Čajkovského balet znovu ožívá ve slavné inscenaci Petera Wrighta (premiéra v roce 1984). Tenhle Štědrý den nebude pro malou Klárku jako žádný jiný. Kouzelník Drosselmeyer pro ni připravil dobrodružství, v němž se obývací pokoj stane bitevním polem a tajemná cesta děvčátko zavede až do kouzelné země a Království sladkostí. Baletní ztvárnění tajných dětských přání a nekonečné fantazie je zahaleno v klasický pohádkový rámec souboje dobra se zlem, ve kterém vše končí dobře a věci a osoby z běžné nudné reality se proměňují v obyvatele fantastických světů.
„Některé scény, například nádherné pas de deux Cukrové víly a Prince nebo Klárčina cesta zasněženým lesem a následný waltz mezi sněhovými vločkami, doslova zlidověly a mnohé se objevily v popkulturních variacích. Totéž platí i pro Čajkovského hudbu. Ta je křehká, místy melancholická či nostalgická, skrývají se v ní ale i těžší podtóny. Klíčovým nástrojem pro zvonivou zimní atmosféru Louskáčka se stala čelesta, tedy klávesový bicí hudební nástroj. Skladatel se nechal slyšet, že šlo o jeho velmi oblíbený nástroj a kromě Louskáčka jej využil ještě v symfonické básni Vojvoda, která vznikla rok před slavným baletem,“ uvádějí organizátoři baletního přenosu.
Pro tanečníka, choreografa a učitele tance Petera Wrighta se inscenace Louskáčka stala jeho nejúspěšnějším dílem. Vyšel z originální choreografie Lva Ivanova, asistenta Maria Petipy, aktualizoval ji a stvořil tak baletní inscenaci, která na prkna londýnského baletu s úspěchem vrací. V přenosu se představí Isabella Gasparini coby Klárka, Akane Takada jako Cukrová víla, Luca Acri ve dvojroli Louskáčka a Hanse-Petera a Cesar Corrales coby pohádkový Princ. Režii představení měl na starost Peter Wright, orchestr Královské opery řídil Koen Kessels.
Po novém roce jsou na programu klasické kusy Romeo a Julie a Labutí jezero. Více informací o baletní sezóně na www.baletvkine.cz.
Sezóna 2021/2022
Louskáček (přímý přenos)
9. 12. 2021, 20:15
Romeo a Julie (přímý přenos)
14. 2. 2022, 20:15
Labutí jezero (přímý přenos)
19. 5. 2022, 20:15
Zdroj: Aerofilms
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr