Hravost i promyšlenost taneční kritiky – Velké finále projektu Dance and Performing Arts Criticism in Europe

Mezinárodní projekt posilující taneční kritiku Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě završí hravý seminář kritického psaní a panelová diskuze na téma pomalé práce v umělecké kritice v rámci norského tanečního festivalu Oktoberdans. 

Hravost i promyšlenost taneční kritiky – Velké finále projektu Dance and Performing Arts Criticism in Europe

Hravost i promyšlenost taneční kritiky – Velké finále projektu Dance and Performing Arts Criticism in Europe

Mezi 20. a 24. říjnem 2022 se v norském Bergenu, v rámci tanečního festivalu Oktoberdans, uskuteční seminář pro začínající taneční kritiky nazvaný Playing Dance Writing, který završí sérii akcí, které po dva roky probíhaly díky podpoře Fondů EHP 2014–2021. Během nich si mohli evropští kritici vyměňovat zkušenosti prostřednictvím workshopů, kulatých stolů a panelových diskusí. 

Z velkého množství uchazečů (na otevřenou výzvu odpovědělo přes padesát zájemců!) byli vybráni čtyři účastníci z různých koutů Evropy a s odlišnými zkušenostmi s tanečním oborem – jako aktivní umělci, teoretici či produkční. Společně budou diskutovat o tradičních a alternativních formátech umělecké kritiky, o dramaturgii textu a v neposlední řadě o představeních, která během Oktoberdans zhlédnou a budou reflektovat. Hlavně ale budou zažívat nové možnosti psaní formou hry. Výsledné texty se po festivalu objeví na anglické verzi Tanečních aktualit.

„Psaní o tanci by měla být zábava a radost. Je to kreativní proces, kdy se snažíte slovy uchopit zážitek, který je plný emocí a málokdy se opírá o více než o vaši diváckou zkušenost,“ míní Lucie Hayashi, jedna z lektorek a iniciátorka projektu, která stála i u zrodu Tanečních aktualit před patnácti lety. 

„Mnoho z nás potřebovalo v začátcích především povzbudit, dostat příležitost, pocit otevřených dveří a vlídné supervize. A to chceme dopřát i dalším autorům,“ vysvětluje druhá lektorka Petra Dotlačilová, která svou bohatou evropskou kariéru dělí mezi taneční historiografii a aktivní publicistiku. 

Veřejně přístupnou bude pak v rámci Oktoberdans panelová diskuse na téma Pomalá práce v umělecké kritice jako stěžejní praxe, které se kromě českých kritiček zúčastní Lydia Wharf z Velké Británie a Lena Megyeri z Maďarska. Debatu budou moderovat norské kritičky Anette Therese Pettersen a Hild Borchgrevink. Oborová diskuse bude na festivalu pokračovat i ve formátu uzavřeného kulatého stolu, ke kterému budou přizváni kolegové ze Springback Academy, jenž bude v Bergenu probíhat ve stejnou dobu. Jedná se o jedinečnou příležitost vyměnit si zkušenosti ohledně profesionální pozice, pracovní náplně a ohodnocení kritiků v různých evropských zemích, a probírání strategií udržitelnosti této profese.

Projekt Tanečních aktualit a Performing Criticism Globally / Performing Arts Hub Norway se tak blíží do velkého finále. Během těch dvou let přinesl mnoho výzev, které bylo nutné překonat, jež ale vždy naopak posílily společnou motivaci pro jeho poslání. Celý tým povzbudil k širší evropské diskuzi postavení taneční kritiky v rámci celospolečenského kontextu a zakřesal jiskřičku pro další spolupráce. 

Více informací sledujte na facebookové události.

Zdroj: Tisková zpráva

Témata článku

Dance and Performing Arts Criticism in EuropeNorskoPerforming Arts GloballyPerforming Arts Hub NorwayTaneční aktualitytaneční kritikaZahraničí

Tanec

Oktoberdans

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: