Není vždy pravidlem, že by Balet NdB uvedl v rámci výročí významných hudebních skladatelů do svého dramaturgického plánu titul z jejich tvorby nebo k jejich poctě. V případě Ludwiga van Beethovena se však choreograf a umělecký šéf Baletu NdB Mário Radačovský rozhodl pro spolupráci s orchestrem a sborem Janáčkovy opery. Ke 250. výročí narození hudebního génia připravují tedy společný premiérový projekt s názvem Beethoven. Důvodem tvorby původního díla není pouze inspirace velkým výročím, ale především umělecká přitažlivost velké a mimořádné Beethovenovy osobnosti, jeho nelehkého života i geniálního díla. Beethoven prakticky již od mládí zažíval těžké zkoušky osudu. Byl vychováván despotickým otcem, provázen životem nešťastnými milostnými vztahy a následně sužován zdravotními potížemi ústícími v naprostou hluchotu. Pro jiného člověka, zvláště pro skladatele hudby, zdánlivý konec, pro Beethovena nikoliv. Jeho tvorba, jejíž zrod si přes totální zdravotní handicap umíme jen stěží představit, má nesmírnou hloubku a ideovou hodnotu. A tak se inspirací choreografa a libretisty Mária Radačovského stal samotný prchlivý a věčně zamilovaný génius, stejně jako jeho nedostižná hudba. Hudební materiál baletu vychází z Beethovenových symfonií, kde osobité místo zaujímá 9. symfonie se Schillerovou Ódou na radost. Premiéra baletu proběhne 13. listopadu 2020 v Janáčkově divadle.
Večerem s názvem Stabat Mater, pojmenovaném podle choreografie Pavla Šmoka, chce Balet NdB vzdát úctu tomuto velikánovi a zásadnímu tvůrci české nezávislé taneční scény 2. poloviny 20. století. Jeho Stabat Mater na hudbu 1. části stejnojmenného oratoria Antonína Dvořáka, je jedním z vrcholů Mistrovy choreografické tvorby. Další, v pořadí již čtvrtou choreografií Jiřího Kyliána v repertoáru bude jeho Sleepless, dílo které se z jeho tvůrčího období „black and white“ posouvá blíže k současnosti. Hudbu k němu napsal Dirk Haubrich podle jednoho z pozdních děl W. A. Mozarta, adagia pro skleněnou harmoniku. S poslední choreografií vstoupí do repertoáru další z významných světových choreografických osobností současnosti, Izraelec Ohad Naharin. Jeho choreografie Black Milk je interpretační výzvou pro pět tanečníků. Stylově odlišný Ohad Naharin v Black Milk označovaný za „syrového, elegantního i plného síly“, obohatí choreografickou rozmanitost celého večera. Jeho inscenace Venezuela bude v interpretaci izraelského tanečního souboru Batsheva Dance Company k vidění na letošním festivalu Divadelní svět Brno. Premiéra se uskuteční 5. března 2021 v Janáčkově divadle.
Open Air projekt
28. 8. – 31. 8. 2020 Letní baLetní koktejl – Biskupský dvůr
Čtvrtý ročník uvedení baletního koncertu v Open Air představení na Biskupském dvoře v Brně. Čtyři představení koncertního programu - původní tvorba i ukázky z repertoáru Baletu NdB pod širým nebem a v prostředí pod brněnským Petrovem. Navazuje na předchozí projekty na Biskupském dvoře (2017, 2019) a nádvoří hradu Špilberk (2018).
OFF programy
Mezinárodní den tance
Stejně jako v minulých letech se brněnský balet účastní oslav Mezinárodního dne tance 29. dubna. Z Open Air oslav se již stala tradice, která spojuje při společném baletním tréninku pod názvem Open class – tanečníky, profesionály i amatéry na piazzettě před Janáčkovým divadlem. Nebude chybět ani následný krátký program s ukázkami repertoáru, kde vystoupí i posluchači Taneční konzervatoře Brno a Baletní školy I. V. Psoty.
Listopad 2020 - DANCE Life 2020
Tradiční účast Baletu NdB na dalším ročníku festivalového veletrhu LIFE! na brněnském výstavišti. Vystoupení sólistů na galakoncertu na hlavní scéně veletrhu v pavilonu E s ukázkami repertoáru souboru. Po dobu konání veletrhu se konají marketingové akce na stánku Baletu NdB.
Doprovodné programy k představením Louskáček 2020/21 - s dětmi na Louskáčka!
Doprovodný program zahrnuje k vybraným představením jak lektorské úvody pro dospělé, tak i program pro děti, který Balet NdB každoročně pořádá ve spolupráci s DF JAMU, Ateliérem Divadlo a výchova. Tradiční je již Soutěž malování Louskáčka, která se koná každoročně při celém bloku představení nebo Divadelní dílny pro školy a Lektorský úvod pro děti k vybraným představením.
Zdroj: Balet NdB
Balet NdB představil premiéry pro sezonu 2020/2021
Balet NdB se v nadcházející sezoně vrátí opět k původní tvorbě i uvádění současného světového repertoáru. Prostřednictvím nového díla Mária Radačovského vzdá podzimní premiérou Beethoven poctu Ludwigu van Beethovenovi, hudebnímu géniovi jubilujícímu v tomto roce, ale uvede v této sezoně také premiérově do repertoáru dílo Black Milk izraelského choreografa Ohada Naharina. Jarní premiéra bude věnována Pavlu Šmokovi. Uvedením jeho Stabat Mater chce Balet NdB vzdát poctu tomuto významnému umělci a legendě české taneční kultury. Pro tuto sezonu svolil Jiří Kylián s uvedením již své čtvrté choreografie v Baletu NdB, půjde o dílo Sleepless.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr