Registrace

Nominace na Ceny Thálie 2020 zveřejněny

Dnes byly oficiálně zveřejněny nominace na Ceny Thálie 2020. Herecká asociace laureáty vyhlásí v sobotu 14. listopadu 2020 prostřednictvím online streamu. Nominace v kategorii Balet, pantomima nebo jiný tanečně dramatický žánr získali Irina Burduja (Národní divadlo Praha), Frederika Kvačáková (Severočeské divadlo Ústí nad Labem), Alina Nanu (Národní divadlo Praha), Michal Heriban (Lenka Vagnerová & Company Praha), Patrik Holeček (Národní divadlo Praha) a Ondřej Vinklát (Národní divadlo Praha). Cenu za celoživotní mistrovství získá Aneta Voleská.

Inzerce

UŽŠÍ NOMINACE – ŽENY

IRINA BURDUJA

Role: Olga
Inscenace: Oněgin
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
Premiéra: 20. února 2020
Národní divadlo Praha

Irina Burduja ztvárnila roli s technickou jistotou a obdařila postavu Olgy správnou mírou bezstarostnosti, nespoutanosti, veselí, šarmu a koketérie. Její Olga je roztomilá kráska bavící se tancem, která se zamilovala do Lenského, ale nedohlédla následků svého jednání. V druhém jednání nezávazně flirtuje s Oněginem, aniž by tušila, jakou tragédii může svým chováním způsobit.


FREDERIKA KVAČÁKOVÁ

Role: Frida 1
Inscenace: Frida
Choreografie a režie: Marika Hanousková Mikanová
Hudba: Ellion Goldenthal, Francisco Tárrega, Manuel de Falla a další
Premiéra: 21. února 2020
Severočeské divadlo Ústí nad Labem

Frederika Kvačáková je ideální interpretkou pro choreografické ztvárnění životního příběhu komplikované osobnosti mexické malířky Fridy Kahlo. Klasická taneční technika se u ní snoubí s přirozeným tanečním a hereckým projevem. Její výkon je velmi vyzrálý a přesvědčivý. Dá se říci, že je převtělením Fridy Kahlo, a nenechá tak nikoho na pochybách o prožívaných pocitech malířky ve všech jejích životních peripetiích.


ALINA NANU

Role: Taťána
Inscenace: Oněgin
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
Premiéra: 20. února 2020
Národní divadlo Praha

Alina Nanu v roli Taťány zúročila dosavadní sólistické zkušenosti a opět prokázala stoupající úroveň svého interpretačního umění. Postavu vedla od naivní venkovské dívenky přes emotivní vyjádření hlubokých citů až po zralou ženu v závěru dramatu, které kulminuje strhujícím duetem. Její skvělá technika a plasticita se stává prostředkem k vyjádření emocí ve vztahu k Oněginovi – Patriku Holečkovi.

 

UŽŠÍ NOMINACE – MUŽI

MICHAL HERIBAN

Role: sólo
Inscenace: Panoptikum
Choreografie a režie: Lenka Vagnerová
Hudba: Ivan Acher
Premiéra: 7. listopadu 2019
Lenka Vagnerová & Company Praha

Michal Heriban strhává na sebe pozornost v průběhu celého představení. Je principálem a hybatelem kontroverzního panoptika; až démonickým a bezcitným manipulátorem ve světě profitujícím z lidského neštěstí. Heriban zaujme svým výrazným charismatem, propracovaným hereckým vedením role i technickou zdatností, díky čemuž je pevným svorníkem vydařené inscenace. Jeho výkon se právem řadí mezi mimořádné.


PATRIK HOLEČEK

Role: Oněgin
Inscenace: Oněgin
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Jane Bourne, Filip Barankiewicz
Hudba: Kurt-Heinz Stolze (podle Petra Iljiče Čajkovského)
Premiéra: 20. února 2020
Národní divadlo Praha

Nominace je stvrzením strmého interpretačního vývoje Patrika Holečka v posledních letech. I přes svůj mladý věk se mu v této roli podařilo podat přesvědčivý a psychologicky detailně propracovaný výkon, prostý jakýchkoliv manýr. Náročný pohybový slovník Johna Cranka zvládá s lehkostí, ve virtuózních duetech je spolehlivým a rovnocenným partnerem zkušenější Alině Nanu, s níž vytvořil vynikající pár.


