Registrace

Balet Národního divadla uvede českou premiéru inscenace Kafka: Proces

Kafka: Proces
Kafka: Proces
Inzerce

Třetí premiérou Baletu Národního divadla sezony 2018/2019 je inscenace italského choreografa Maura Bigonzettiho, který se nechal volně inspirovat stejnojmenným románem Proces Franze Kafky z roku 1914. Fascinován jeho jazykem, traumatickým dějem a trvalou aktuálností, stejně jako přitažlivostí obrazů z filmové adaptace Orsona Wellse, vydal se Bigonzetti do temného světa pana K. Balet Národního divadla zařazuje do svého repertoáru dílo, které rezonuje nejen s osobností Franze Kafky, ale i se současným světovým politickým děním. Premiéra se uskuteční 13. června 2019 ve Stavovském divadle.

Německy píšící židovský spisovatel Franz Kafka je osobností, která neodmyslitelně patří do pražského prostředí. Genius loci Starého Města, kde strávil větší část svého života, měl naprosto zásadní vliv na jeho práci. Jeho dopisy, deníky, povídky a především existenciální romány patří k nejvýznamnějším dílům světové literatury 20. století. Mladý Franz se cítil celý život cizincem ve své vlastní rodině, trpěl zdravotními problémy, pochybnostmi a nedostatkem sebedůvěry.

To vše se odrazilo v jeho románech, v nichž předestřel velké otázky o lidské existenci a našich životech. Jeho postavy se ocitají v absurdních situacích, které nemohou ovládat, stávají se oběťmi, které beznadějně hledají svou vlastní identitu a pocit bezpečí. „Kafkův Proces je monstrózní. Nic tam není normální, nic není jednoduché. Můžeme se zabývat historií vzniku, rukopisem, formou, věcným obsahem nebo interpretací románu: Vždy nalezneme totéž. Temnotu, kam se jen podíváme,“ říká o Kafkovi germanista Reiner Stach.

Takovou obětí je i Josef K., který poté, co byl zatčen, není přítomen svému soudnímu procesu a nezná důvod své obžaloby, je vtažen do hry soudního tribunálu, ze které se nedokáže vymanit. V zneklidňující a šílené atmosféře tmy a světla tanečníci vyjadřují úzkost každé postavy příběhu, který připomíná tragickou noční můru, metaforu muže ničeného předpisy, kterým nerozumí, pravidly, proti nimž se nemůže vzbouřit.

Jak italský choreograf Mauro Bigonzetti uchopil tento román (jednu ze tří Kafkových románových „tragédií samoty“) a přetransformoval v taneční divadlo, se nyní mohou diváci přesvědčit ve Stavovském divadle. „Postava Josefa K. v Procesu se mne dotýkala – vyjadřovala samotu muže uprostřed velké společnosti. Viděl jsem a vnímal jazyk těla tohoto smutného a osamoceného muže. A právě toho se můžete v Kafkově díle dotknout. Samoty. Ne té malé, každodenní, ale té opravdu velké vnitřní samoty člověka. Pochybnosti, povrchnost, nedorozumění… To jsou témata, která k vám přicházejí…,“ uzavírá Mauro Bigonzetti.

Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.