„Protest, manifestace, vzepření se klišé a tlakům... pro mě je Jan Martens ztělesněním odvahy vydat se úplně jinou cestou, než kdokoli z nás očekává. A to i ve vztahu ke své předešlé tvorbě. Různorodost těch 17 performerů na scéně přináší nebývalou pestrost, nestíháte sledovat úplně vše, co se zrovna odehrává, a máte velkou chuť vidět to celé znova. Po avignonských standing ovations vyzdvihl jeden kritik zvláště jeho kombinaci matematické přesnosti a popové hravosti, to je velmi výstižné. Považuji pondělní večer v Hybernii za vrcholnou událost festivalu TANEC PRAHA," říká jeho ředitelka a zakladatelka Yvona Kreuzmannová.
Jan Martens, který aktuálně působí v uměleckém centru DE SINGEL v Antverpách, svá díla staví na tezi, že každé tělo je schopné komunikovat a má co říct. Inscenace any attempt will end in crushed bodies and shattered bones z roku 2020 je jeho prvním, a hned mimořádně úspěšným, počinem pro velké jeviště. Slovy chvály a uznání ve vzácné shodě nešetří diváci ani kritici. Například Le Monde napsal: „Svým velmi očekávaným prvním dílem pro velké jeviště sedmatřicetiletý belgický umělec, který je v centru naší pozornosti už od svého debutu v roce 2010, publikum vtáhl, fascinoval, otřásl a nadchl." V podobném duchu se nesla také kritika IO Gazette: „Any attempt, nejambicióznější dílo vlámského choreografa, je hluboce přesné, sjednocující a velkorysé – jak politicky, tak esteticky. Stručně řečeno, je těžké odejít bez újmy: přenášení energií, konvergence a zároveň boj se ve výsledku blíží co nejvíce uměleckému šoku. A co může být krásnějšího?"
Zdroj: TANEC PRAHA
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero