Slavný příběh Manon se v neoklasickém pojetí objeví na repertoáru plzeňského Divadla J. K. Tyla poprvé jako balet. Inscenace choreografa Filipa Veverky se na jevišti Velkého divadla představí v premiéře 18. listopadu 2017, tedy v podvečer Noci divadel.
Postavu Manon stvořil ve své novele francouzský spisovatel
Antoine François Prévost v první polovině 18. století, jeho dílem se pak inspiroval
Vítězslav Nezval ve svém veršovaném dramatu ze 40. let minulého století.
Manon však od doby svého vzniku dráždí představivost umělců napříč žánry, setkáme se s ní například v operách
Daniela Aubera,
Giacoma Pucciniho nebo
Julese Masseneta. Známá je také taneční podoba Manon choreografa
Kennetha MacMillana, jehož inscenace, využívající hudební aranžmá z Massenetových komorních skladeb, se na repertoáru britského Královského baletu v Londýně drží více jak 40 let.
Ačkoliv se příběh
Manon dostal na scénu plzeňského divadla již šestkrát (dvakrát v Pucciniho a dvakrát v Massenetově opeře a dvakrát v činohře), jako balet zde bude uvedena poprvé. Inscenace bude prvním celovečerním baletem Filipa Veverky, který má za sebou úspěšnou dráhu tanečníka. Po sedmi letech angažmá v pražském Národním divadle působil v Tulsa Ballet v Oklahomě, pak v baletním souboru Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu, kde tančil ve všech inscenacích šéfa baletu Youriho Vàmose, poté odešel do Švédského královského baletu. Svou první velkou roli, Vévodu Alberta v baletu
Giselle, ale ztvárnil právě na jevišti Velkého divadla v Plzni. Po letech se tedy vrací na místo činu, aby zde zahájil svou druhou, jistě neméně úspěšnou, kariéru choreografa.
Filip Veverka je nejen choreografem a režisérem, ale také autorem libreta. Jako hudební podklad zvolil kompozice ruského skladatele
Alexandra Glazunova.
„Jeho hudba je dramatická, vždycky v ní najdu nějaký dialog a dobře se hodí do dějového baletu. Oslovil jsem kamaráda Torbjörna Helandera, se kterým jsem se seznámil ve Stockholmu, kde hraje v orchestru a komponuje. Ten mi pomohl vybrat další skladby a z toho všeho pak vytvořil hudební kompozici,“ uvádí choreograf. Dílo hudebně nastudoval s Orchestrem opery DJKT
Jiří Petrdlík , kterého bude za dirigentským pultem střídat
Chuhei Iwasaki.
Titulní roli Manon alternují
Jarmila Hruškociová,
Hyejun Park a nová členka souboru
Carolina Cortesi. Roli rytíře Des Grieux nastudovali
Joshua Lee a dva nováčci souboru:
Gaëtan Pires a
Karel Audy. Ten přišel do souboru DJKT z pražského Národního divadla, kde působil jako první sólista. Kostýmy jsou dílem
Romana Šolce, scénu vytvořil
Radek Honc ve spolupráci s vedoucím výroby dekorací DJKT
Martinem Višňovským.
Zdroj: Divadlo J. K. Tyla