Registrace

Bohemia Balet připravuje Carminu Buranu Ivanky Kubicové

Inzerce
V rámci představení 28. října ve Stavovském divadle uvede Bohemia Balet, soubor studentů a absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, komponovaný večer, jehož součástí bude nové nastudování Carminy Burany v choreografii Ivanky Kubicové a mahlerovského duetu Chlapec a smrt z dílny Libora Vaculíka. Večer bude žánrově velmi pestrý.
Otevřou jej Variace Sergeje Lifara v nastudování Kateřiny Slavické, které budou zastupovat esenci klasického tance. Tak jako byl obecenstvu v Anglii v 19. století prezentován Pas de quatre, vytvořený Julesem Perrotem pro čtyři největší tanečnice romantického baletu, rozhodl se velký francouzský choreograf 20. stol. Serge Lifar, představit publiku Pařížské opery šest hvězd – primabalerín tohoto souboru v baletu Variations (Variace). Šest tanečnic - vil evokuje epochu romantického baletu v čisté a přesné formě akademického tance. Tanečnice jsou charakterizovány květinami různých barev a vůní a každá prostřednictvím tance na nás přenáší kouzlo své osobnosti.
Následovat bude choreografie Libora Vaculíka Chlapec a smrt na hudbu Gustava Mahlera. Intimní, sedmnáctiminutový „mahlerovský“ duet je náročný nejen po fyzické stránce, ale vyžaduje především velké herecké nasazení, které je nutné k naplnění geniální hudby Gustava Mahlera. Libor Vaculík choreografii vytvořil v roce 1988 pro Balet Bratislava. Na jevišti Národního divadla se dílo objevilo v roce 1990, kdy tento náročný duet tančili například Petr Zuska, Pavel Ďumbala, Jiří Horák, Jaroslav Slavický a další interpreti. Tehdy byl uváděn v rámci komponovaného programu nesoucího název Z nejlepšího, který obsahoval choreografie na hudbu W. A. Mozarta a G. Mahlera, autorsky se na něm podílel Libor Vaculík a Robertem Baloghem. Choreografie Chlapec a smrt byla v původním nastudování uváděna jako Život a smrt.
Nakonec bude mít ve večeru Bohemia Baletu zastoupení i současný tanec, a to v podobě choreografie Ivanky Kubicové, která je pravou průkopnické moderních tanečních technik u nás – Carmina Burana Carla Orffa. Premiéra tohoto díla se uskutečnila v roce 2001 v Japonsku, zpracování bylo totiž určeno pro soubor Kasai Dancing Company. Carmina Burana (1935-36) je bezesporu nejznámějším a také nejčastěji uváděným Orffovým dílem. Je první částí scénického triptychu Trionfi, komponovaného v průběhu 16 let a poprvé souborně uvedeného v milánském divadle La Scala v roce 1953 pod taktovkou Herberta von Karajana. Teprve tato skladba Carlu Orffovi přinesla první výrazný úspěch a pozornost celého světa.
Carmina Burana je sbírka písní bez melodií z konce 13. století, která byla objevena v archivu jednoho benediktinského kláštera „Benediktbeuren“ (Buranum) v bavorských Alpách. Obsahuje směs latinských, staroněmeckých a starofrancouzských textů nejrůznějších forem s moralistními a satirickými náměty, kritizujícími nešvary ve státě, církvi a školství. Protestují proti moci peněz a proti úpadku morálky a svědomí, opěvují lásku a přírodu. Písně pocestných, chudých studentů a mnichů vesele oslavují pití, jídlo a hry. Celá sbírka obsahuje kolem 200 skladeb většinou anonymního původu a různé hodnoty. Vedle rýmovaček jsou zde i ukázky brilantní formou i obsahem, verše vskutku mistrovské, jejichž překlad do živých jazyků je velmi nesnadný. Z této pestré směsice vybral Orff písně, jež uspořádal do tří oddílů a 25 epizod. Jednotlivé písně se tematicky nerozvíjejí, místo toho se několikrát opakují a jsou uspořádány tak, aby se docílilo kontrastu.
Taneční scénické uvedení díla v podání Bohemia Baletu zachová základní myšlenku Orffova díla, není avantgardním experimentem. Taneční pohyb vychází z kořenů lidového tance a přirozeného pohybu, jehož charakter a podoba je tvarována fascinujícími rytmickými strukturami Orffovy hudby. Celé dílo uvádí postava Smrtky, jež za sebou vede procesí smrtelníků. Týž obraz se opakuje v závěru díla, kdy se znovu vrací úvodní píseň. Mezi těmito dvěma procesími se odehraje celá mozaika obrazů a nálad, v nichž se objevují různé postavy – žebraví mniši, pijáci v taverně, karbaníci, trhovci, ženy, báby, dívky a chlapci a ovšem Smrtka, do jejíž náruče, od momentu našeho zrození, pomalu spějeme… Zdroj: TKP
Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.