Série přenosů z Královského baletu v Londýně pokračuje v úterý 10. prosince 2019 klasickým baletem Coppélie v choreografii Ninette de Valois na hudbu Léa Delibese. Hlavní roli ztvární Marianela Núñez a Vadim Muntagirov.
Příběh, v němž hraje jednu z důležitých rolí motiv oživené loutky, měl premiéru 25. května 1870. Libreto z pera CH. L. É. Nuittera (také archiváře Opery v Paříži) se zakládá na dvojici povídek německého romantického spisovatele E. T. A. Hoffmanna - Der Sandman a Die Puppe. Novému baletu tehdy zabránila v rozletu prusko-francouzská válka a obléhání Paříže, což nepřímo vedlo ke smrti mladičké představitelky hlavní role Svanildy. Tanečnice Giuseppina Bozzacchi zemřela v pouhých sedmnácti letech. Po uklidnění politické situace se nicméně Coppélie stala nejhranějším baletem pařížské Opery. Je také prvním baletem, v němž hrají významnou roli folklórní prvky. Autor hudby Léo Delibes byl sběratelem lidových tanců a do příběhu, který se odehrává v zapadlé vesničce v tehdejším Rakousko-Uhersku, vložil například čardáš, mazurku nebo polku.
Do dějin baletu se nejvíce zapsala choreografie Maria Petipy pro petrohradský Carský balet. Ta posloužila jako jistý vzor pro pozdější nastudování, opírá se o něj i choreografie Ninette de Valois (její nastudování mělo premiéru v roce 1954). Jedná se o příběh zlomyslného vědce-konstruktéra mechanických hraček, který vstoupí do života mladé zamilované dvojici Svanildy a Franze. Titulní (dvoj)roli Coppélie a Svanildy ztvární argentinská primabalerína Marianela Núñez.
Kontrast realistického světa s pohádkovým, mechanického s živým, dobra a zla, komického s temným – to jsou klasické póly, na kterých se balet pohybuje. Kromě premiéry 10. prosince bude balet uveden ještě 14. prosince a 13. ledna.
Série přenosů pokračuje prosincovým záznamem Louskáčka. Po novém roce jsou na programu jak klasické kusy Labutí jezero a Spící krasavice, tak moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante. Více informací na www.baletvkine.cz.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Další přenos z Královského baletu v Londýně bude patřit baletu Coppélie
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?