V čele baletního souboru basilejského divadla stojí od roku 2023 kurátorka a dramaturgyně Adolphe Binder. Její mandát končí v létě 2025, kdy ji vystřídá na postu uměleckého šéfa Marco Goecke.
Generální ředitel Theater Basel Benedikt von Peter se ke jmenování Goeckeho vyjádřil následovně: „Basilej byla a je městem tance a Marco Goecke je dnes jedním z nejlepších choreografů. Má smysl takovému umělci nabídnout místo a jeho jmenování předcházely dlouhé rozhovory, diskuze a hloubkové debaty představenstva divadla.“
Marco Goecke na sebe negativně upozornil v únoru loňského roku, kdy během premiéry svého nového kusu v Hannoveru během přestávky napadl kritičku Wiebke Hüster a hodil jí do obličeje psí lejno (více info zde). Následně byl propuštěn jako šéf baletu v Hannoveru, přišel o místo choreografa v NDT, několik tanečních souborů přestalo uvádět jeho díla. A ty, které Goeckeho balety uváděly, pracovaly s jeho repetitory a repetitorkami, nikoli se samotným umělcem.
Goecke je nyní za novou nabídku z Basileje velmi vděčný: „Cením si toho, kolik lidí mi důvěřuje. Těším se, že v Basileji najdu nový domov. Chci pokračovat v práci, kterou jsem započal v Hannoveru a kterou miluji. Nemyslím na to, zda tvořím velké umění, vždy jsem se chtěl setkávat s lidmi a to, co jsem zažil se svým souborem v Hannoveru, bylo nesmírně důvěrné a láskyplné a jsem dojatý, kolik lidí mě chce následovat na mé další působiště.“
Za incident z loňského února viní svůj syndrom vyhoření, jelikož vedle vedení hannoverského baletu byl vyhledávaným choreografem cestujícím po celé Evropě a Americe. V Basileji se však má soustředit především na tamní soubor a jen jednou ročně vyjíždět za zakázkou jinam.
„Velice se omlouvám všem, kterým jsem ublížil,“ sdělil ještě krátce v rozhovoru se švýcarským Neue Zürcher Zeitung. Původně bylo proti Goeckemu vedeno trestní stíhání za ublížení na zdraví. To bylo následně zastaveno a samotná kritička se vzdala práva podat na choreografa občanskoprávní žalobu o náhradu škody.
Marco Goecke (1972) se narodil v německém Wupeprtalu, tanec studoval v Mnichově a Haagu. Tančil v Berlin Staatsballett a Theater Hagen, od roku 2000 se věnuje choreografické činnosti. Působil jako residenční choreograf v Das Stuttgarter Ballet, Scapino Ballet Amsterdam a Nederlands Dans Theater, mezi lety 2019 a 2023 byl uměleckým šéfem baletu Staatsoper Hannover a působil jako residenční umělec souboru Gauthier Dance. Je autorem baletů jako Fly Paper Bird, Nijinsky, Thin Skin, A Wilde Story nebo osobitých verzí baletů Petruška a Duch růže.
Zdroj: www.nzz.ch, www.theater-basel.ch
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů