Za každou cenu
S koncem každého roku bilancujeme naše konání a v oblasti umělecké zase dávají své hlavy dohromady odborníci, aby zhodnotili dění v oblasti činohry, opery, muzikálu, alternativního divadla, tanečního a pohybového divadla a baletu. Je to jistě činnost záslužná a není snadné, aby expert, specializující se na určitý obor, obsáhl další žánry. A pokud ano, pak je otázkou, jakou váhu má jeho hlas při hodnocení produkce s jeho odborností nesouvisející. Ocitá se přeci jenom na křehčím ledu než při „pití svého šálku čaje“. Kritické soudy se odvíjejí nejen od znalostí, ale také od získaných zkušeností, jež souvisí s kvantem zhlédnutých uměleckých počinů, při nichž si novináři, kritici, teoretici a divadelní publicisté tříbí svůj vkus a pohled na umělecké kvality. Vynášet je není lehké. Hodnocení krom jiného vyžaduje také značnou dávku empatie, pozornosti, nadhledu a orientace nejen ve svém oboru. A nikdy se pod maximální objektivitu úplně neschová subjektivní vnímání a tvůrčí záběr posuzovatele.