Nová premiéra baletu ND: Moonshine
zprávy
Christopher Bruce vytvořil mnoho desítek baletů pro řadu předních světových souborů. Jeho jméno je však především spjato se slavným londýnským souborem Ballet Rambert, jemuž v minulosti, jako dlouholetý umělecký šéf, vtiskl nezaměnitelný charakter a tvář.
Osobnost jednoho tvůrce však není jediným pojítkem večera. Hlavním leitmotivem je, dá se říci, retro pop-folk-rocková hudební scéna. Hudba pro všechny tři balety vznikla v druhé polovině 20. století. Mnohé z těchto skladeb však mají svůj základ v několik století staré lidové hudbě, která také představuje téma spojující všechna tři díla. Album skupiny The Waterboys Universal Hall je jasným sloučením keltské lidové a rockové hudby, zatímco série Bootleg Boba Dylana je téměř celá ryze folková. Pokud jde o Rolling Stones, jejich styl byl výrazně ovlivněn americkým blues, jehož strhující a emotivní zvuk je přítomen v mnoha jejich nahrávkách.
Představení otvírá po hudební stránce skotsko-irská skupina The Waterboys v opusu nazvaném Dance at the Crossroads. Inspirací pro tento kus je příběh blíže neurčené ženy a jejího životního osudu, který se jí vrací ve vzpomínkách a rozechvívá již dávno mlčící struny.
Druhá část Moonshine patří Bobu Dylanovi. Čtveřice věčných harcovníků-umělců-kejklířů- komediantů…tanečníků. Skupina lidí patřících k sobě, s mozaikou rozličných vzájemných vztahů a osobních emocí a výpovědí.
Rooster – závěr večera je vytvořen na legendární Rolling Stones. Energetická bomba s esencí napomádovaných vlasů je o frajeřině a machovství, flirtování a svádění, ale i o tišších intimnějších momentech. Přináší dotek času více než čtyři desítky let zpátky. „Celé je to tak trochu o době mého mládí“, říká Christopher. CHRISTOPHER BRUCE
Narodil se 3. 10. 1945 v Leicesteru v Anglii. Vystudoval Benson Stage Academy ve Scarborough a Ballet Rambert School v Londýně. V roce 1963 debutoval jako tanečník v souboru Waltera Gora London Ballet a zároveň se stal členem Ballet Rambert, kde již za tři roky vystupoval jako hlavní představitel moderních rolí. Od roku 1969 působí jako choreograf pro Ballet Rambert (od roku 1987 Rambert Dancing Company), v letech 1975–87 se stává pomocným choreografem, 1975–79 pomocným režisérem, 1986–91 pomocným choreografem pro London Festival Ballet (English National Ballet). Od roku 1989 dlouhodobě spolupracuje jako choreograf také s Houston Ballet. Od dubna 1994 do prosince 2002 zastával funkci uměleckého ředitele Rambert Dance Company.
Spolupracoval se soubory Royal Ballet v Covent Garden, Sadlers Wells Royal Ballet, Scottish Ballet, Israel´s Batsheva Dance Company, Munich Opera a Ballet, Gulbenkian Ballet Company, Australian Dance Theatre, Royal Danish Ballet, Royal Swedish Ballet, Tanz-Forum (Cologne), Nederlands Dans Theater, Geneva Ballet, Culberg Ballet, Cincinnati Ballet, Dutch National Ballet, San Francisco Ballet, Zürich Ballett, Basle Ballet, Ballett Krefeld-Mönchengladbach, Ballett Mainz, Deutche Ballett Berlin, Düsseldorf Ballett, Kiel Ballett, Canadian National Ballet, Ballet Gyor, The Washington Ballet, Alabama Ballet.
Získal několik ocenění, např. C. B. E. (1998), Evening Standard Award (1974, 1997), Prix Italia za televizní produkci Cruel Garden (1982), De Valois za mimořádný přínos tanci v Critics’ Circle National Dance Awards (2003), Rheinische Post Theater Oscar za ‘An Evening of Work by Christopher Bruce’ v divadle Krefeld-Mönchengladbach (2004) a cena za nejlepší choreografii Critics’ Circle Awards (2009). Byly mu uděleny čestné doktoráty na Univerzitě De Montfort (2000) a Exeterské univerzitě (2001), kde působí od roku 2009 jako čestný hostující profesor. Je doživotním členem v Amnesty International (2002). Zdroj: balet ND Foto: Diana Zehetner
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?