Chvění v Janáčkově divadle v Brně
zprávy
„Nehledejme v něm děj, ale nečekejme ani abstrakci. Balet je spíše symbolickým obrazem, jakousi básní beze slov. Zuska si vybral téma nelehké, koneckonců jeho tvorbě vlastní, a přítomné v mnoha jeho dílech. Vztah jedince jako bytosti citlivé a přemýšlivé k druhým lidem, k okolí a světu, jeho řádu nebo těžko ovlivnitelnému osudu. Téma, troufám si říci, osobně prožívané. Holanova báseň jako motto Chvění je toho jasným důkazem. Ta nejistota! Kdo jsme a kam jdeme? Na druhou stranu básníkovo ,Ale já?' vyvolává ve většině z nás hnutí svědomí a následné otázky pátrající po smyslu lidského bytí, tak jak si je klademe jako individuality, stejně jako hledáme odpovědí na otázky globálního charakteru, řešící směřování lidstva jako celku. Vždyť vše je tak strašně propojené,“ dodávají zástupci Baletu NdB.
„V díle rezonuje současnost, chvění našich dnů. Když nastane chvění kolem nás, ať již v malém rozsahu naší osobní existence, nebo chvění, při kterém pukají ledy, lámou se skály a národy se dávají do pohybu, jsme paralyzováni neschopni reakce. Chvění je bytí, existence jednotlivců i národů, boj o život neviděné duše i těla z masa a kostí. Zápas v našem nitru, v našich životech a světě kolem nás, jehož jsme chtě nechtě nedílnou součástí. Chvění je synonymem života,“ říká Petr Zuska. „Skrývá mnoho významů, symbolů a metafor. Chvějeme se strachem, vzrušením, bolestí i nedočkavostí, horečkou i chladem, závistí i dojetím nebo pláčem. Chvění je pohyb a pohyb, to je život. A když se něco dá do pohybu, už nikdy to nebude jako dřív. Velké chvění se může změnit v zemětřesení. Změna stavu pak může znamenat nový začátek, ale i konec,“ doplňuje Zuska.
Zástupci Baletu NdB dále dodávají: „Hudební složka baletu Chvění je zvolena choreografem v poměrně ostrém vzájemném kontrastu. Jak sám přiznává, na hudbu Henryka Góreckého měl nutkání něco vytvořit již dávno a hudba Jiřího Pavlici a Hradišťanu je mu blízká a milá. O tom svědčí i dřívější spolupráce choreografa s muzikantem a skladatelem, který je pověstný svou bohatou spoluprací s umělci rozdílných žánrů, nejen hudebních. Větší část hudební plochy patří ale Henryku Góreckému, polskému skladateli soudobé hudby, který je považován za zakladatele Nové polské školy. Konkrétně zazní fragmenty ze Symfonie č. 3, která se také nazývá Symfonie písní žalostných. Mysticky minimalistická a hluboce působící hudba byla skladatelem věnována nevinným obětem války. Choreograf na ni postavil první a třetí část baletu, kdy neuvěřitelně působivě znásobuje divácký účinek choreografie.“
Zdroj: NdB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
Laureáti Cen Thálie 2024
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 3 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 5 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 5 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 32 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 39 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů