (na hranici s cenzurou toho, čeho se respondent na poslední chvíli lekne). Respondent odpovídá z vlastního záměru a čelit důsledkům je jeho rozhodnutí. Novinář píše s vědomím reakce, měl by ji ustát, osobní odvaha čelit nepříjemným odezvám je ostatně integrální součástí jeho profese nebo poslání, ať už to vnímáte jakkoliv. Měl by profesionálně odvést svou práci, s nejlepším vědomím a svědomím, a pak si za ní stát. Víte, že TA sleduji od začátku a taky jsem pro Vás párkrát něco napsala. Proto mě to stažení jako novinářku tak znepokojilo a proto si dovoluji klást toto téma k diskusi. Je to podle mne otázka kredibility a váhy TA, kterou se s velkým odhodláním snažíte soustavně posilovat. Dát prostor druhé straně, aby se vyjádřila, jste přeci mohli či měli i bez toho, abyste původní text stahovali.
+25 0 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 3

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: