Moravské divadlo Olomouc uvede balet Dáma s kaméliemi
zprávy
Robert Balogh se s Dámou s kaméliemi potkává již popáté. „Mé první setkání s Margueritou Gautiérovou se uskutečnilo v pražském Národním divadle, kde jsem jí vdechl život společně s Petrem Weiglem. Další inscenace jsem uvedl v turecké Ankaře a polské Lodži. Mé předposlední setkání s tímto tématem se uskutečnilo v roce 2007 v libereckém Divadle F. X. Šaldy,“ zrekapituloval režisér a choreograf, kterého na Dumasově knize oslovuje myšlenka celého příběhu. „Ta fungovala v polovině 19. století a funguje stejně i dnes: Marguerita našla svou pravou lásku v Armandovi, ale společnost jejich vztahu nepřála. V našem souboru máme i ideální představitele pro titulní role. I to rozhodlo pro volbu titulu,“ zdůraznil Balogh.
Od prvních nápadů, práci na scénáři, výběru hudby až po finální inscenaci trvala práce na baletu přibližně rok. „Libreto ve své podstatě sleduje hlavní dějovou linii Dumasova slavného románu. Pro dobrou srozumitelnost baletu bylo samozřejmě nutno vynechat některé motivy předlohy. Román chápeme především jako romantický příběh, rozehrávaný třemi hlavními postavami – Margueritou, Armandem Duvalem a jeho otcem Georgesem,“ vysvětlil dramaturg Tomáš Lehotský.
Kromě vytvoření libreta k inscenaci měl Robert Balogh před sebou komplexní práci při výběru hudby. „Již od počátku jsem chtěl, aby v první části inscenace zazněly skladby Fryderyka Chopina, kterým nechybí jistá zádumčivost, ale ještě převažují něžné, radostné i bezstarostné motivy. Druhá část, ve které se již prohlubuje rozpad vztahu obou milenců, psychologicky naprosto koresponduje s oduševnělou hudbou Sergeje Rachmaninova. Samotný náročný výběr hudby spočíval nejdříve v poslechu kompletního díla obou skladatelů. V další fázi jsem se detailně soustředil jen na vybrané tituly a uspořádával je v souladu s dějem románu. Pro diváky bude jistě zajímavé, že v představení uslyší a ostatně i na jevišti uvidí sólové klavíristky Alici Rajnohovou a Marii Šumníkovou, které jsou známy spíše z koncertních pódií,“ upozornil Balogh. Orchestr bude řídit Tomáš Hanák.
V roli kurtizány Marguerite se budou střídat Yui Kyotani a Irina Laptěva. „Letos o prázdninách jsem Dumasův román četla a díky tomu se více dostala do postavy Marguerite. Pochopila jsem její pohnutky a jednání. Je to herecky velmi náročný part, musím vystihnout, co se děje v hrdinčině nitru, jaké komplikované emoce prožívá,“ popsala Kyotani.
Postavu Armanda alternují dva tanečníci, nováčka v souboru Antonína Blahutu doplní Lukáš Cenek. „Když mi pan Balogh oznámil, že by chtěl, abych tančil Armanda, byl jsem moc rád, neboť znám literární předlohu, filmové i baletní inscenace a pro tanečníky v mém věku je taková role snem. Armand prochází velkým vývojem, od naivního zamilovaného mladíka po muže se zlomeným srdcem, kterému se zhroutil svět, až k tragickému konci, kdy přichází i o poslední naději,“ popsal Cenek.
Armandova otce ztvární Vlastimil Harapes. „Vzhledem k našemu dlouholetému přátelství jsem si dovolil oslovit jej s nabídkou, zda by v naší inscenaci mohl ztvárnit úlohu Georgese Duvala. Při velmi příjemném setkání v Praze byl pan Harapes mou koncepcí baletu naprosto nadšen a roli přijal. Věřím, že naše spolupráce bude oslavou krásy tanečního umění,“ zdůraznil režisér a choreograf Balogh. Na vizuální stránce inscenace se podíleli scénograf Eduard Přikryl a kostýmní návrhář Roman Šolc.
V Moravském divadle bylo baletní zpracování Dámy s kaméliemi dosud uvedeno pouze jako jednoaktový balet s prologem na hudbu z oper Giuseppe Verdiho v choreografii Vasilije Medveděva. Premiéra se uskutečnila v listopadu 1997. Zdroj: Moravské divadlo Olomouc
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?