Registrace

Choreografka Alice Chauchat reaguje v taneční performanci na práci kurátora

Jak se tančí mezi protiklady a odolává kategorizaci, bude možné zažít při průběžné taneční performanci Museography Choreography ve Veletržním paláci 10. a 11. září, později také 8. a 9. října. Mezinárodně uznávaná choreografka Alice Chauchat spolu s tanečnicemi Hanou Polanskou, Nhung Dang, Ran Jiao a Danielou Kolkovou završuje práci na „choreografii vztahů“, jak je scénuje stálá expozice Národní galerie Praha 1939–⁠2021: Konec černobílé doby. Jak se tančí mezi protiklady a odolává kategorizaci, bude možné zažít při průběžné taneční performanci Museography Choreography ve Veletržním paláci 10. a 11. září, později také 8. a 9. října.

Foto: Dragan Dragin. Zdroj: Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA
Foto: Dragan Dragin. Zdroj: Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA
Inzerce

V rešeršní fázi, v dialogu s kurátorem Michalem Novotným, umělecký tým zkoumal vnitřní dynamiku výstavní instalace a její možné ozvěny v choreografických strukturách. Nyní tým představuje výsledky tohoto procesu jako průběžnou taneční performanci v produkci Centra choreografického rozvoje SE.S.TA a ve spolupráci s Národní galerií Praha.

Choreografická odpověď na kurátorskou práci

Performance Alice Chauchat je odpovědí na kurátorskou práci autorů výstavy Konec černobílé doby. Výstava zkoumá, jak se rozpouštějí binární protiklady a mění časem svůj diskurzivní a politický význam. Umělecká díla, estetika a metodologie jsou přitom řazeny do kategorií, které sice nezanikají, ale ztrácejí svou domnělou pevnost. A právě tuto proměnlivost Chauchat reflektuje ve své choreografii: „Namísto zaměření na některou ze sekcí výstavy jsem se rozhodla svou choreografickou odpověď opřít o dva její aspekty, které prostupují celou výstavou – neustálé vytváření a boření kategorií spolu s rozostřením pojmu kvality, kterou lze vnímat jako nestálou, nikoliv dogmaticky vnucovanou.“

Sbírka vztahů… pulzující pole napětí...

Chauchat v prostoru pátého patra Veletržního paláce vytváří metastabilní situaci – analogickou k výstavní instalaci – ze které se tance vynořují a vzájemně na sebe reagují. Každá z tanečnic svým tancem podle enigmatických zadání choreografky neustále aktualizuje osobní sbírku pohybů a zkušeností, podobně jako se umělecké dílo aktualizuje vystavováním. „V performanci natahuji čas a směřuji pozornost k jedinečnosti každého tance. Ozvěny a kontrasty se rozprostírají v čase a prostoru, napětí spjaté s očekáváním nikdy nepolevuje. Návštěvníci jsou zváni, aby v této situaci po nějaký čas prodlévali a vnímali dálky či zblízka chvějící se pole mezi tanečnicemi. Pozorovali tance, jak se objevují ve vztazích, které jsou sice často nečitelné, ale přítomné a patrné,“ dodává Alice Chauchat.

Zdroj: Martin Maryška, Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.