Česká taneční platforma rozdala ocenění, inscenací roku je Collective Loss of Memory souboru DOT504

Aktualizováno
Dnešním dnem byl slavnostně zakončen 21. ročník festivalu Česká taneční platforma. Během závěrečného večera diváci zhlédli loňskou inscenaci roku Korekce skupiny VerTeDance, která tak symbolicky předala žezlo letošnímu vítězi, kterým se stal soubor DOT504 s dílem Collective Loss of Memory, v choreografii Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney. Toto dílo zároveň získalo i Cenu diváka. Cenu za světelný design
, kterou zaštiťuje Institut světelného designu, získali Ann Van den Broek a Adam Uzelac za světelný design představení Phrasing the Pain souboru 420PEOPLE. Tanečnicí roku se stala Martina Hajdyla Lacová, kterou diváci mohli na Platformě vidět v představení SuperNaturals, za něž byla na cenu nominovaná, i v inscenaci Korekce. Zároveň byla vyhlášeno nové ocenění, a to Cena za management v tanci, které bude poprvé uděleno na příštím ročníku festivalu. Festival českého současného tance a pohybového divadla letos vstoupil do své třetí dekády. Započal ve čtvrtek 9. dubna a vrcholil v neděli 12. dubna slavnostním vyhlášením cen. Účast zahraničních hostů tento rok předčila i loňský jubilejní ročník. „Je to pro nás jasným signálem, že zájem o český tanec je trvalý a mezinárodní účastníky neláká jen kulaté výročí. I letos byl bohatý prostor pro navazování kontaktů mezi umělci a prezentry. Věříme, že z těchto setkání vzejde opět řada zajímavých spoluprací,“ komentovala 21. ročník platformy její ředitelka a zakladatelka Yvona Kreuzmannová. Čtyři dny toho nejzajímavějšího, co u nás za poslední rok vzniklo, přilákaly více jak 80 hostů ze 17 zemí Evropské unie, ale i Číny, Tchaj-wanu, Jižní Koreji či Japonska. Dramaturgové, pořadatelé festivalů, ředitelé divadel či novináři viděli na pěti scénách celkem deset představení hlavního programu, který ještě obohatily přednášky, diskuse i site-specific projekty. Většina představení byla vyprodána ještě před začátkem festivalu.
Odborná porota složená z pěti domácích a šesti zahraničních expertů, kteří přijeli ze Švédska, Nizozemí, Itálie, Dánska, Velké Británie a Slovinska, udělila ceny v kategoriích Tanečník / Tanečnice roku a Taneční inscenace roku. Taneční inscenací roku je Collective Loss of Memory souboru DOT504 v choreografii Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney (RootLessRoot Company (SK/GR)). Ti si do svého projektu vybrali pět tanečníků z více jak pěti set performerů, kteří se přihlásili do mezinárodního konkurzu. Toto dílo získalo zároveň Cenu diváka, což je vzácná shoda. Do hlasování se mohli zapojit všichni platící návštěvníci a zahraniční hosté, kteří měli možnost ohodnotit každou inscenaci po jejím skončení pomocí hlasovacích lístků.
Mezinárodní jury ocenila fakt, že dílo se zabývá sociálním a politickým děním kolem nás, velmi jemně dokáže manipulovat publikem, které až z poslední scény zjistí, odkud vše pochází. Silné mužské osobnosti se na scéně provokují verbálně i fyzicky, předvádějí i extrémně akrobatický pohyb a přebíjejí jeden druhého silou, která se snadno přetaví v nesmyslné až extrémní násilí. Dílo je silnou reflexí společnosti, která je velmi individualistická, egocentrická, homofobní, až diskriminační.
Tanečnicí roku se stala Martina Hajdyla Lacová za svůj výkon v představení SuperNaturals, které vytvořila spolu se Stano Dobákem. Martina zaujala neuvěřitelnou přesností pohybu a obrovskou výrazovou škálou. Svou osobností a energií bourá hranice představitelného a je třeba dodat, že zvítězila s výrazným bodovým rozdílem. Cenu za světelný design, kterou udílí tříčlenná odborná porota letos v čele s polskou světelnou designérkou Katarzynou Łuszczyk, získal Adam Uzelac za inscenaci Phrasing the Pain pro 420PEOPLE, pro niž tvořil světelný design společně s choreografkou Ann Van den Broek. Cenu zaštiťuje Institut Světelného Designu.
Od příštího roku bude udílena ještě jedna cena. Ponese název Cena za management v tanci, ale zaslouží si jistě i avizovaný podtitul: Český Ďagi–LEV. Jejím patronem je Jiří Opěla. Ocenit by měla manažery, kteří se výrazným, inovativní způsobem zasloužili o vznik díla, repertoáru, úspěchu uměleckého souboru, divadla, festivalu či jiného projektu v oblasti tance, či významným způsobem zkvalitnili podmínky pro český profesionální tanec a jeho dobré jméno v zahraničí. Laureát získá 10 000.- Kč a věcnou cenu zpracovanou známým  českým výtvarníkem Bořkem Šípkem.
Ceny pro vítěze kategorií Tanečník / Tanečnice roku, Taneční inscenace roku a Cena diváka navrhla a vyrobila umělecká skupina Posedlí. Sošku pro light designéra vytvořila Eva Nováková.

Festivalová porota:

zahraniční členové poroty:
John Ashford (UK), ředitel Aerowaves
Birgit Berndt (SWE) – umělecká ředitelka pro oblast tance NorrlandsOperan Umeå
Suzy Blok (NL) – umělecká ředitelka holandského produkčního domu Dansmakers
Roberto Casarotto (IT) – ředitel tanečních projektů Centra per la Scena Contemporanea di Bassano del Grappa (CSC) a Festivalu Operaestate Veneto
Bush Hartshorn (DK) – nezávislý producent / kurátor, mentor a dramaturg zaměřující se na práci s mladými umělci
Katja Somrak (SLV) – zástupkyně ředitele a členka umělecké rady Tanečního divadla Ljubljana (Plesni Teatr Ljubljana)

čeští členové poroty:
Petra Hauerová – choreografka, tanečnice a taneční pedagožka
Yvona Kreuzmannová – předsedkyně Tance Praha
Ewan McLaren – programový ředitel divadla Alfred ve dvoře
Markéta Perroud – spoluředitelka festivalu TANEC PRAHA
Nina Vangeli – taneční publicistka

porota světelného designu:
Katarzyna Luszczyk (PL)
Ján Ptačin (SK)
Patrik Sedlák (CZ/SK)  Zdroj: Tanec Praha

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

červen 2019

Po Út St Čt So Ne
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: