Festival tanečních filmů se od roku 2009 profiluje jako bienále s cílem prezentovat díla z oblasti taneční kinematografie, dokumenty o tanci, inovativní záznamy tanečních inscenací, a zejména díla žánru dance for camera. Letošní 6. ročník se koná od 16. do 18. května 2019 v kině Světozor. Poprvé ve své historii se festival stává soutěží. O hlavní cenu se uchází na 350 přihlášených tanečních filmů z celého světa. Široká veřejnost i mezinárodní porota tak mohou během tří dnů vybrat ze soutěžních kolekcí svého filmového vítěze. O tom, kdo získá Hlavní cenu festivalu, se rozhodne na slavnostním zakončení 18. května v kině Světozor. Program festivalu zde.
Vzpomínka na Pinu Bausch
Letošní ročník festivalu bude významný také vzpomínkou na tanečnici a choreografku Pinu Bausch. V červenci 2019 uběhne deset let od její smrti. Festival připomene její dílo v komponovaném filmovém večeru, jehož součástí bude i scénický dialog s Daphnisem Kokkinosem, dlouholetým spolupracovníkem Piny Bausch. Moderátorem dialogu bude umělecký šéf souboru Farma v jeskyni – Viliam Dočolomanský. Diváci budou mít možnost zhlédnout filmové zpracování choreografie Café Müller, v níž Pina Bausch tančí v jedné z rolí. Café Müller k divákům stále promlouvá díky nadčasovosti svého tématu: „Café Müller je místo samotného života. Místo, které je ve své prázdnotě plné smutku, tápání, strachu, touhy po pochopení, ale zároveň i naděje v lásku. Pina Bausch dokázala rozumět lidské duši. Té její části, která je společná pro každého z nás bez ohledu na charakter nebo dobu, ve které žijeme.“ (zdroj: Taneční zóna)
Také doprovodný program festivalu připomene odkaz této významné osobnosti světové choreografie uměleckou videoinstalací s názvem Pina Bausch Foundation: Ensembles, která bude k vidění v Centru současného umění DOX od 9. do 20. května. Partnerem instalace je Goethe Institut a nadace Pina Bausch Foundation.
Sekce dokumentů
Sekce dokumentů se v tomto ročníku zaměří na zákulisí nejslavnějšího baletního tělesa světa – pařížské Opery. S kamerou diváci proniknou do tanečních sálů, dílen, kanceláří a šaten. Budou moci sdílet atmosféru při tvorbě choreografie a být při tom, když se dostaví pochybnosti a tvůrčí krize. Je to cesta za velkým tajemstvím.
Dokument T. M. Rivese Play Serious je sondou do přípravy choreografie Play, kterou na repertoár první baletní scény světa přinesl choreografický inovátor Alexander Ekman. Hledání silného, neotřelého, vizuálně zcela futuristického tvaru provází prohledávání hlubin lidského chování a kreativity. Po premiéře dokumentu je tu příležitost vychutnat si inscenaci Play na plátně kina Světozor pro veřejnost zdarma. V jednom večeru poznají diváci choreografa, který z orchestřiště Opery vytvořil jezero z milionů zelených míčků.
Další z dokumentů, který se zaměří na zákulisí baletu pařížské Opery, sleduje hektickou sezonu jejího někdejšího šéfa Benjamina Millepieda, choreografa známého filmu Černá labuť a manžela hollywoodské hvězdy Natalie Portman. Film Reset je zprávou o situaci umělce v roli vrcholného manažera a o vzniku inscenace v kolosu tradiční umělecké instituce.
Kurátorované filmové bloky
Festival uvede také dva kurátorované tematicky zaměřené bloky filmů. Blok On the Road bude zasvěcen cestám, objevům a neznámým světům. Spojení cestování a tance dalo vzniknout několika filmovým zážitkům. Filmovým blokem Urban Dance provede diváky Wahe Akopjan, tanečník a choreograf streetových technik. Wahe Akopjan také živě vystoupí se svou taneční skupinou.
Vyhlášení
Festival vyvrcholí vyhlášením vítězů soutěže o Hlavní cenu Festivalu tanečních filmů a o Cenu diváků. Součástí vyhlášení je blok s názvem Tanec a reklama. Tanec, kreativita, marketing - speciální blok zaměřený na taneční reklamy.
V mezinárodní porotě zasedne:
Ján Ševčík – tanečník, choreograf, vedoucí tanečního souboru Slovenského ľudového umeleckého kolektívu, autor několika úspěšných tanečních filmů
Tereza Willoughby – novinářka, autorka týdeníku o kultuře na TV Seznam
Jana Návratová – publicistka, editorka, kulturní manažerka, kurátorka v oblasti tance a pohybového divadla a umělecká ředitelka Festivalu tanečních filmů
Zdroj: Festival tanečních filmů
Festival tanečních filmů 2019: „Tanec a film jsou si souzeni!“
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?