Vzhledem k zahájenému prodeji vstupenek si mohou diváci zajistit své místo v hledišti také na představení Kylián – Mosty času. Komponovaný večer představuje čtyři opusy Bella Figura, Gods and Dogs,Petite Mort a Šest tanců.
Leonce & Lena ve Stavovském divadle
Německý choreograf Christian Spuck vytvořil balet Leonce & Lena v roce 2008 pro Aalto Theater v Essenu podle literární předlohy německého spisovatele Georga Büchnera z roku 1836. Baletní adaptace byla uvedena na prestižních světových scénách, jako je Grands Ballets Canadiens v Montréalu, Stuttgarter Ballett nebo Zürich Ballett. Dne 30. listopadu 2019 ji v české premiéře ve Stavovském divadle uvedl také Balet Národního divadla.
Pohádka založená na satirické komedii vypráví příběh melancholického, stále zasněného Leonce, prince z království Poppo a krásné Leny, princezny z Pipi, kteří byli svými rodiči od narození zaslíbeni v manželství. Oba dva se proti rozhodnutí královských otců vzbouří. V předvečer svatby nezávisle na sobě uprchnou a nepoznáni se v opuštěném hostinci do sebe zamilují. Po návratu do království Poppo je sice odhalena jejich identita, ale Leonce a Lena již neberou svůj sňatek jako zvůli rodičů, ale jako zásah vyšší prozřetelnosti a nakonec přijímají své předurčené místo jako král a královna. Trochu hořkosladce přijímají své předurčené společenské role…
„Na rozdíl od běžných baletů je balet Leonce a Lena zakořeněn více v činohře a používá jiný druh řeči těla. Na scéně působí velmi odlehčeně a zábavně, na tanečnice a tanečníky však klade enormní požadavky, neboť přístup k jejich rolím není choreografický nýbrž herecký,“ konstatoval Christian Spuck.
V hlavních rolích Leonce a Leny se představí přední sólisté Baletu ND: Magdalena Matějková a Adam Zvonař nebo Alina Nanu a Patrik Holeček. Valeria bude tančit Giovanni Rotolo, poprvé v roli vystoupí v této úloze Federico Ievoli. Zážitek nabízí i obsazení role Guvernantky: Kristina Kornová nebo Radka Zvonařová či komediální ztvárnění krále Petra v interpretaci Alexandre Katsapova nebo Marka Svobodníka.
Büchnerovu jinotajnou sarkastickou komedii choreograf proměnil v karikaturu doby. Lehká, někdy až groteskní hudba krále valčíků Johanna Strausse, stejně jako moderní melodie Alfreda Schnittke a Bernda Aloise Zimmermanna dávají vzlet truchlivě komickému příběhu a podtrhují jeho parodistické prvky. Ve Stavovském divadle zní v podání Orchestru Národního divadla.
Leonce & Lena (Alina Nanu, Radka Zvonařová). Foto Younsik Kim.
Výpravná baletní komedie Marná opatrnost míří na jeviště Státní opery
Poprvé od letošního znovuotevření Státní opery představí v září soubor Baletu Národního divadla inscenaci Marná opatrnost (La Fille mal gardée) Sira Fredericka Ashtona. Jde o nejstarší nepřetržitě uváděný balet dochovaný do naší současnosti. Děj vypráví úsměvný příběh, který vyjadřuje mladistvou vášeň dívky Lise a jejího milého Colase. Výprava, připomínající kreslený film, zahrnuje pestrobarevné máje a tančící slepice, navozuje venkovskou atmosféru, nechybí ani živý poník.
Poprvé se tento titul objevil na scéně Grand Théâtre v Bordeaux dva týdny před vypuknutím Velké francouzské revoluce 1. července 1789 pod názvem Il n‘est qu’un pas du mal au bien (Je jen malý krůček od zla k dobru). Jeho autorem byl Jean Dauberval (1742–1806), hlavní roli tančila Mlle Theodore, choreografova manželka. Dauberval přivedl na jeviště dějový balet – ballet d’action – heroická témata své doby rozšířil o žánr baletní komedie.
V českém prostředí je balet znám pod názvem Marná opatrnost. Zápletka představuje vdovu Matku Simone, jež brání lásce své půvabné dcery Lise k chytrému, ale ne příliš majetnému Colasovi, protože ji chce provdat za bohatého, i když přihlouplého syna velkostatkáře. Baletní příběh je obdobou naší Prodané nevěsty, s humornými i lyrickými scénami.
V hlavních rolích se představí Magdalena Matějková a Adam Zvonař, Alina Nanu a Patrik Holeček, Nikola Márová a Giovanni Rotolo, Olga Bogoliubskaia a Matěj Šust. Podle staré tradice je role Matky Simone komická a tančí ji muž, v sérii zářijových termínů uvidí diváci roli alternovat Alexandra Katsapova, Jiřího Kodyma a Giovanni Rotola.
Marná opatrnost (Alina Nanu, Alexandre Katsapov). Foto: Serghei Gherciu.
Zdroj: Balet Národního divadla
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů