Marná opatrnost, nová premiéra Baletu Národního divadla
zprávy
Balet La Fille mal gardée je u nás znám jako Marná opatrnost aneb Dívka špatně střežená. Titul patří k nejstaršímu baletu dochovanému do naší současnosti. Děj se odehrává ve venkovském prostředí, inspirovaném Ashtonovou láskou k anglickému kraji Suffolk, a výprava připomínající kreslený film, zahrnující pestrobarevné máje a tančící slepice, navozuje úžasnou letní prosluněnou atmosféru. Marná opatrnost představuje jednu z nejvirtuóznějších Ashtonových choreografií, náročnou pro tanečníky v sérii energetických pas de deux a sólových výkonů, které vyjadřují mladistvou vášeň dívky Lise a jejího milého Colase.
Prvně se tento titul objevil na scéně Grand Théâtre v Bordeaux dva týdny před vypuknutím Velké francouzské revoluce 1. července 1789 pod názvem Il n‘est qu’un pas du mal au bien (Je jen malý krůček od zla k dobru). Jeho autorem byl Jean Dauberval (1742–1806), žák slavného reformátora umění tance Jeana-Georgese Noverra, hlavní roli tančila Mlle Theodore, choreografova manželka.
Dauberval inscenoval dějový balet (ballet d’action) podle vzoru svého učitele. Heroická témata své doby rozšířil o žánr baletní komedie. Na scéně vystupují prostí lidé, již ne šlechtici, králové a bozi jako dosud, ale ještě ne nadpozemské bytosti jako v baletním romantismu první poloviny 19. století.
Zápletka se odehrává na vesnici, kde vdova Matka Simone brání lásce své sličné dcery Lise k chytrému, ale ne příliš majetnému chasníkovi, protože ji chce provdat za bohatého, ale přihlouplého syna velkostatkáře. Baletní příběh je obdobou naší Prodané nevěsty, s humornými i lyrickými scénami. Podle staré tradice je role Matky Simone komická a tančí ji muž.
Daubervalova choreografie se stala velmi populární, již v roce 1791 byl balet uveden v Londýně a poté se rozšířil po celé Evropě, někdy pod názvem Le Ballet de la paille (Balet o slámě) nebo La Fille mal gardée, v Rusku zdomácněl jako Marná opatrnost v choreografii Mariuse Petipy a Lva Ivanova (1885).
Choreograf Královského baletu, Frederick Ashton, vdechl tomuto baletu nový scénický život. Od své premiéry v roce 1960 se Ashtonova verze La Fille mal gardée s hudbou Johna Lanchberyho stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu a nyní tato verze vstupuje i na scénu Národního divadla v Praze.
„Lidé se mě často ptají, proč jsem se rozhodl znovu ztvárnit La Fille mal gardée a nevymyslel něco nového. Jistě, mohl jsem tenhle tradiční příběh přiblížit modernímu divákovi. Lise mohla být rozverná teenagerka, líná farmářská dcerka, která se parádí jako filmová hvězda, tajně chodí na rande, vrací se opilá a rozjařená – a mladý venkovský rebel za plotem brnká na kytaru, zatímco ji matka nutí pracovat, aby se nerozptylovala. Nakonec zatouží po pohodlném životě v luxusu, mladého snaživce odmítne a provdá se za jeho bohatého tátu. Ano! Jenomže já jsem zrovna četl deníky Dorothy Wordsworthové a zamiloval jsem se do představy venkovské idyly osmnáctého a devatenáctého století – oproti tomu je dnešní svět nezajímavé a hlučné místo. Vždycky jsem měl rád útulné prostředí, dům jsem si vyšperkoval tak, aby působil vlídně, a obklopil jsem se příjemnými věcmi. V hlavě nosím romantický obraz jarní krajiny jako od Johna Constabla, prosluněnou svěží zeleň a bzučící včely, poklidný denv milovaném Suffolku.“ (Frederick Ashton, The Dancing Times, 1960)
Zdroj: Balet Národního divadla
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
pierrot_le_fou
Romane, moc díky za tu první reakci. Cením si na ní zejména toho, že se pokouší otevřít prostor k rozmluvě o věci jako…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 8 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Hana Polanská
Je škoda, že v článku není uvedeno, kdo za tím štěstím, že máme Hamiltona (a nejen jeho, ale i další dědice a ikony…Jakákoli jedinečnost. Julyen Hamilton zase v Praze