Již za pár dnů se bude konat pražská premiéra multimediální inscenace Opravdoví, která spojí přes 200 kilometrů vzdálená místa do jednoho uměleckého díla. Takzvané Networked Performance se odehraje 24. října 2019 v pražském divadle PONEC a zároveň v Divadle K3 v Olomouci. Další repríza proběhne 31. října v Moving Station v Plzni a současně v jihlavském divadle DIOD. Inscenace, která je fúzí současného tance, hudby a nejnovějších technologií, přináší témata, jako jsou příslušnost k místu, opravdovost, přenos informací, jejich zkreslování a vnímání.
V mezinárodním uměleckém týmu inscenace působí vedle autorského dua MovementTouch – choreografky Jany Bitterové a původem Angličana Iana Biscoe – také hudební skladatel George De Decker (BE), performer Roman Zotov-Mikshin (RU) a tanečnice Helena Šťávová Ratajová (CZ).
Co všechno se děje v momentě, kdy sledujete toto představení? A ovlivňují se souběžné události navzájem?
Na jevišti pozorujeme performera a jeho přítomnost je znásobena anebo naopak konfrontována s děním na plátně. Nepromítá se však přednatočený film, do jednoho divadla vstupuje simultánní dění z druhého a naopak. Kdo je ve světě obývaném přítomnými, vzdálenými i virtuálními aktéry tím Opravdovým a dá se to vůbec určit?
„Zajímá mě, jaký vztah si jako pozorovatel vytváříme k osobám přenášeným skrz média. Jak naše pozornost putuje od fyzicky přítomného dění k obrazovkám a projekčním plátnům a zpět. Baví mě zkoumat, co a kdo vytváří naši realitu a kolik ta má vrstev,“ objasňuje inspiraci choreografka Jana Bitterová.
Ian Biscoe, spoluautor konceptu a zároveň autor scénografie a technologického řešení, popisuje neobvyklé dimenze, které představení přinese: „V Networked Performance se prostor diváků i umělců rozšiřuje za hranice divadla, přesahuje do druhé zúčastněné lokality a obsahuje meziprostor, který se rozprostírá mezi vzdálenými místy a spojuje je. Vzniká jedno velké a rozmanité jeviště skládající se z různých geograficky vzdálených míst i virtuálních světů, je místem setkávání, konfrontace i imaginace.“
Projekt navazuje na premiéru v roce 2018, která propojila trutnovské centrum UFFO s divadlem v Plzni. Taneční aktuality o projektu napsali: „Opravdoví přinesli podněty k zamyšlení a úvahám o realitě a imaginaci. Ale také předvedli originální využití techniky, práci s ní a neobvyklá scénografická řešení. Právě tyto aspekty budou nepochybně inspirací pro divadlo jako takové.“ Dále v médiu čteme: „Přesvědčivou choreografii připravila Jana Bitterová ve spolupráci s tanečníky a jejich výkony jsou obdivuhodné, výborně provedené po technické stránce a příkladně zvládnuté v partnerském tanci s imaginárním protějškem. Vše výborně koresponduje s elektronickou hudbou George De Deckera.“
V Krkonošském deníku o představení poznamenali: „Je to představení výjimečně divácky rezonující. Jako autoři jsou pevně zakotveni v současném světě a jeho pozorováním docházejí k těm nejpřirozenějším otázkám, jaké si dnešní člověk může klást – je to tázání po osobní identitě v prostoru a čase modifikovaném virtuální dimenzí, kterou přineslo zejména rozšíření internetu a sociálních sítí, tázání po autentičnosti světa informací a dezinformací a místě jedince v něm. Je to tázání existenciální, a tedy živě oslovující.“
Tentýž deník také referuje o interakci s diváky a následné společné networked diskuzi publik a umělců ze zúčastněných měst: „Vrcholem Opravdových je závěrečné zapojení diváků, kteří se aktuálními komentáři i reflexí sebe samých, coby ,objektů přenášených skrz média‘ stávají součástí uměleckého díla.“
O autorech:
Jana Bitterová a Ian Biscoe, sdruženi pod značku MovementTouch působí mezinárodně, vytvořili řadu Networked Performance projektů, a spojili tak umělce a diváky napříč zeměmi i kontinenty. Spolupracovali s New World Symphony v Miami, The Royal Danish Academy of Music v Kodani či Royal College of Music v Londýně. Propojili do jednoho díla například hudebníky a tanečníky v Barceloně, Kodani a Londýně (Longing for the Impossible, 2017) anebo umožnili společné (networked) představení umělců kubánského původu v Miami a tanečníků v Havaně, kteří jinak kvůli omezené svobodě pro překročení hranic Kuby téměř ztratili kontakt (Bridge to Everywhere, 2016).
Zdroj: MovementTouch
Multimediální projekt Opravdoví spojí simultánní dění v českých divadlech do jednoho diváckého zážitku
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?