18. dubna se dožívá osmdesáti let emeritní sólistka baletu Alice Kvasnicová, jejíž věrnost ostravskému divadlu trvá již neuvěřitelných šedesát let.
Zdeněk Prokeš

Absolvoval taneční oddělení Konzervatoře v Praze. Jako tanečník působil v pražském Hudebním divadle Karlín (1971-79). Na taneční katedře Akademie múzických umění v Praze u Jiřího Němečka dále vystudoval choreografii (1975-79) a následně přijal angažmá jako choreograf ve Státním divadle v Ostravě (1979-83).
Absolvoval několik zahraničních stáží, mj. v Polsku v Teatru Tanca u choreografa Conrada Drzewieckiho (1980), v Belgii u choreografa Maurice Béjarta a ve Flanderském královském baletu v Antverpách (1982). Zúčastnil se také několika celostátních a mezinárodních baletních soutěží (Moskva, Varna, Jackson, Helsinki, Osaka). Za své choreografie získal na celostátních baletních soutěžích několik cen (1977, 1979, 1981, 1984, 1987). Jako choreograf a zároveň šéf baletu působil Zdeněk Prokeš v Hudebním divadle Karlín (1983-90) a v Národním divadle v Brně (1991-2004).
V letech 2003-07 pak zastával post ředitele brněnské první scény. Od listopadu 2007 byl poradcem ředitele Národního divadla v Praze a po návratu Laterny magiky do svazku Národního divadla v roce 2010 byl jmenován jejím uměleckým šéfem. V letech 1994-2011 zároveň působil jako pedagog choreografie a baletní dramaturgie na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a v letech 1995-2006 také na Akademii múzických umění v Praze.
V divadlech v České republice i v zahraničí vytvořil cca 140 choreografií v inscenacích baletů, oper, operet, muzikálů a činoher. Jeho baletní inscenace se dotýkají všech žánrů – od abstraktních, přes komediální až po dramatické balety, od krátkometrážních a komorních až po celovečerní tituly. Často uvádí nová díla současných, především českých skladatelů.
Z choreografií Zdeňka Prokeše zmiňme např. Prokofjevova Romea a Julii (Národní divadlo v Brně, 1996), Příběh o Tristanovi a Isoldě na hudbu Jarmila Burghausera (Národní divadlo v Brně, 1995), balet Vůl na střeše na hudbu Daria Milhauda (Divadlo J. K. Tyla v Plzni, 1995), Trójanky s hudbou Karla Husy (v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim 1995 a v Národním divadle v Brně, 1997), Batalion skladatele Jana F. Fischera (ND v Brně, 1997), Čaroděj ze země Oz na hudbu Zbyňka Matějů (ND v Brně, 1999), baletní úprava Johna Lanchberyho slavné Lehárovy operety Veselá vdova (ND v Brně, 2000), Partita na hudbu Vítězslavy Kaprálové (ND v Brně, 2004), Ravelovy balety Pavana za mrtvou infantku (ND v Brně, 2006), Bolero (ND v Brně 2006, Plzeň 2013) a La Valse (Plzeň 2013) a mnoho dalších.
Na svém uměleckém kontě má dále několik desítek choreografií k operním, operetním a muzikálovým inscenacím v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci, Opavě, Ústí n. Labem, ale také pro Open Air festivaly v Rakousku a Německu (Offenbach: Hoffmannovy povídky, 1993; Verdi: Nabucco, 1995; Aida, 1998) nebo pro Opera Monte Carlo v Monaku (Smetana: Prodaná nevěsta, 1999).
Zdeněk Prokeš bývá členem odborných porot, správních rad, kolegií a komisí, např. Divadelní ceny Thálie, Výboru Asociace profesionálních divadel, Rady Českého centra I. T. I., Grantové komise Ministerstva kultury ČR a dalších. Je zakladatelem a dlouholetým předsedou Tanečního sdružení ČR a organizátorem tanečních přehlídek a festivalů, např. festivalu Tanec Brno či Mezinárodní baletní soutěže.
Texty autora
Zemřel Stanislav Buzek – významný český tanečník a baletní mistr
Pražský rodák Stanislav Buzek (2. 6. 1936, Praha – 25. 9. 2021, Praha) je, jak už to tak bývá, odborné veřejnosti znám více v zahraničí než doma.
Ivan Liška – Jako tažný pták
Dnes, 8. listopadu, oslaví 70. narozeniny Ivan Liška, pražský rodák, českoněmecký tanečník, choreograf, pedagog a ředitel baletu.
Hana Machová-Jureczková – Skromná dáma a osobitá choreografka
Dnes, 16. září, se dožívá devadesáti let choreografka Hana Machová-Jureczková, která si až do dnešních dnů uchovává neobyčejnou duševní i fyzickou svěžest.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Výsměch taneční teorii
úhel pohledu -
Mezisvěty aneb Když Duncan tančí
recenze -
Umění za 400 na hodinu
úhel pohledu -
Doufám, že hodnotu diplomu z HAMU si uvědomím, až se nebudu moct hýbat, říká Říhová
podcasty -
Končící předsedkyně ATU ČR Linda Svidró: „Pokud každý bude na ministerské dveře ťukat zvlášť, nikam to nepovede“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Ales Hudec
Příspěvek píšu pro orientaci případných zájemců o představení. Přikláním se souhlasně k recenzi. K cirku alá La putyka a…Krajina těla – Nezdařilá přehlídka ohebnosti a síly
Jana Vildungová
S paní či slečnou Novotnou mám dlouhodobý problém!S Natašou Novotnou o Rain Dogs, gaga a práci nejen v Ostravě: „Kvalita tanečníků je na prvním místě.“
Milan
Údiv mě jímá nejen z reakce dotčeného pána, ale i z formulace, že psí exkrement způsobil kritičce "ubližení na zdraví".…Skandál v Hannoveru – choreograf Goecke napadl kritičku
Micha
Tanečníci mohli ukázat svůj talent jen částečně, přestože odvedli fyzicky náročný výkon. Představení bohužel zamrzlo v…Tramvaj do stanice Touha – Setkání s žijící legendou
Bára Truksová
Však nikdo nepožaduje, aby tanečníci vyššího věku předváděli to samé jako mladí - na to ani nemůže stačit ani fyzická…Pusťte starce na jeviště
Adéla
Dobrý den paní Tázlarová, to se ale naprosto mýlíte, vůbec si nemyslím, že u jiných škol by docházelo k tomu, co Vy…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Petra Dotlačilová
Chtěla bych k tomuto doplnit, že sama moc nevím, k čemu odkazuje ono (Dotlačilová 2022). Možná k Zoom schůzce, která…Výsměch taneční teorii