ONDŘEJ VINKLÁT

Role: Josef K.
Inscenace: Kafka: Proces
Choreografie: Mauro Bigonzetti
Hudba: A. Bononcini, D. Buxtehude, H. Górecki, C. Gesualdo, T. Merula, C. Monteverdi, M. P. Musorgskij
Premiéra: 13. června 2019
Národní divadlo Praha

Ondřej Vinklát patří v tanečním oboru k absolutní špičce. Charismatický všestranný umělec, dlouholetý sólista Baletu Národního divadla v Praze, vládne vynikající technikou a neutuchající energií. V herecky a tanečně nelehké roli Josefa K. vytvořil psychologicky do detailů propracovanou postavu, která se od úvodního nadhledu na absurdní situaci, v níž se ocitá, postupně propadá do stále silnějších vnitřních pochybností až ve finále do bezvýchodné sklíčenosti a odevzdanosti.

 


CELOŽIVOTNÍ MISTROVSTVÍ: BALET, TANEC A POHYBOVÉ DIVADLO

ANETA VOLESKÁ

Svanilda v Coppélii, Mášenka v Louskáčkovi, Marie v Bachčisarajské fontáně, Mefistofela v Doktoru FaustoviGiselle, Aegina ve Spartakovi nebo titulní role v Šípkové Růžence či Prokofjevově baletu Romeo a Julie. To je jen malý výsek z postav, které ztvárnila Aneta Voleská během více než čtvrtstoletí, kdy tančila v pražském Národním divadle, po dvě dekády jako sólistka. Okouzlovala svým lyrickým – chtělo by se říci dívčím – projevem, křehkostí a něhou. Ale stejně tak byla vynikající v rolích energických žen, kde ukázala i svůj temperament, rychlost a cit pro herecké probarvení každé ze svěřených úloh. Několikrát přesvědčila také o svém komediálním talentu.

Aneta Voleská vynikala skvělou technikou: byla suverénní v rotacích, precizní v tanci na špičkách. Okouzlovala ladnou tělesnou linkou a dokonale klenutým nártem. Diváci ji milovali pro přirozený půvab.

Pražská rodačka byla žačkou Zdeny Zabylové, Naděždy Sobotkové a Olgy Páskové; důležitým impulsem byla pro ni v roce 1966 stáž ve Velkém divadle v Moskvě. Na začátku své kariéry se hned dvakrát probojovala do finále prestižní Mezinárodní baletní soutěže ve Varně. Do Národního divadla byla přijata po ukončení Baletní přípravky a už po několika měsících tančila menší sólové role. V roce 1968 byla jmenována sólistkou. Patřila k oporám souboru – ostatně zatančila si většinu stěžejních rolí v baletním repertoáru Národního divadla.

Aneta Voleská patřila k tanečnicím, které své povolání milují a jsou mu plně oddáni. O tom svědčí nejen bohatá taneční kariéra, kterou zakončila v roce 1989, ale i její pedagogická práce. V osmdesátých letech byla baletní mistryní a pedagožkou v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého, v devadesátých letech posílila pedagogický sbor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. V letech 1984–2013 působila jako pedagog v Pražském komorním baletu a Státní opeře Praha. Pod jejím vedením se rozvíjela řada talentovaných tanečníků, kteří se posléze prosadili na předních evropských scénách.

Pro mnohé zůstává Aneta Voleská zosobněním upřímné lásky k baletu. Cena za celoživotní mistrovství tak nepochybně míří do těch nejpovolanějších rukou.

Kdy vám balet v životě nejvíc pomohl?
Balet je natolik mojí součástí, že vám jen těžko mohu na tuto otázku odpovědět. Byl a je stále přítomen v různých podobách, byť už léta dávno netancuji.

Co osobně považujete v dnešní době za nejdůležitější?
Za nejdůležitější považuji především zdraví.

Zdroj: Ceny Thálie

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.