Maďarský parlament schválil 11. prosince 2019 nový zákon o kultuře. Text se v zásadě neliší od návrhu předloženého poslanecké sněmovně vládou v pondělí 9. prosince, oproti dřívějším informacím v něm však nefigurují některé radikální změny a návrhy, které se podle zpravodajského serveru index.hu do zákona nedostaly nikoliv v reakci na vlnu protestů veřejnosti, ale spíše v důsledku vnitřního mocenského boje uvnitř vládních kruhů.
Hlavní nová ustanovení zákona (zdroj index.hu):
- zavedení „společně provozovaných divadel“ (dosud existovala pouze divadla provozovaná obecními samosprávami, nebo státem). Přijme-li dotyčné divadlo státní dotaci, stává se z něj „společně provozované“ divadlo. (Všechna větší budapešťská kamenná divadla pobírají ročně státní dotace v řádu stovek milionů forintů, bez kterých by nebyla schopna fungovat na současné úrovni.)
- o společné provozování žádá obecní samospráva a rozhoduje o něm vláda
- o společném provozování uzavřou obecní samospráva a vláda individuální dohodu, která divadlu zaručí uměleckou svobodu, nicméně stanoví detailní podmínky, včetně „způsobu jmenování vedení“
Opoziční městské samosprávy, včetně Budapešti, se tak v praxi budou muset rozhodnout, zda se státní podpory zcela zřeknou, a financování městských scén převezmou v plném rozsahu do své pravomoci, nebo státní dotaci naopak přijmou, a umožní tak vládě zasahovat do fungování divadel i výběru jejich vedení. (Zákon je podle mnohých trestem vlády namířeným proti samosprávám, které v říjnových komunálních volbách ovládla opozice.) Budapešťská radnice se v zájmu zachování umělecké svobody chystá zvýšit dotace městským divadlům z vlastního rozpočtu.
Zákon dále zřizuje Národní kulturní radu složenou z vedoucích představitelů „kulturněstrategických“ institucí. Předseda rady bude jmenován vládou a jejím úkolem bude příprava plánů rozvoje jednotlivých odvětví a předkládání návrhů vládě. Oficiálně tak vzroste úloha vedoucích představitelů celkem 17 „kulturněstrategických“ institucí, kteří budou mít možnost určovat hlavní směry v daném odvětví, v podstatě jede však jen o potvrzení stávající situace a jejich dosavadního vlivu.
Oproti dříve uniklým informacím nedošlo ke zrušení Národního kulturního fondu ani kompletnímu přesunu jeho pravomocí, nedošlo k paušálnímu zrušení provozní podpory pro nezávislá divadla a vláda nezískala paušálně právo na jmenování ředitelů městských divadel.
Zdroj: Institut Umění - Divadelní Ústav, www.index.hu
Maďarský parlament přijal nový zákon o kultuře
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?